کد خبر: 1027357
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۴
نگاهی به وعده‌ای که دولت برای بهبود امور داد
پس از اعلام خبر برنامه ۹ ماهه اقتصادی دولت توسط روحانی، پیگیری‌ها نشان می‌دهد این برنامه در راستای ادامه اقدامات قبلی دولت است و فعلاً جزئیاتی از آن منتشر نشده است.
سرویس سیاست جوان آنلاین: به گزارش فارس، «ستاد اقتصادی دولت تصمیمات مهمی برای ۹ ماه آینده اتخاذ کرده است». این بخشی از خبری بود که رئیس‌جمهور در جلسه هیئت وزیران روز چهارشنبه ۱۴ آبان اعلام کرد و در تکمیل آن افزود که هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌های اقتصادی همچون وزارت اقتصاد، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است؛ تصمیمات اقتصادی دولت از چند هفته قبل بدون توجه به اینکه در امریکا چه اتفاقی می‌افتد، اتخاذ شده است.

ادامه رویکرد اعلام برنامه‌های خالی

قابل انکار نیست که دولت در شرایط اقتصادی فعلی به دنبال تدوین و برنامه‌ریزی یک برنامه هماهنگی اقتصادی باشد، اما همزمانی اعلام این خبر با انتخابات ریاست جمهوری امریکا موجب شد افکار عمومی نسبت به این طرح حساس شوند و منتظر انتشار جزئیات این طرح باشند. طی سال‌های اداره کشور در دولت دوازدهم، با وجود اینکه بار‌ها و بار‌ها از سوی دولتمردان از «جنگ اقتصادی» سخن به میان آمده، اما نبود یک برنامه مدون از سوی کارشناسان یکی از دلایل وضعیت فعلی اقتصاد ایران معرفی شده است. این برنامه تنها برنامه اعلامی از سوی رئیس‌جمهور در سال آخر ریاست جمهوری نیست. پیش از این روحانی از برنامه‌های اقتصادی خود پرده‌برداری کرده بود. ۱۱شهریور امسال نیز رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تکانه‌های اقتصادی، چون تحریم یا تنگنا‌های کرونایی، آهنگ توسعه کشور را کُند کند و به اقتصاد خانوار و معیشت و رفاه مردم ضربه بزند، گفت: دولت تلاش کرده در دو حوزه اقتصاد کلان و اقتصاد خانوار سیاست‌ها و برنامه‌های دقیقی در این زمینه تدوین و اجرایی کند.

قبل از آن نیز در مرداد سال ۹۹ بحث یک برنامه جامع اقتصادی مطرح شده بود. سخنگوی دولت نیز در‌این‌باره در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: رئیس‌جمهوری نقشه راه اقتصادی یک سال باقی مانده به قرن جدید را به زودی با مردم در میان خواهند گذاشت که شامل برنامه‌ها و پروژه‌های مهم و اثرگذار در زندگی مردم و پیام روشنی است مبنی بر اینکه دولت با همه تنگناها، فشار‌ها و محدودیت‌ها و درس‌آموزی از مکتب امام حسن (ع) هیچ‌گاه در رساندن کشورمان به جایگاهی که سزاوارش است، از پا نخواهد نشست.

در پاستور روی خروجی طرح‌های دولت بسته است

با وجود مطرح شدن دو طرح فوق‌الذکر باز هم خروجی خاصی از سوی دولت یا برنامه جامعی از سوی رئیس‌جمهور به بیرون از پاستور نیامد و تنها در چارچوب یک اظهارنظر باقی ماند.

حال مجدد در یکی دو هفته گذشته روحانی از یک برنامه ۹ ماهه اقتصادی حرف زد. سخنی که بعد از گذشت قریب به ۱۰ روز هنوز جزئیاتی از آن ارائه نشده است. در همین رابطه علی ربیعی در مورد جزئیات این بسته اقتصادی ۹ ماهه گفت: برنامه ۹ ماهه در تداوم طرح‌های متناسب با شرایط جنگ اقتصادی است که بعد از خروج ترامپ از برجام اتخاذ شده‌اند. ما در دوران برجام نوعی از سیاست‌های اقتصادی را دنبال می‌کردیم که مبتنی بر ایجاد رشد اقتصادی و جلب سرمایه‌گذاری بود. ما در یک سال شاهد آمدن شرکت‌های خارجی به ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری بودیم. بدیهی است در دوران جنگ اقتصادی لازم بود در برخی عرصه‌ها سیاست‌های انقباضی و در برخی حوزه‌ها نیز سیاست‌های انبساطی جدید اتخاذ شود.

۹۹/۹/۹ چه روزی است؟

پیگیری‌ها از این حکایت دارد که رئیس‌جمهور در روز ۹۹/۹/۹ قصد انتشار جزئیات این خبر را دارد، اما در مقابل عده‌ای نیز معتقدند این برنامه مانند ادعای برنامه‌های قبلی اصلاً وجود خارجی ندارد یا همانگونه که سخنگوی دولت گفته در راستای همان برنامه‌های روزمره دولت برای اداره کشور است، ولی مُداقه در سیر برنامه‌های دولت این سؤال را در اذهان ایجاد می‌کند که نتیجه برنامه‌های قبلی دولت چه بوده که قرار است برنامه جدیدی ارائه شود. مشخصاً در مورد لزوم داشتن «برنامه در دولت»؛ رهبرمعظم انقلاب در شهریور امسال خطاب به دولتمردان فرمودند «در کشور ما هم اخیراً معمول شده که در اول مسئولیت، رؤسای محترم یک فرصت ۱۰۰ روزه را معین می‌کنند، می‌گویند در این ۱۰۰ روز مثلاً این کار‌ها را یا یک کار‌هایی را انجام می‌دهیم، مردم هم در فرصت ۱۰۰ روزه قضاوت می‌کنند، مطبوعات و دیگران می‌گویند در این ۱۰۰ روز این جور کار شد؛ خب معلوم می‌شود که در ۱۰۰ روز می‌شود کار‌های مهمی کرد. یک سال سه تا ۱۰۰ روز به اضافه یک ۶۵ روز است؛ بنابر‌این، زمان کمی برای کار نیست.»
 
طرح‌های روی زمین مانده

همانگونه که در این دیدار مطرح شد، چطور بسیاری از طرح‌هایی که بیان شده، زودتر اجرا نشده یا اگر در زمان فعلی نیز قرار است اجرایی شود، نتیجه آن چه شده است؟ برای نمونه پیش از این گفته شده بود که در برنامه ۹ماهه مطروحه از سوی رئیس‌جمهور، دولت به دنبال این است که در سیاست‌های انبساطی گسترش صادرات، حمایت از تولید داخل و اهتمام به تکمیل پروژه‌های در حال اتمام را در دستور کار قرار دهد. این سخن که از سوی علی ربیعی بیان شده بود، نشان می‌دهد دولت در برنامه «۹ ماهه» خود ایده جدیدی نداشته یا اگر دارد، زمانبندی برای سرانجام آن به کجا ختم شده است؟ برای اداره کشور یکی از بهترین برنامه‌های اجرایی که مورد حمایت مجلس و قوه‌قضائیه نیز خواهد بود، برنامه ششم توسعه است. بهترین راهکار برای کشور در روز‌های باقی مانده از دولت تدبیر و امید به سرانجام رساندن همین برنامه جامع است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار