کد خبر: 1027014
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۵
رئیس دیوان عالی کشور خطاب به قضات:
رئیس دیوان عالی کشور قضات را از خرج‌تراشی اضافی برای مردم بر حذر داشت.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور اظهار کرد: وظیفه خطیر و مهم دستگاه قضایی اجرای عدالت و احقاق حق است؛ تمام امکانات موجود در قوه‌قضائیه و تمام قوانینی که تصویب می‌شود، ابزاری برای رسیدن به حق و اجرای عدالت است.

وی با تأکید بر اینکه آنچه برای دستگاه قضایی ملاک و معیار است، احقاق حق و تحقق عدالت است، گفت: خداوند متعال بر ما منت گذاشته و به برکت انقلاب اسلامی کرسی قضاوت را در اختیار ما گذاشته است، حیثیت، آبرو، مال و جان مردم در دست قضات است، این موضوع یک امر خطیر از جهت نتیجه‌ای است که از قلم قضات حاصل می‌شود. حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم افزود: قضات شریف همه خلیفه و جانشین خدا در صدور حکم هستند، خداوند متعال به حق و عدل حکم می‌کند و خلیفه نیز باید همین‌گونه باشد.

وی با اشاره به انجام نظارت‌های دوره‌ای از شعب قضایی و فواید مطلوب آن در استان‌ها تصریح کرد: از اردیبهشت ماه سال ۹۸ که بنده به دیوان عالی آمده‌ام سعی من بر استمرار نظارت‌های حضوری در استان‌ها بوده که البته شیوع ویروس کرونا قدری کار را با کندی مواجه کرد، اما تعطیل نکرد.

رئیس دیوان عالی کشور اضافه کرد: در این بازرسی‌ها از شعب نظارت می‌شود و پیشنهادات و نظرات همکاران قضایی نیز استماع می‌شود.

وی با اشاره به چند نکته مهم به قضات گفت: کار اصلی قضات صدور رأی است و خصوصیات این رأی به خصوص احکام صادره از دادگاه‌های کیفری یک که این پرونده‌ها به دیوان عالی کشور می‌آید، اهمیت زیادی دارد. آرای قضات به خصوص در مورد موضوعاتی که در جامعه مطرح است، باید به صورت علمی و استدلالی باشد تا در مرجع بعدی نیازی به استدلال مجدد نباشد.

حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم با تأکید بر جلوگیری از خرج‌تراشی برای مردم، آن را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت‌پذیر برشمرد و افزود: ارائه خدمات به مردم و پاسخگویی به درخواست‌های آنان باید به نحوی باشد که مانع خرج‌تراشی برای آنان شود؛ چراکه طولانی‌شدن روند رسیدگی به پرونده‌ها در مواردی برای مردم هزینه‌های گزافی به همراه دارد، پس با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی، هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل نکنید.

وی تسهیل کار مردم و سخت نگرفتن بر آنان تا آنجا که مقررات اجازه می‌دهد و نیز توجه و ارزش قایل شدن برای وقت مردم را از دیگر ویژگی‌های مدیران مسئولیت‌پذیر دانست و تصریح کرد: متأسفانه در برخی ادارات برای وقت مردم ارزش قایل نمی‌شوند و ساعت‌ها مردم در راهرو‌ها معطل می‌مانند، در حالی که در نظام اسلامی باید به وقت مردم اهمیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون اتلاف وقت پاسخ ارباب رجوع را بدهیم.
حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم افزود: قاضی که دارای مدارج علمی بالاست باید در صدور رأی دقت کند، در غیر این صورت گاهی رأیی صادر می‌شود که برخی آن را به تمسخر می‌گیرند. چنان رأی دهید که انگار مرجع دیگری قرار نیست این رأی را ممیزی کند و این رأی اول و آخر است، چون بین خود و خدایتان این پیمان را بسته‌اید که رأی حق و بر اساس عدالت دهید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار