کد خبر: 1027675
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
‌روزنامه آرمان در یادداشتی نوشته که «نشستن به امید پیروزی بایدن برای احیای برجام یک تفکر بی‌حاصل است و برجام گذشته قابل احیا نیست.» و مخاطب با خواندن این جملات تصور می‌کند که حداقل یک رسانه اصلاح‌طلب متوجه اوضاع نابسامان برجام شده است، اما جملات بعدی نشان می‌دهد که پای موضوع دیگری در میان است و علی بیگدلی، نویسنده یادداشت، امتیازاتی را که ایران در برجام داده است، کافی نمی‌داند و معتقد است علاوه بر مسائل هسته‌ای، در مسائل منطقه‌ای هم باید تجدیدنظر کنیم: «نشستن به امید پیروزی بایدن برای احیای برجام یک تفکر بی‌حاصل است و برجام گذشته قابل احیا نیست. مسئولان باید به سراغ تدوین یک استراتژی جدید برای شروع مذاکرات بر سر برجام بروند. چون شرایط امروز بایدن با شرایط ۲۰۱۵ که برجام به ثمر رسید، تفاوت می‌کند. وضعیت خاورمیانه و مخصوصاً خلیج‌فارس دگرگون شده و با ورود اسرائیل، وضعیت تغییر کرده و باید یک تجدیدنظر در استراتژی‌های داخلی و مخصوصاً منطقه‌ای به کار بگیریم.»
روزنامه شرق هم از برجام جدید گفته است و علاوه بر مسائل منطقه‌ای، از توان و برد موشکی و مسائل حقوق بشری و حتی بازداشتی‌های دوتابعیتی سخن گفته است: «اگر ترامپ... بی‌توجه به نظر مخالف متحدان اروپایی امریکا از برجام خارج شد و باعث تفرقه در بین کشور‌های جهان حول محور ایران شد، بایدن مانند اوباما می‌تواند اجماع جهانی علیه ایران را سازمان داده و در صورت بی‌توجهی، ایران را حتی در اجرای برجام نیز با چالش‌های جدی روبه‌رو کند... ازاین‌رو بررسی دقیق رویکرد‌های بایدن و به‌خصوص سند ۲۰۲۰ حزب دموکرات امریکا از ضرورت‌های مدیریت چالش‌های پیش‌روی ایران در مدیریت مراحل آتی مذاکرات احتمالی با نمایندگان امریکا درباره برجام خواهد بود. در همین راستا موضوعاتی مانند تحولات منطقه، توان و برد موشکی، وضعیت بازداشت‌شدگان دوتابعیتی و حقوق بشر که وجه مشترک اروپا و رئیس‌جمهور جدید امریکاست، از گسل‌های جدی در مدیریت مذاکرات است».

اصلاح‌طلبان گرچه اکنون این خواسته‌ها را به عنوان ملاحظات دوران جو بایدن مطرح می‌کنند، اما دقیقاً همین خواسته‌ها را در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ هم داشتند. بنابراین آن‌ها گرچه می‌گویند دوران دموکرات‌ها و جمهوریخواهان با هم فرق می‌کند، اما در عمل در هر دو دوران خواستار مذاکره و کوتاه آمدن از حقوق مسلم مردم و دادن امتیاز در تعامل با غرب هستند و تغییری در سیاست‌های خود نمی‌دهند. اعتقادی هم به گرفتن امتیاز از غرب ندارند! آن‌ها اکنون طوری از سازش و کوتاه آمدن مقابل امریکای بایدن صحبت می‌کنند، گویی تاکنون مشغول مقاومت مقابل امریکای ترامپ بودند! از سویی آن‌ها همواره از احیای برجام و اجرای آن و خوب بودن برجام می‌گفتند؛ حالا، اما به دنبال این هستند که دادن امتیازات بیشتر به امریکا را جا بیندازند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار