کد خبر: 1027823
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
دولت در حالی که با مجموعه مدیریت شهری همسویی کامل دارد، اما در عمل از پرداخت پول حمل و نقل عمومی خودداری می‌ورزد؛ چوب لج‌بازی دولت را درنهایت مردم می‌خورند.
صادق پارسا
سرویس جامعه جوان آنلاین: دولت عزم خود را جزم کرده است که اصلاً به شهرداری کمک نکند! حتی اگر شهرداری پایتخت، همسو‌ترین شهرداری با دولت‌های پایتخت باشد، اما باز هم این لجبازی‌های سیاسی است که حرف اول و آخر را در تخصیص بودجه می‌زند. حمل و نقل عمومی قربانی این سیاسی‌کاری‌های دولت شده است. چند سالی می‌شود که تکمیل بخش‌های باقی‌مانده مترو معطل تخصیص بودجه مصوب از سوی دولت است، اما هر سال هم وضعیت آلودگی هوا بدتر از قبل می‌شود، هم بیماری‌های ناشی از آن تصاعدی بالا می‌رود و هم مترو و اتوبوس‌های همگانی روزافزون شلوغ‌تر می‌شوند. اما هیچ کدام از این‌ها برای اندک توجه دولت به حمل و نقل عمومی کافی نیست. مردم که اسیر این لج و لج‌بازی شده‌اند، متضرران این وضعیت بی‌تدبیری هستند. در کنار اینها، بنا به گفته مسئولان شهری، مترو برای معطل نماندن به هزار میلیارد پول نیاز دارد، اما مثلاً درآمد امسال حاصل از فروش املاک در شهرداری فقط تا مهر ۲ هزار میلیارد تومان بوده است. پازل بی‌تدبیری‌ها در حوزه حمل و نقل عمومی تکمیل شده است و در این بین متضرران اول و آخر مردم هستند.

دولت در حالی که با مجموعه مدیریت شهری همسویی کامل دارد، اما در عمل از پرداخت پول حمل و نقل عمومی خودداری می‌ورزد؛ چوب لج‌بازی دولت را درنهایت مردم می‌خورند.

در تازه‌ترین اظهار‌نظر از سوی مدیر عامل مترو اعلام شده‌است که در صورت واریز نکردن پول اوراق مشارکت مترو، احتمال افتتاح نشدن ۱۱ ایستگاه مترو وجود دارد. علی امام با اشاره به افتتاح آزمایشی ایستگاه برج میلاد و تحقق یکی از ایستگاه‌های وعده شده از ۱۲ ایستگاه تا پایان سال گفت: مدیریت شهری به شهروندان تهرانی قول داده‌بود که تا پایان سال جاری ۱۲ ایستگاه مترو را افتتاح کند که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده از این ۱۲ ایستگاه، هفت ایستگاه در خط ۶ مترو، یک ایستگاه در خط ۳ و مابقی در خط ۷ مترو قرار دارد.
وی با بیان اینکه بار‌ها اعلام کردیم که برای افتتاح ۱۱ ایستگاه مترو و تحقق وعده‌هایمان نیازمند منابع مالی هستیم، افزود: هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۸ متروی تهران که در تاریخ ۳۱ تیرماه سال جاری با عاملیت بانک رفاه به فروش رسیده، هنوز به حساب شهرداری تهران واریز نشده‌است؛ این درحالی است که انتظار داشتیم این پول در مهرماه به دست ما برسد و حالا در آخرین روز‌های آبان ماه هستیم و خبری از پول نیست. امام با تأکید بر اینکه شاهد تأخیر دوماهه در برنامه‌های افتتاح هستیم، افزود: در بودجه سال ۹۹برای شرکت متروی تهران ۲ هزارو۸۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتند که ما انتظار داریم حداقل نیمی از این بودجه یعنی هزارو۴۰۰ میلیارد تومان محقق شود. محقق نشدن بودجه مصوب مترو توسط دولت در حالی است که تهیه این رقم برای دولت اصلاً مشکل به نظر نمی‌رسد.

امکان بهره‌برداری از مترو وجود ندارد

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه نوسانات قیمتی وضعیت پیمانکاران را در شرایط شکننده قرار داده‌است، افزود: نوسانات قیمتی به خصوص در شش ماهه اخیر به گونه‌ای است که قول و قرار‌های مالی در معرض آسیب است و امیدواریم با پیگیری‌های مدیران ارشد شهرداری و معاونت حمل و نقل شاهد وصول هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت طی روز‌های آینده باشیم.

امام با تأکید بر اینکه وضعیت عملیات سیویل در خطوط مختلف به بیش از ۸۰ درصد رسیده‌است، گفت: درصد پیشرفت کار‌های ساختمانی در خط ۶ به بیش از ۹۴ درصد رسیده و تقریباً کار عمرانی تمام شد و در خط ۷ نیز درصد پیشرفت فیزیکی به بیش از ۸۵ رسیده‌است.

وی افزود: درست است که پیشرفت فیزیکی خطوط مترو خوب بوده‌است، اما مسئله اصلی ما تجهیزات است که باید تأمین شود و با توجه به نوسانات ارز و تحریم‌ها شاهد هستیم چه شرکت‌های داخلی طرف قرار داد و چه روند ورود تجهیزات خارجی با مشکل مواجه شده، این در حالی است که تأخیر در پرداخت منابع، تأمین این تجهیزات و زمان‌بندی تحویل آن‌ها را نیز با مشکل مواجه کرده‌است و به همین علت امکان بهره‌برداری از ایستگاه‌ها وجود ندارد.

تنها ۲۰ درصد از تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو باقی مانده است؛ اما دولت برای تهیه همین ۲۰ درصد هم اهتمامی ندارد. هزینه‌های ناشی از تأمین نکردن بودجه حمل و نقل عمومی، از آلودگی هوا گرفته تا امراض ناشی از آن در نهایت پول بیشتری را از جیب دولت خارج می‌کند.

محرومیت از فرصت مالی سال ۹۹

در این خصوص لیلا موسوی محولاتی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت متروی تهران نیز با اشاره به مذاکره با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت رایزنی با شورای اقتصاد برای کاهش خط مبنای جابه‌جایی مسافر گفت: در غیر این‌صورت ممکن است مترو از فرصت‌های مالی این ماده قانونی در سال ۹۹ محروم شود، زیرا تا پایان شیوع ویروس کرونا، حجم جابه‌جایی مسافر کمتر از خط مبنای تعیین‌شده (یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در روز) خواهد بود.

وی در توضیح مصوبه این ماده قانونی خاطر نشان کرد: در صورتی که متروی تهران بتواند روزانه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر جابه‌جا کند، از مزایای قانون مذکور استفاده کرده و به ازای هر جابه‌جایی مسافر بیش از خط مبنا، ۸/ ۹ سنت دلار دریافت می‌کند.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت متروی تهران با تأکید بر اینکه حتی با زیرساخت‌های فعلی، ظرفیت بسیار زیادی برای جابه‌جایی مسافر با استفاده از شبکه مترو وجود دارد، گفت: تا پیش از شیوع ویروس کرونا، متروی تهران روزانه تا ۲ میلیون و در برخی از مناسبت‌های خاص تا ۳ میلیون مسافر در روز را جابه‌جا می‌کرد. از سوی دیگر در دوران شیوع ویروس کرونا نه‌تن‌ها تعداد ناوگان و سرفاصله حرکتی قطار‌ها کاهش نیافت، بلکه ناوگان رزرو جهت رعایت فاصله اجتماعی و کمک به سلامت شهروندان به شبکه مترو اضافه شد، اما کاهش تقاضای سفر، منجر به‌عدم تحقق خط مبنای تعیین شده در مصوبه شورای اقتصاد مربوط به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برای مترو شده‌است.

درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از فروش املاک

در حالی که مسئولان شهرداری و مترو سخن از نبود بودجه برای تکمیل خطوط و ایستگاه‌های مترو می‌کنند که به گفته محمد نادر محمدزاده، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران در گفتگو با ایلنا، شهرداری پایتخت از ابتدای امسال تا پایان مهر، بیش از آنچه در بودجه متعهد بوده توانسته چیزی در حدود ۲ هزار میلیارد تومان از فروش املاک درآمد کسب کند. این بهانه که همه گره‌های مترو باید به دست دولت و عمل به تعهدات آن حل شود، سبب شده‌است تا چرخ مترو لنگ بزند و مسافران جور کم‌کاری و اختلافات مسئولان را با وجود کرونا در واگن‌های فشرده به جان بخرنند. این انتظار می‌رود شهرداری که فرمان مترو را در دست دارد بتواند چرخ مترو را با اقدامات مناسب و اولویت‌بندی هزینه‌کرد بودجه و درآمد‌ها بر ریل حرکت نگه دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار