کد خبر: 1027397
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹
گیاهان دارویی چه گیاهانی هستند؟ در این مقاله توضیحاتی درباره اثراتی که گیاهان دارویی که بر روی سلامت بدن انسان دارند بیان شده است.
سرویس جامعه جوان آنلاین: اگر شما هم مانند بسیاری از افراد میدانید که گیاهان دارویی میتوانند مشکل گشا برای بسیاری از بیماری‌ها و درمان آن‌ها باشند، اما از اینکه کدام گیاه میتواند به اندازه کافی مفید واقع شود آگاه نیستید، ما در این مقاله که از مقالات علمی و معتبر طب سنتی و دارو‌های گیاهی و همچنین تحقیقات محققان حوزه طب سنتی رویکا، اطلاعاتی را برای شما جمع آوری نموده ایم تا بتوانیم نگرانی شما را در اینکه دقیقا کدام گیاه را در چه زمان میتوان استفاده کرد و در چه زمانی باید از مصرف اجتناب شود برطرف کنیم.

قبل از اینکه بخواهیم درباره گیاهان دارویی یا گیاهان درمانی صحبت کنیم، ابتدا باید آنرا تعریف کنیم. دارو‌های گیاهی یا همان گیاهان درمانی که در کشور ما به گیاهان دارویی شهرت یافته است به همه نوع گیاهان با ساقه یا گل و میوه که بافت ساقه چوب نیست شاره میشود. این نوع گیاهان که عمدتا پس از تولید میوه از بین میروند و عمر نه چندان زیادی دارند، دارای خاصیت‌های متنوعی هستند که بنابر تحقیقات محققان برای انواع امراض شناخته شده کاربرد وسیعی دارند. با همه این تفاسیر رویکا و سایر مقالات علمی تاکید بر این دارند که تحت هیچ شرایطی نباید این درمان‌ها را بدون مشورت پزشک متخصص آشنا به گیاهان دارویی و به صورت خودسرانه انجام داد.

فواید گیاهان

لیست برترین گیاهان دارویی

۱- گیاه دارویی بابونه: اولین دارو گیاهی که ما به شما معرفی می‌کنیم گیاه بابونه است. اما چرا این گیاه به عنوان اولین عضو از خانواده گیاهان دارویی معرفی شده است؟ علت آن است که طیف وسیعی از درمان بیماری‌ها را با خود به همراه دارد و تقریبا در دسته بدون عارضه‌ترین گیاهان دارویی در زمین نام گرفته است.

۲- سیر: از دیگر فواید گیاهان دارویی خواص آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال آنهاست که در سیر به وفور یافت میشود، شما برای داشتن یک زندگی سالم و به یک آنتی بیوتیک طبیعی نیاز دارید که میتوانید آنرا در سیر بیابید. سیر دومین گیاه برتر از لیست گیاهان دارویی است که به علت عدم آگاهی از خواص و فواید سیر در سفره‌های مردم کشورمان به ندرت یافت میشود. شاید یکی از دلایل عدم استفاده از آن ایجاد بوی بد در دهان است که باید گفت این داروی گیاهی آنقدر فواید دارد که بوی بد دهان در مقابل آن هیچ محلی از اعراب ندارد.

۳- زنجبیل: زنجبیل یکی از مهمترین گیاهان دارویی می‌باشد که خواص و فواید بسیار زیادی را دارا می‌باشد. این گیاه دارای سرشار از خواص آنتی بیوتیکی، آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد سرطان، ضد قارچی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی بوده و به واسطه این خواص سبب کاهش رادیکال‌های آزاد که منجر به سرطان می‌شوند شده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین سبب بهبود گردش خون، درمان سرماخوردگی و گلو درد، تنظیم اشتها، تنظیم قند خون و... می‌شود. در صورتی که از دارو‌های فشار خون و یا قلبی استفاده می‌کنید، پیش از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- شیرین بیان: چهارمین گیاه از گیاهان دارویی اختصاص دارد به گیاه شیرین بیان! این گیاه از قدیم (بیش از ۱۵۰۰ سال پیش) برای درمان مشکلات گوارشی، درد‌ها و برخی بیماری مورد استفاده قرار میگرفت که در قسمت خواص شیرین بیان به آن اشاره خواهیم کرد.

۵- زالزالک: یکی دیگر از دسته گیاهان درمانی است که با اعمال آرامش و رفع اضطراب بر روی سیستم قلبی و عروقی، آن را به یکی از بهترین نوع از انواع گیاهان دارویی برای تسکین قلب و استرس تبدیل می‌کند.

۶- گیاه گزنه: ششمین گیاه از لیست گیاهان دارویی پر طرفدار است که خاصیت‌های بسیاری دارد. از ریشه گزنه برای بیماری‌های مفاصل، به عنوان ادرار آور و به عنوان قابض استفاده می‌شود. قسمت‌های فوقانی گیاه گزنه همراه با مقدار زیادی مایعات در دفع سنگ‌های کلیه و عفونت‌های دستگاه تناسلی و ادراری و از قسمت‌های هوایی آن برای درمان حساسیت، آرتروز، آلرژی‌های فصلی، کنترل دیابت و تب یونجه استفاده میشود.

۷- گیاه اکالیپتوس: هفتمین گیاه درمانی و دارویی که میخواهیم درباره آن بحث کنیم اکالیپتوس است. گیاه اکالیپتوس یک گیاه عجیب با دارا بودن سایر خواص گیاهان دارویی است که ویژگی‌های منحصر به فردی را در شناسنامه گیاهی خود به ثبت رسانده است.

۸- گیاه خار مریم: تاکنون درباره خواص گیاهان دارویی بر روی سلامت جسم صحبت کردیم، بد نیست کمی هم درباره تاثیر گیاهان بر روی افکار و روان صحبت کنید. گیاه خار مریم از دسته دارو‌های گیاهی است که میتواند به درمان مشکلات فکری، روحی و خلقی کمک بسیاری کند. گیاه دارویی خار مریم به جهت دارا بودن ارزش دارویی علمی و اثبات شده در قدیم میان مردم به عنوان یک غذا مصرف می‌گردید.

۹- قاصدک: قاصدک گیاهی ادرار آور می‌باشد که از این طریق می‌تواند به سم زدایی از بدن کمک نماید. همچنین پتاسیم موجود در قاصدک جهت درمان اگزما، مشکلات روده، آرتروز و تنظیم قند خون مناسب می‌باشد.

۱۰- بومادران: بومادران این گیاه نیز طبیعت گرم دارد. از برگ و گل‌های گیاه بومادران جهت تقویت جریان خون در جراحات جزئی استفاده می‌شود. همچنین دم نوش این گیاه جهت مبارزه با ویروس سرماخوردگی بسیار مفید می‌باشد. از دیگر فواید این گیاه می‌توان به رفع خستگی، ضدعفونی کننده، ضد انگل، برطرف نمودن درد‌های استخوانی و روماتیسم اشاره کرد.

۱۱- رزماری: گیاه رزماری این گیاه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بوده که سبب پشتیبانی بسیاری از عملکرد‌های بدن می‌شود. همچنین کارنوزول و رزمارینیک موجود در این گیاه، آنتی اکسیدان‌هایی هستند که در حفظ سلامت بدن نقش موثری دارند. از این گیاه می‌توان به صورت دم نوش، چاشنی غذا و یا به صورت موضعی استفاده نمود.

۱۲- گیاه اسطوخودوس: دهمین گیاهی که میخواهیم به شما معرفی کنیم گیاه اسطوخودوس است. این گیاه به سبب رایحه بسیار خوبی که دارد در حوزه آروماتراپی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این حوزه از خواص اسطوخودوس برای تسکین و آرامش اعصاب بسیار یاد شده است.

۱۳- آلوئه ورا: این گیاه طبیعت معتدلی دارد و خواص ضد التهاب گیاه آلوئه ورا سبب آن شده است که سالهاست مردم از این گیاه برای درمان سوختگی، بریدگی یا عفونت‌های سطحی استفاده می‌کنند. همچنین این گیاه را در صورتی که با آب مصرف کنید برای هضم غذا نیز عالی است. علاوه بر موارد ذکر شده، آلوئه ورا جهت کاهش قند خون، ترمیم بافت‌های پوست، از بین بردن ترشی معده و کیسه صفرا، رفع اگزما اطراف چشم و... مفید می‌باشد.

۱۴- آویشن: این گیاه دارویی دارای خواص آنتی بیوتیکی و ضد قارچی می‌باشد؛ که جهت درمان سرماخوردگی، گلودرد و... مفید می‌باشد.

۱۵- مرزنجوش: به طور معمول از برگ، گل و جوانه‌های این گیاه استفاده می‌شود. عطر گرم گیاه مرزنجوش می‌تواند سیستم عصبی و روح و روان شما را تقویت کند و موجب کاهش وسواس فکری شود. موارد مصرف مرزنجوش که از زمره گیاهان دارویی پرمصرف می‌باشد

۱۶- دارچین: این گیاه نیز از مهم‌ترین خواص آن میتوان به خاصیت ضد عفونی کننده دارچین اشاره کرد که موجب می‌شود به عنوان یک ماده‌ی نگهدارنده‌ی طبیعی مطرح شود. ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد التهاب و تسکین دهنده درد تنها جزء کوچکی از فواید دارچین می‌باشد. برخی از مطالعات ویکی سرا نشان داده است که، گیاه دارچین حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است و به طور شگفت آوری می‌تواند در مبارزه با اختلالات عصبی و بیماری‌های قلبی مفید واقع شود. علاوه بر مصرف این گیاه می‌توانید از خواص دمنوش دارچین نیز بهره‌مند شوید.
 
منبع: بهداشت نیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار