کد خبر: 1027639
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
رئیس قوه قضائیه:
رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: موضوع قوه قضائیه هوشمند را جزء محور‌های تحولی در دستگاه قضایی قرار دادیم.
سرویس جامعه جوان آنلاین: آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای راهبردی دادرسی الکترونیکی، با قدردانی از کسانی که با تلاش مجاهدانه در راه اندازی دادرسی الکترونیک در سراسر کشور نقش داشته‌اند، گفت: قوه قضائیه هوشمند جزو محور‌های تحولی در دستگاه قضائی است. البته اقداماتی از قبل انجام شده بود؛ اما کافی نیست و لازم است در جهت دادگاه‌های برخط و هوشمندسازی همه بخش‌هایی که امکان هوشمندسازی آن وجود دارد، اقدام شود.

وی استعلامات را امر مهمی در قوه قضائیه دانست و تاکید کرد: قاضی باید دسترسی به اطلاعات پیدا کند و تشکیل بانک اطلاعاتی به گونه‌ای که قاضی بتواند به اطلاعات لازم دسترسی پیدا کند یک ضرورت است.

رئیس قوه قضائیه یادآور شد: باید این بانک اطلاعاتی که در آن ذخیره‌سازی اطلاعات انبوه انجام شده باشد، برای قاضی و مسئول کشف جرم و تحقیق، قابل دسترسی باشد.

وی با بیان اینکه امکان ارتباط با همه بخش‌هایی که دارای یک بانک اطلاعاتی هستند، یک ضرورت است، گفت: اگر به بخش‌های مختلف نگاه کنیم، به نظر می‌رسد اقدامات خوبی انجام شده؛ ولی دولت الکترونیک به صورت آنچه که در قانون پیش بینی شده و با آن درصدی که باید از موفقیت به دست بیاوریم، تحقق نیافته و به نظر می‌آید بخش زیادی از آن به جهت امساک در دادن اطلاعات و ارتباط با بخش‌هایی است که دارای اطلاعات هستند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: اگر این ارتباط بین قوه قضائیه و نیروی انتظامی، قوه قضائیه و بخش‌های امنیتی، دستگاه قضائی و ادارات و سازمان‌هایی مثل نظام بانکی کشور، نظام صادرات و واردات، گمرکات و بنادر و وزارت صمت برقرار شود، می‌تواند به صورت سازمان یافته جلوی قاچاق کالا را بگیرد.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: اگر بخواهیم دولت الکترونیک را به عنوان یک ضرورت پیگیری کنیم، باید دستگاه‌های مختلف مقداری از امساک اطلاعات پرهیز کنند و راضی شوند که این ارتباط به صورت لینک شدن بخش‌های مختلف با یکدیگر به طور کامل برقرار شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: اگر برقراری این ارتباط اتفاق افتد، ما شاهد این خواهیم بود که دولت الکترونیک آنچنان که امروز یک ضرورت برای کشور است، اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: اقدامی که همکاران در دستگاه قضائی دنبال می‌کنند، حتماً منتهی به افزایش رضایت عمومی و سرمایه اجتماعی خواهد شد.

آیت الله رئیسی در ادامه اظهار کرد: شاخص‌های تأمین امنیت در این رابطه بالاست و حفظ اطلاعات نیز بهتر انجام می‌شود و آثار و برکات بسیاری دارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه گفت: چند اتفاق باید بیفتد که به این باید‌ها اشاره می‌کنم: یکی اینکه من از مجموعه صدا و سیما ضمن تشکر، می‌خواهم که مردم را با این خدمات الکترونیک آشناتر کنند تا مردم بدانند که این خدمات الکترونیک وجود دارد و اگر آشنا شوند، حتماً از این خدمات بهره مند می‌شوند و کار برای مردم و ارباب رجوع تسریع می‌شود.

آیت الله رئیسی گفت: دوم اینکه وزارت ارتباطات حتماً در جهت پهنای باند و تدابیری که مربوط به حوزه وزارت ارتباطات است، اقدامات شایسته‌ای را انجام دهند که این کار در جهت خدمات عمومی و رفع مشکل مردم است.

رئیس دستگاه قضائی بیان کرد: ارتباط سنجی اسناد می‌تواند در این فضا صورت گیرد و این امر حتماً به قاضی و نظام دادرسی کمک به سزایی خواهد کرد.

وی افزود: احراز هویت به صورت برخط از زمینه‌هایی است که هم به نیروی انتظامی، هم به دستگاه قضائی و هم به دستگاه امنیتی می‌تواند کمک کند و موضوع سرعت در احراز هویت اگر سامانه‌های آن در اختیار دستگاه‌های مسئول باشد، می‌تواند در جهت دادرسی سریع و عادلانه بسیار مؤثر باشد.

آیت الله رئیسی اذعان کرد: ایجاد سامانه ذخیره سازی اطلاعات هم یکی از ضرورت‌ها است. در خصوص به روزرسانی و تجهیز دفاتر خدمات قضائی هم اگر اتصال به شبکه نوری بتواند تحقق پیدا کند، این قطع و وصل‌هایی که گاهی مردم را اذیت می‌کند، رفع خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر لزوم تشکیل یک بانک اطلاعاتی به صورت جامع و دقیق گفت: تشکیل بانک اطلاعاتی به صورت به روز کمک به سزایی در جهت رفع نیاز‌های بخش‌های بهره‌بردار خواهد بود.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار