کد خبر: 1027340
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
مدیر اندیشکده روابط بین الملل عنوان داشت
مدیر اندیشکده روابط بین الملل با اشاره بر اینکه شبکه‌های معاند تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی کرده اند، درباره نقش پرس تی وی در خنثی سازی این پیام‌ها گفت: با توجه به تسلط جریان سلطه بر رسانه‌های جهان و تلاش آن‌ها برای ارایه تصویری سیاه از ایران و دامن زدن به ایران هراسی در جهان، چنانچه پرس تی وی بتواند واقعیت‌های ایران را برای مخاطب جهانی به تصویر بکشد، بخش زیادی از این توطئه‌ها خنثی می‌شود.
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: سید عبدالمجید زواری مدیر اندیشکده روابط بین الملل با توجه به اینکه بستر شکل گیری شبکه پرس تی وی بر اطلاع رسانی استوار است، نقش این شبکه را در بیان حقایق از جمهوری اسلامی برای مردم جهان، اینگونه توصیف کرد: پرس تی وی با توجه به تمرکز بر زبان انگلیسی توانسته است مخاطبان بیشتری در سطح جهان داشته باشد و از این بابت نسبت به دیگر شبکه‌های برون مرزی صداوسیما اهمیت بیشتری دارد. مهم‌ترین نکته برای هر رسانه جذب مخاطب است و اگر پرس تی وی هم بتواند واقعا خود را به عنوان رسانه‌ای مستقل و آگاهی بخش در بین مخاطبان معرفی کند، قطعا می‌تواند جای خود را بین رسانه‌های تراز اول جهان باز کند. بخشی از این اطلاع رسانی می‌تواند از پیشینه تاریخی، معرفی جذابیت‌های فرهنگی، مشاهیر و مفاخر، تنوع زیستی و میهمان نوازی اقوام مختلف ایرانی باشد. در کنار این‌ها معرفی تصویر جذاب از ایران امروز، جوامع دانشگاهی، مشارکت فعال زنان در اجتماع و امنیت قابل قبول مناطق مختلف می‌تواند مخاطب جهانی را با تصویر ایران مدرن آشنا کند.

وی با اشاره بر اینکه شبکه‌های معاند تمام تلاش خود را برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی کرده اند، درباره نقش پرس تی وی در خنثی سازی این پیام‌ها گفت: با توجه به تسلط جریان سلطه بر رسانه‌های جهان و تلاش آن‌ها برای ارایه تصویری سیاه از ایران و دامن زدن به ایران هراسی در جهان، چنانچه پرس تی وی بتواند واقعیت‌های ایران را برای مخاطب جهانی به تصویر بکشد، بخش زیادی از این توطئه‌ها خنثی می‌شود. مهم‌ترین مسئله در بحث رسانه موضوع اعتماد مخاطب به رسانه است و اگر پرس تی وی بتواند این اعتماد را برای مخاطب ایجاد کند که نگاهی جدید و مستقل در حوزه خبررسانی و آگاهی بخشی دارد، حتما موفق می‌شود.
زواری در همین باره افزود: نکته دیگر اینکه مردم از بمباران خبری و شیوه اطلاع رسانی رسانه‌های غالب خسته شده اند و خودشان هم می‌دانند که رسانه‌های غربی مسائل را آنگونه که مایلند منعکس می‌کنند؛ بنابراین در صورت ظهور یک رسانه جدید به تدریج از آن استقبال خواهد شد.

مدیر اندیشکده روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که پرس تی وی چقدر توانسته در ایجاد روایتی جدید از اتفاقات منطقه موفق عمل کند، تصریح کرد: پوشش خبر‌های جبهه مقاومت، تصاویر واخبار مثبت از ایران، پوشش فعالیت‌های مسلمانان کشور‌های منطقه و جهان پوشش مسائل فلسطین و در کل توجه به واقعیاتی که در گفتمان رسانه‌های بین المللی غالب کمتر بدان توجه می‌شد از جمله دستاورد‌های شبکه پرس تی وی است.

وی با توجه به اینکه شبکه‌های برون مرزی تریبون نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و همه فراجناحی عمل می‌کنند و در شرایط حساس حال حاضر این شبکه‌های برون مرزی کشور هستند که می‌توانند پرچم دار نظام باشند، نقش حمایتی دولت و مجلس را اینگونه شرح داد: معمولا در اغلب کشور‌های پیشرو حکومت‌ها از رسانه‌های دولتی و به طور کلی ابزار‌های خود در حوزه دیپلماسی عمومی حمایت می‌کنند و بودجه‌هایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. شبکه پرس تی وی هم به عنوان بازوی رسانه‌ای جمهوری اسلامی می‌بایست در این چارچوب مورد حمایت قرار گرفته و تقویت شود.

وی در پایان گفت: در شرایط فعلی با توجه به تعدد رسانه‌های رسمی و غیررسمی، اطلاع رسانی صرف کمک چندانی به موفقیت رسانه نمی‌کند؛ چرا که با وجود منابع مختلف به هرحال مردم از اخبار مختلف باخبر خواهند شد؛ بنابراین مهم‌ترین اصل در اطلاع رسانی بحث سرعت در انتقال خبر و در اصل قرار گرفتن در لیست اولین‌ها است. اینکه چه کسی اولین خبر را منتشر کند، کمک می‌کند تا مردم به او راحت‌تر اعتماد کنند. مسئله بعدی چگونگی تحلیل خبر است که می‌بایست از نظر مخاطب جذاب و باورپذیر باشد؛ بنابراین چنانچه پرس تی وی هم بتواند این دو اصل را رعایت کند قطعا می‌تواند خود را در لیست موفق‌ترین رسانه‌های جهان تثبیت کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار