کد خبر: 1027046
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
جزئیات «منظومه قاسم سلیمانی» از زبان افشین علا
افشین علا که منظومه شعرش درباره سردار سلیمانی با تقریظ مقام معظم رهبری همراه شده است، برای اولین‌بار جزئیات این اثر فاخر را تشریح کرد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «منظومه قاسم سلیمانی» مجموعه شعری در توصیف سردار شهید قاسم سلیمانی است که توسط افشین علا شاعر برجسته کشور سروده شده است. این منظومه مورد توجه رهبر انقلاب نیز قرار گرفت و ایشان بر این کتاب تقریظ نوشتند.

افشین علا خالق «منظومه قاسم سلیمانی» درباره روند شکل‌گیری این منظومه تسنیم گفت: مدت‌ها بود که می‌خواستم چنین کاری انجام دهم، با این حال موضوعی که تاکنون گفته نشده این است که طرح این کار را در ابتدا آقای وحید حقانیان که از دوستان سردار سلیمانی بودند، به من پیشنهاد دادند. ایشان پیشنهاد تمثیلی را دادند و آن هم تمثیل آرش کمانگیر و قاسم سلیمانی بود. با خودم فکر می‌کردم که چقدر زیباست و چرا به ذهن خودم نرسیده بود؟

وی ادامه داد: برای آغاز این منظومه، سفری به کرمان داشتم و مزار سردار را زیارت کردم و پس از آن بود که سرودن اشعار را آغاز کردم. این شاعر برجسته کشورمان با اشاره به مضمون ابیات این منظومه شعری گفت: اینکه بدانیم چهره آرش در ادبیات حماسی ایران چه شکلی است و چگونه می‌توان از این ظرفیت بهره برد؟ به نظرم هیچ مصداق عینی به جز شهید سیلمانی برای آرش کمانگیر پیدا نمی‌شود. آرش یکی از اسطوره‌های شعر فارسی است، اما حاج قاسم سلیمانی این اسطوره را به عینیت رساند و به عبارت دیگر، تجسم آن اسطوره در واقعیت شد. آرش کمانگیر جان خود را در تیری قرار داد که آن تیر، اقتدار و گستردگی مرز‌های ایران را به تصویر کشید و همین موضوع سبب جاودانگی او شد. شهید سلیمانی هم جان خود را در سخت‌ترین شرایط در کف گذاشت و حوزه اقتدار ما را از مرزهایمان تا مدیترانه و تا قلب رژیم صهونیستی فراتر برد و در این راه جانش را نیز فدا کرد. از این منظر، کار ایشان شبیه همان در چله گذاشتن تیری است که آرش انجام داد. شهید سلیمانی جانش را فدا، اما امنیت و اقتدار ما را تضمین کرد. این تمثیل بسیار زیباست.

وی با اشاره به اینکه از تابستان امسال سرودن این اشعار را آغاز کرده است، گفت: وسواس زیادی روی این منظومه داشتم و به قول شاعر با عرق‌ریزی روح و آب چشم این کار را انجام دادم.

علا خاطرنشان کرد: این منظومه ۲۰۰ بیت دارد، در ابتدا از حماسه آرش کمانگیر شروع شده و پس از آن با گذر از قرن‌ها وارد مقطع انقلاب اسلامی می‌شویم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار