کد خبر: 1027372
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
تغییر موضع رئیس‌جمهور امریکا پس از اولتیماتوم رئیس ستاد ارتش امریکا
دونالد ترامپ پس از ۱۰ روز به چالش کشیدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری در امریکا، سرانجام دیروز با دلسرد شدن از تغییر در نتایج آرای الکترال، غیرمستقیم پیروزی رقیب دموکرات خود را پذیرفت، اما گفت که این پیروزی با تقلب و دزدی به دست آمده است؛ عقب‌نشینی ضمنی که پس از اولتیماتوم غیرمستقیم رئیس ستاد ارتش امریکا به ترامپ انجام شد که گفته بود ارتش به یک دیکتاتور سوگند نمی‌خورد، بلکه طبق قانون اساسی عمل می‌کند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا که با ادعای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور سعی داشت برای چهار سال دیگر سکان هدایت کاخ سفید را در دست بگیرد، روز یک شنبه در پیام‌های توئیتری به بی نتیجه بودن تلاش‌هایش برای ماندن در قدرت اذعان کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ روز یک شنبه در پیامی در توئیتر نوشت: «بایدن پیروز شد، زیرا در انتخابات تقلب صورت گرفت. به این دلیل که هیچ مراقب و ناظری راه داده نشد، رأی‌ها توسط شرکت‌های خصوصی چپگرا‌های افراطی و شرکت دومینیون که اعتبار بدی دارند برای شمارش دسته‌بندی شدند، دستگاه‌های خرابی که حتی نتوانستند در تگزاس مورد تأیید قرار گیرند (که من با اختلاف زیاد در آن پیروز شدم)، رسانه‌های جعلی و ساکت و دلایل بیشتر!». رئیس‌جمهور امریکا در توئیت دیگری نوشت: «تمام «نقایص فنی» ماشینی که شب بعد از انتخابات رخ داد در واقع دست آن‌ها را حین دزدیدن رأی‌ها رو می‌کرد. به هر حال آن‌ها بدون اینکه مچ‌شان گرفته شود به میزان زیادی موفق شدند. انتخابات پستی شوخی کثیفی است.» پیام‌های توئیتری دیروز ترامپ به پذیرش شکست در انتخابات در حالی است که او شنبه شب با اشاره به حضور چند هزار نفری طرفداران خود در واشنگتن، مجدداً خود را پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور اعلام کرده بود. چنانکه ترامپ در یک پیام توئیتری به نظام انتخاباتی امریکا حمله کرد و نوشت: «ما پیروز می‌شویم، مردم سرقت شدن این انتخابات از آن‌ها توسط کمپانی خصوصی افراطی چپگرای «دومینیون» و دیگران را تحمل نخواهند کرد». تغییر موضع ترامپ برای پذیرش ضمنی شکست خود در انتخابات، پس از آن انجام شد که ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز شنبه در سخنانی کنایه آمیز گفت: «ما به یک پادشاه یا یک ملکه، یک ظالم یا یک دیکتاتور سوگند یاد نمی‌کنیم. ما به شخصی سوگند یاد نمی‌کنیم. نه ما به یک کشور، قبیله یا دین سوگند یاد نمی‌کنیم. ما برای حفاظت از قانون اساسی امریکا قسم می‌خوریم.»

ترامپ پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر با به چالش کشیدن روند برگزاری انتخابات گفت که تقلب شده است. ادعای تقلب از سوی مقامات محلی در چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، آریزونا، میشیگان و ویسکانسین رد شد و پس از بازشماری آرا در این ایالات، بار دیگر بایدن پیروز انتخابات شد. ترامپ مدعی بود که آرای پستی که در روز انتخابات به کمیسیون انتخابات محلی در برخی ایالات رسیده است، غیرقانونی است و باید باطل شوند، اما کمیسیون انتخابات این ادعا‌ها را رد کرده است.

مقامات دموکرات و تعدادی از جمهوریخواهان ادعای تقلب در انتخابات را ضربه بزرگی به نظام دموکراتیک امریکا خواندند و حملات تندی را به ترامپ انجام داده‌اند. بر اساس گزارش رسانه‌ها طی روز‌های گذشته، مقامات واشنگتن و تعدادی از جمهوریخواهان به ترامپ توصیه کردند شکست خود را بپذیرد. کمیسیون انتخابات و مجمع الکترال‌ها تا ۸ دسامبر وقت دارند رئیس‌جمهور بعدی امریکا را انتخاب کنند و با توجه به اینکه جو بایدن با بیشترین آرای الکترال پیروز شده و هرگونه ادعای تقلب در انتخابات رد شده است، مجمع نمایندگان الکترال به طور رسمی بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهور امریکا اعلام خواهند کرد.

تیر خلاص جمهوریخواهان به ترامپ

ترامپ تا دیروز مدعی بود که برای چهار سال دیگر در کاخ سفید باقی خواهد ماند و مقامات دولتش نیز خود را برای ادامه کار آماده می‌کردند، اما جمهوریخواهان در ایالت‌های مورد مناقشه، دیروز آب پاکی را روی دست ترامپ و مقامات واشنگتن ریختند. رهبران جمهوریخواه مجلس چهار ایالت کلیدی آریزونا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین روز یک شنبه با درخواست تیم ترامپ برای تغییر آرای الکترال به نفع دونالد ترامپ، به شدت مخالفت کردند. به گزارش روزنامه «یواس‌ای تودی»، رهبران جمهوریخواه میشیگان و سه ایالت کلیدی دیگر که «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها در آن‌ها به عنوان پیروز معرفی شده است، تأکید کردند که در طرح مشکوک، ولی قانونی ترغیب مجمع گزینندگان (الکترال کالج) به دادن رأی به ترامپ مشارکت نمی‌کنند. طبق این گزارش، اظهارنظرات مقام‌های ایالات کلیدی نامبرده در حقیقت خط قرمزی بر روی نقشه برخی جمهوریخواهان کشید که امید داشتند آرای الکترال چهار ایالت میشیگان، آریزونا، پنسیلوانیا و ویسکانسین به نفع ترامپ تغییر کند تا ترامپ بتواند برای یک دوره چهارساله دیگر در کاخ سفید به عنوان رئیس‌جمهور باقی بماند. روستی بوورز، رئیس مجلس ایالتی آریزونا که می‌گوید ایمیل‌هایی را از سوی تیم ترامپ با مضمون ترغیب قانونگذاران مجلس ایالتی به مداخله در نتیجه انتخابات دریافت کرده، تصریح کرد: «موردی از تقلب پیدا نکرده‌ایم و نشنیدیم و مورد جدی پیش نیامده که بخواهیم تغییری در نظر رأی‌دهندگان ایجاد کنیم. مجمع گزینندگان طبق اساسنامه موظف هستند با توجه به رأی مردم انتخاب کنند». درخواست ترامپ از جمهوریخواهان برای تغییر آرای الکترال در چندین ایالت، در شرایطی است که در تاریخ امریکا سابقه نداشته است که نمایندگان الکترال برخلاف آرای مردمی به نامزد شکست‌خورده رأی بدهند.

درگیری طرفداران ترامپ و بایدن

پس از فراخوان ترامپ به برگزاری تظاهرات طرفدارانش در واشنگتن‌دی‌سی، طرفدارانش که شنبه شب مقابل ساختمان دیوان عالی در واشنگتن تجمع کرده بودند، با گروهی از مخالفان وی درگیر شدند. به گزارش شبکه راشاتودی، بعد از آغاز راهپیمایی چند هزار نفری طرفداران ترامپ در واشنگتن، آن‌ها به سمت ساختمان دیوان عالی امریکا حرکت کردند و شعار «سرقت انتخابات را متوقف کنید» سر دادند. بر این اساس، جو تظاهرات طرفداران ترامپ چندان هم مسالمت‌آمیز باقی نماند و این افراد با گروهی سیاه‌پوش - که برای ابراز مخالفت با ریاست‌جمهوری ترامپ تجمع کردند - درگیر شدند. تصاویر منتشر شده از درگیری‌ها، زد و خورد بین طرفین را نشان می‌دهد که پلیس واشنگتن را مجبور کرد وارد عمل شود. مأموران امنیتی سپس تلاش کردند دو طرف را از یکدیگر جدا نگه دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار