کد خبر: 1027842
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
جبر کرونا بار دیگر سینما‌ها را تعطیل کرد
با اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی، سینما‌های نیمه‌تعطیلی بار دیگر به انتظار رفع محدودیت‌ها به تعطیلی اجباری می‌روند، با این حال هنوز کورسوی امیدی به نام اکران آنلاین وجود دارد.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: محدودیت‌های کرونایی که از روز شنبه اعمال می‌شود باعث تعطیلی مجدد سالن‌های سینما می‌شود. سامانه‌های فروش آنلاین بلیت از هم اکنون برای سانس‌های روز شنبه هیچ بلیتی در تهران و دیگر شهر‌های بزرگ نمی‌فروشند.

سینمای نیمه‌جان باز هم باید منتظر باشد تا اتفاق تازه‌ای رخ دهد. با اینکه کرونا مردم را از سینما رفتن دور کرده، هنوز می‌توان امید داشت که اکران آنلاین به کمک دیده شدن برخی فیلم‌ها بیاید، اگرچه موفقیت اکران آنلاین که زمانی قرار بود ناجی سینما باشد، امروزه با تجربه‌های متعدد شکست‌های تجاری فیلم‌ها، با شک و شبهه همراه شده است.

ایسنا در گزارشی می‌نویسد: فروردین امسال بود که در پی شیوع کرونا و بسته شدن سینماها، سازندگان فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا تصمیم گرفتند این فیلم رونمایی شده در جشنواره فجر را به صورت آنلاین در سامانه‌های نمایش درخواستی اکران کنند؛ تصمیمی که با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی از سوی سینمادار‌ها و دیگر اهالی سینما روبه‌رو شد و در میان تمام اظهارنظر‌ها شاید فقط یک فصل مشترک وجود داشت، آن هم اینکه اکران آنلاین برای فیلم‌هایی که مناسب نمایش در سینما‌ها نیستند و سبب شلوغ‌تر شدن صف اکران شده‌اند، بسیار کارآمد است.

بر همین اساس با استقبال مدیران سازمان سینمایی از اکران آنلاین، چون فیلم‌های پشت خط مانده اکران هم کمتر می‌شد، سرانجام تعداد قابل توجهی از فیلم‌ها راهی VOD شدند و کم‌کم فیلم‌ها همزمان در سینما‌ها و پلتفرم‌ها در دسترس مخاطبان قرار گرفتند.

در این مدت بیش از ۲۰ فیلم در VOD‌ها اکران آنلاین شده که تقریباً همگی هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت غیرمجاز کپی و قاچاق شده‌اند. نکته مهم درباره این فیلم‌ها و اکرانشان این است که مرجع مشخصی برای دسترسی به میزان دقیق آمار فروش و بازدید این فیلم‌ها وجود ندارد و همین شفاف نبودن یکی از مشکلاتی است که برخی سینماگر‌ها در باب تداوم نداشتن موفقیت اولیه اکران آنلاین مطرح می‌کنند.

این روز‌ها اکران آنلاین در پلتفرم‌هایی که در این بخش شناخته شده بودند، رونق گذشته را ندارد و فعلاً فقط فیلم «ساز‌های ناکوک» در دسترس است. تبلیغ نشدن فیلم‌ها در تلویزیون و حتی خود سامانه‌های درخواستی از دلایل مهم استقبال نه چندان قابل توجه مخاطبان در این اکران‌ها عنوان می‌شود.

اکران آنلاین در انتظار برنامه‌ریز

نداشتن مدیریت بر مسئله اکران‌های آنلاین را می‌توان یکی از دلایلی دانست که باعث شده این فرصت مهم به صورت کامل در اختیار رونق سینما قرار نگیرد.

مهر می‌نویسد: همه مشکلات و نیمه‌جان شدن سرویس‌های برخط، اما به عوامل بیرونی برنمی‌گردد، آنچه در این میان نقشی پررنگ‌تر داشت، مدیریت نادرست این پدیده توسط امتیازداران سامانه‌ها و مدیران سینمایی بود. این موضوع را از این منظر می‌شود بررسی کرد که اساساً برای معرفی این قالب جدید به مخاطبان و اعتمادسازی برای مصرف قانونی، ابتدا باید چند فیلم تازه و مناسب را به اکران درمی‌آوردند؛ اتفاقی که در گام نخست رقم خورد، اما تنها با گذر چند ماه، اکران آنلاین به انباری برای فیلم‌های تاریخ گذشته و عمدتاً بی‌کیفیت تبدیل شد؛ موضوعی که رفته‌رفته اعتماد مخاطبان را هم سلب کرد تا از تماشای آنلاین فیلم روی برگردانند؛ چیدمانی که البته به بدسلیقگی امتیازداران سامانه‌ها باز می‌گشت. حجم انبوه فیلم‌هایی که حتی در نمایش فیزیکی اقبالی نداشتند، پا به این عرصه گذاشتند و سرمایه اعتمادی را از بین بردند که بی‌تردید گنجینه‌ای برای هر فرصت شغلی در هر عرصه‌ای محسوب می‌شد. در همان بحبوحه روز‌های ابتدایی اکران آنلاین و هیجان‌زدگی سینماگران از دستیابی به مدیایی جدید، مدیران سینمایی برای جلوگیری از تراکم فیلم‌ها در این بستر نمایشی این وعده را دادند که «شورای اکران آنلاین» به منظور تنظیم‌گری بازار این عرصه و البته سر و سامان دادن به آن به زودی تشکیل می‌شود؛ موضوعی که در حد همان وعده باقی مانده و هنوز خبری از آن نیست. قانون دیگر، اما اکران دو هفته‌ای آثار در سینما‌ها و بعد ورود به بستر‌های نمایشی اینترنتی بود؛ این قانون هم مثل تمامی قوانین گاه اجرا و گاه هم دور زده شد تا راه خلاصی باقی بماند!

فرصت مجدد به اکران آنلاین

از شنبه به صورت محدود دوباره اکران آنلاین این فرصت را پیدا خواهد کرد که نقش اصلی را در زنده نگه داشتن سینما ایفا کند. با این تفاوت که هنوز خبری از حضور فیلم‌های جدید که قابلیت بالا بردن مخاطب برای اکران آنلاین داشته باشند، وارد چرخه نمایش نشده‌اند. با وجود حجم بالای فیلم‌های اکران نشده می‌توان انتظار داشت سازمان سینمایی تسهیلات لازم را برای دیده شدن بخشی از این فیلم‌ها فراهم کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
دیدن این فیلم جرم است رو اکران کنید تا دوباره به محاق قهقرا نرفته. منتظریم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار