کد خبر: 1026847
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
بازگشت خالق «پادشاه شن‌ها» به جشنواره فیلم مقاومت
فیلم سینمایی «خون نخل» تازه‌ترین فیلم «نجدت انزور» کارگران صاحبنام سینمای سوریه در جشنواره مقاومت حضور خواهد داشت.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  با اعلام اسامی ۱۲ فیلم بخش مسابقه اصلی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نام «نجدت اسماعیل انزور» و فیلم «خون نخل» (Palms Blood) در میان آثار حاضر در این بخش به چشم می‌خورد.

نام این کارگردان سوری و جشنواره فیلم مقاومت یادآور یکی از بحث‌برانگیزترین آثاری است که تا به حال درباره تاریخچه عربستان سعودی و ارتباط حاکمان آن کشور با داعش ساخته شده است. انزور در سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت که در سال ۱۳۹۳ برگزار شد با فیلم «پادشاه شن‌ها» (King of the sands) حضور یافت. این حضور اولین و آخرین نمایش بین‌المللی آن فیلم بود.

پادشاه شن‌ها که با همکاری گروهی بین‌المللی تولید شده بود، چگونگی به قدرت رسیدن «آل سعود» در سرزمین عربستان و رذائل اخلاقی بنیانگذار حکومت سعودی را به نمایش می‌گذاشت و در نهایت اخلاق ضدانسانی سعودی‌ها را به نحوه عملکرد گروه تروریستی داعش گره می‌زد. عربستان سعودی واکنش تندی نسبت به فیلم «پادشاه شن‌ها» از خود نشان داد و عدنان العایض شیخ سعودی فتوای قتل نجدت انزور کارگردان فیلم پادشاه شن‌ها را صادر کرد. العایض صدور فتوای قتل کارگردان سوری را به خاطر فیلم اخیرش «پادشاه شن‌ها» دانست که در آن به آل سعود حمله شده است. این مفتی سعودی، آل سعود را «از ذخایر دین اسلامی» توصیف کرد.

با وجود تهدید‌های آل‌سعود و جلوگیری از اکران بین‌المللی «پادشاه شن‌ها»، انزور به مبارزه سینمایی با داعش ادامه داد و در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت با فیلم «فانی و از هم گسیخته» حضور یافت. «فانی و از هم گسیخته» باز هم به موضوع حضور داعش در سوریه و جنایت‌های این گروه تروریستی با حمایت مالی و معنوی عربستان می‌پردازد.

انزور اکنون در سومین حضور در جشنواره فیلم مقاومت، فیلم جدیدش با عنوان «خون نخل» را به ایران می‌آورد. نخل خون محصول مؤسسه دولتی سینمای سوریه است. این فیلم که داستان آن برگرفته از یک حادثه واقعی است به آخرین روز‌های زندگی «خالد الاسعد» باستان‌شناس سوری و مدیر مرکز باستانی پالمیرا می‌پردازد. الاسعد به دلیل امتناع از تحویل نقشه مکان‌های باستانی شهر پالمیرا به داعش، توسط این گروه تروریستی سر بریده می‌شود. الاسعد به مدت ۴۰ سال مسئولیت باستان‌شناسی و مدیریت فضا‌های باستانی شهر «پالمیرا» را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۵ میلادی و زمان اشغال شهر پالمیرا به دست داعش کشته شد.
داستان فیلم «نخل خون» به فداکاری ارتش سوریه در شکست داعش در پالمیرا و بازپس‌گیری این شهر و آثار باستانی آن اشاره می‌کند. مدیران سینمایی سوریه معتقدند فیلم «خون نخل» بر اهمیت موضوع مقاومت و نقش مردم در آن اشاره دارد.

حضور مجدد «انزور» در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، در رسانه‌های کشور سوریه نیز بازتاب داشته است. خبرگزاری دولتی «سانا» و روزنامه اینترنتی «سوریا تایمز» در گزارش‌هایی از حضور سوریه در شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با «خون نخل» خبر داده‌اند. دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت روز گذشته اسامی ۱۲ فیلم حاضر در بخش مسابقه اصلی جشنواره را معرفی کرد. بر این اساس فیلم‌های سینمایی «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت، «پینوکیو، عاموسـَــردار و رئیسعلی» به کارگردانی سیدرضا صافی، «خروج» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، «دختر ایران» به کارگردانی سیدجلال اشکذری، «روز بلوا» اثر بهروز شعیبی، «سلفی با دموکراسی» به کارگردانی علی عطشانی، «شبی که ماه کامل شد» اثر نرگس آبیار، «لباس شخصی» به کارگردانی امیرعباس ربیعی، «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی، «منطقه پرواز ممنوع» به کارگردانی امیرداسارگر، «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و در کنار «خون نخل» ۱۲ اثری هستند که در این بخش به رقابت می‌پردازند.

مرحله دوم شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخش‌های «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمی‌میرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار