کد خبر: 1026853
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
سید‌مسعود شجاعی طباطبایی مطرح کرد
دبیر دومین جایزه سال «استیکر» معتقد است که طی سال‌های اخیر در طراحی استیکر از فرهنگ بومی‌مان غفلت کرده‌ایم.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: سید‌مسعود شجاعی طباطبایی درباره شکل‌گیری ایده این جایزه به تسنیم گفت: ایده اولیه این اتفاق را عزیزان پیام‌رسان آی‌گپ مطرح کردند و پس از صحبت‌هایی که با هم داشتیم دیدیم چه ایده خوب، جریان‌ساز و مؤثری است. ما واقعاً در این سال‌ها با توجه به فرهنگ بومی‌مان در طراحی استیکر غفلت کرده‌ایم؛ گرچه برخی از هنرمندان مثل علی رادمند که از دوره قبل و این دوره جایزه سال «استیکر»، به صورت شخصی و خودجوش کار‌هایی را انجام داده بودند.

وی ادامه داد: وقتی این موضوع به شکل جدی بررسی شد، با توجه به ظرفیت بسیار بالایی که ما در عرصه کارتون، کاریکاتور و تصویرسازی داریم، این نتیجه به دست آمد که می‌تواند با کیفیت بالایی به انجام برسد؛ بنابراین بحث اصلی که ما در این ارتباط داشتیم، ارائه استیکر در فضای مجازی بود.

شجاعی طباطبایی با اشاره به این نکته که هنوز نتوانسته‌ایم به واژه مناسب و مترادفی به‌عنوان جایگزین واژه استیکر برسیم و ناچاریم از همان لفظ انگلیسی آن استفاده کنیم، گفت: برخلاف همه مشکلاتی که در عرصه فضای مجازی شاهد هستیم، می‌بینیم که توجه لازم به برخی مباحث نشده است. یکی از آن مباحث بحث استیکر است و به نظر می‌رسد که یک کار جدی باید در این حوزه صورت گیرد. استیکر در جهان امروز یک ارتباط تعاملی بین کاربران در فضای مجازی ایجاد می‌کند. استیکر‌ها می‌توانند احساسات و عواطف را به راحتی با یک طرح و تصویر نشان دهند و اتفاق ایده‌آل این است که ما استیکر‌هایی را داشته باشیم که این بیان حسی را با بهره‌گیری از نماد‌های خودمان ارائه و ایجاد کنیم، البته که همه شبکه‌های اجتماعی به هم وابسته هستند و آثار ایرانی که در این حوزه ارائه شد، در فضا‌های دیگر نیز خیلی خوب دیده شدند.

وی تأکید کرد: ما در فرهنگ عامیانه خودمان گنجینه بزرگی مثل اشعار، ضرب‌المثل‌ها و عبارات موزون داریم که می‌توانیم بر‌اساس آن‌ها حجم زیادی از مفاهیم بصری را از طریق استیکر‌ها منتقل کنیم.

دبیر دو دوره جایزه سال «استیکر» درباره برگزاری دومین دوره این رویداد و تغییرات نسبت به دوره اول توضیح داد: ما متوجه شدیم که استیکر یک اتفاق خیلی جدی و مؤثر و یک ارتباط تعاملی بین مخاطبان در فضای مجازی است. دوره اول جایزه «استیکر» به خوبی نیز مورد استقبال قرار گرفت و می‌توان گفت در اولین قدم یک گام اساسی در ارائه این طرح‌ها برداشتیم که اتفاق بسیار خوبی بود. امسال دیدیم اتفاقی که در این حوزه باید بیفتد، تداوم است، زیرا متأسفانه خیلی از جشنواره‌ها، مسابقات و رویداد‌های هنری با اختتامیه به پایان می‌رسد، در‌صورتی‌که در جایزه «استیکر» بعد از اختتامیه کار ما تازه شروع می‌شود.

وی ادامه داد: اتفاقی که در این دوره افتاد این بود که علاوه بر استیکر‌های ثابت، استیکر‌های متحرک هم اضافه شد. استیکر‌های متحرک که می‌توانند با سه تصویر حرکتی را نشان دهند، در فرهنگ بین‌المللی کم‌کم به سمتی می‌رود که جای خود را باز کند و چه خوب است که ما با فرهنگ بومی ایرانی خودمان این مباحث را مطرح کنیم.

شجاعی طباطبایی خاطر نشان کرد: سال گذشته وقتی برای داوری، آثار را بررسی می‌کردیم برای یکسری جزئیاتی که می‌توانست در بهتر شدن آثار ارائه شده، تأثیر به سزایی داشته باشد، خیلی افسوس می‌خوردیم؛ بنابراین به این نتیجه رسیدیم که چه خوب است امسال یک کارگاه داشته باشیم و در این کارگاه آموزشی هم درباره ساخت و طراحی استیکر صحبت کنیم و هم در رابطه با بحث متحرک‌سازی که قطعاً بسیار جذاب است. در نتیجه یک بخش دیگری که امسال اضافه شد، بخش کارگاه‌ها بود که به دلیل شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

مدیر مرکز تجسمی حوزه هنری با تأکید بر اینکه ما بضاعت بسیار بالا و هنرمندان بسیار پرتوانی داریم، گفت: امیدوارم اهمیت این اتفاق را خیلی از مراکز فرهنگی ما درک کنند. من به‌عنوان دبیر این مسابقه انتظار داشتم و دارم که شخص وزیر ارتباطات و فناوری متوجه این جریان مؤثر و مهم باشند. اساساً یکی از وظایف اصلی وزارت ارتباطات و فناوری حمایت از چنین اتفاقات زیربنایی و نتیجه‌بخش است، اتفاقاتی که مردم را با فرهنگ غنی خودشان پیوند می‌دهند. به نظر می‌رسد این امر باید یکی از شرح وظایف وزارت ارتباطات باشد. ما خیلی انتظار نداریم که در این حوزه ورود کنند، اما انتقادی که داریم این است که اساساً هنوز اسیر یکسری از شبکه‌های اجتماعی خارجی هستیم، در‌حالی‌که دوستان ما در شبکه‌های اجتماعی مثل آی‌گپ تلاش بسیاری می‌کنند تا بتوانند فضایی را مهیا کنند که مردم به سوی شبکه‌های داخلی روی بیاورند.

وی افزود: این همه سال گذشته و ما می‌بینیم که چقدر به شبکه‌های داخلی نیاز داریم. در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و توئیتر به راحتی پست‌های بچه‌های ما را حذف و به راحتی اعمال فشار و و اعمال زور می‌کنند، چرا ما به زیرساخت‌ها توجه نداریم و از شبکه‌های اجتماعی داخلی به شکل جدی حمایت نمی‌شود؟ از وزارت ارتباطات و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انتظار می‌رود اقدامات جدی‌تری در راستای بهره‌گیری از اتفاقات دانش‌بنیان انجام دهند تا بتوان شرایطی را فراهم کرد که در حوزه‌های مختلف استارت‌آپی و فضای مجازی توانمندی‌هایمان را گسترش دهیم.

وی عنوان کرد: من فکر می‌کنم فارغ از جایزه، ما در طول سال هم باید کار کنیم و یک جشنواره یا جایزه به تنهایی نمی‌تواند به معنای واقعی کلمه جریان‌ساز باشد. باید همواره در حال ساخت، تولید، ارائه و اجرا باشیم. یک جشنواره می‌تواند زمینه‌ساز باشد و یک حرکتی را آغاز کند، اما این حوزه نیاز به حمایت جدی دارد، نیاز دارد که مراجعی که باید متولی این کار باشند، مثل وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری پای کار بیایند.

این هنرمند کارتونیست اظهار کرد: بدون اغراق هنرمندان ما در عرصه کارتون و کاریکاتور حرف اول را در دنیا می‌زنند، به‌گونه‌ای‌که چنانچه هنرمندان ما در مسابقه‌ای حضور نداشته باشند، اعتبار آن مسابقه زیرسؤال می‌رود. همچنین در زمینه تصویرسازی هم هنرمندان ما جایزه‌های جهانی بزرگ بین‌المللی را از آن خودشان کرده‌اند. وقتی ما چنین توانمندی و بضاعتی را داریم، چقدر خوب است که محدود به یک مسابقه یا جایزه نباشیم. چیزی که خیلی برای هنرمندان جوان، توانمند و غالباً شهرستانی ما مهم است، این است که در طول سال دائم سفارش کار داشته باشند تا مشکلات معیشتی‌شان حل شود و بتوانند کار‌های فاخر ارائه دهند که بازخورد گسترده‌ای داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار