کد خبر: 1027039
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
با وجود تلاش‌های نخست‌وزیر ارمنستان برای فرونشاندن خشم مخالفان صلح در قره‌باغ، معترضان این کشور حاضر به عقب‌نشینی نیستند و به اعتراضات خود علیه دولت ادامه می‌دهند، اعتراضاتی که با مداخله پلیس به خشونت کشیده شد و ده‌ها نفر دستگیر شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت چند روز از امضای توافق صلح در قره‌باغ، معترضان ارمنی پنج شنبه شب برای سومین شب متوالی به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، چند هزار نفر از مخالفان دولت ارمنستان در میدان مقابل تئاتر ایروان اجتماع کردند و خواستار برکناری نیکول پاشینیان از مقام نخست‌وزیری ارمنستان شدند. مأموران امنیتی با استقرار در محل برگزاری اجتماع اعتراضی مانع از راهپیمایی آن‌ها شدند و بیش از ۶۰ نفر را دستگیر کردند. ۱۰ نفر از بازداشت‌شدگاه از اعضای شاخص عضو حزب داشناکسوتیون (فدراسیون انقلابی ارمنی) هستند. دادستان کل ارمنستان پیش از برپایی تظاهرات علیه دولت نیکول پاشینیان درباره دستگیرشدگان گفت: «متهمان به خشونت کشیدن تظاهرات ممکن است تا دهه‌ها زندانی شوند.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب داشناکسوتیون با محکوم کردن این بازداشت‌ها اعلام کرد دولت پاشینیان صلاحیت اخلاقی در اختیار داشتن قدرت سیاسی در این کشور را از دست داده است. نیکول پاشینیان با محکوم کردن حمله معترضان به ساختمان دولت و پارلمان، معترضان را به سوءاستفاده از شرایط و تلاش برای کودتا در این کشور متهم می‌کند. دولت ارمنستان می‌گوید در حالی که نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی همچنان در خط مقدم جنگ حضور دارند، اپوزیسیون از این خلأ قدرت علیه حکومت این کشور سوء استفاده می‌کند. به گزارش خبرگزاری تاس، این اعتراض‌ها را ۱۷ حزب سیاسی مخالف دولت سازماندهی می‌کنند و شماری از سران این احزاب بازداشت شده‌اند. این اعتراضات از زمانی آغاز شد که نیکول پاشینیان اعلام کرد قرارداد صلحی با رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه امضا کرده که بر اساس آن بخش مهمی از قره‌باغ به جمهوری آذربایجان واگذار می‌شود. اعتراض مخالفان درحالی است که پاشینیان روز چهار شنبه درباره علل پذیرش توافق صلح در قره‌باغ اعلام کرد که اگر آن را امضا نمی‌کرد مرکز قره‌باغ از دست می‌رفت و مجبور به تن دادن به آتش‌بس شد، اما با این حال ارمنی‌ها بر استعفای او از قدرت اصرار دارند.

روسیه: ارمنستان را فریب ندادیم

درحالی که بسیاری از مردم ارمنستان، دولت روسیه را عامل اصلی از دست دادن قره‌باغ می‌دانند، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش در مسئله قره‌باغ ارمنستان را فریب نداده است. به گزارش خبرگزاری تاس، زاخارووا روز جمعه در مورد مناقشه قره‌باغ و اخبار مبنی بر اینکه روسیه ارمنستان را در مسئله قره‌باغ فریب داد، گفت: از زمان عقد توافقنامه صلح قره‌باغ تاکنون روایت‌های مختلف در رسانه‌ها خواندم که در مناقشه قره‌باغ چه طرفی برد و چه طرفی بازنده بود.». وی با بیان اینکه هر روایت، متناقض روایت دیگر بود، اظهار داشت: «این مسئله حاکی از ارزیابی ضعیف کارشناسان در مورد رویداد‌های قره‌باغ بود و نشان می‌دهد که درک واقعی و عمیق از آنچه که در آنجا گذشت و اهداف راهبردی طرف‌های مناقشه ندارند.» زاخارووا با بیان اینکه روسیه ارمنستان را فریب نداد، خاطرنشان کرد: «بلکه مسکو همه تلاش‌های ممکن را به کار بست و از راه‌های دیپلماتیک برای حل این مسئله استفاده کرد و صلح‌بانان را به منطقه مناقشه اعزام کرد.» از سوی دیگر، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم در خصوص تضمین تداوم آتش‌بس در قره‌باغ گفت: امضای نخست‌وزیر ارمنستان پای آن است. این امضا ارمنستان را مقید می‌کند. وی افزود: اگر آتش‌بس را دوباره به هم بزنند بهای آن را پرداخت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر خارجه ترکیه در خصوص راه‌حل نهایی این بحران نیز گفت: بازگرداندن همه خاک اشغال شده تنها راه‌حل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار