کد خبر: 1026832
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۱
روحانی منتظر بازگشت امریکا به برجام است. شاید از همین روست که می‌گوید رئیس‌جمهور جدید امریکا گفته که می‌خواهد به برجام بازگردد. در حالی که جو بایدن چنین حرفی نزده و صرفاً برنامه‌های اعلامی معاونان اوست. آن هم البته کلی، اما و اگر دارد و غرب به دنبال اضافه کردن موضوعات جدید غیرهسته‌ای به توافق هسته‌ای ا‌ست. اوضاع داخلی امریکا هم به‌هم ریخته‌تر از آنی ا‌ست که بایدن از همان دو ماه و نیم دیگر که آمد، بتواند رویداد امیدوارکننده‌ای برای دولت روحانی رقم بزند.
سرویس سیاست جوان آنلاین:  رئیس‌جمهور امیدبخشی کذایی به مردم را که چند ماه است رسانه‌های حامی او بر محور پیروزی بایدن در انتخابات عملیاتی کردند، حالا و پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ادامه می‌دهد و در توصیف اوضاع ایران پس از این نتیجه در انتخابات امریکا می‌گوید «در داخل کشورمان نیز در انتظارات جامعه و مردم شاهد تغییر و تحول هستیم، امروز انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده تبدیل شده است.»

او آنقدر به تأثیر آمدن بایدن در وضعیت داخلی ایران امیدوار است که از رویداد انتخابات امریکا و رأی نیاوردن یک کاندیدا توصیف «سقوط رژیم» را دارد! باید منتظر ماند و دید آیا روحانی می‌تواند دموکرات‌ها را با خود همراه کند و ریل‌گذاری مدنظر خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ و پیروزی جریان متبوعش انجام دهد یا خیر؟!

او حتی روابط با کشور‌های همسایه را هم به پیروزی بایدن گره می‌زند و می‌گوید امروز فضا برای تعامل بهتر با کشور‌های همسایه آماده‌تر است. آقای روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت با بیان اینکه «دولت رو به پایان امریکا در همه سیاست‌ها با ما فاصله گرفت» گفت: «اساس سیاست ما تعامل سازنده یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تعامل گسترده با جهان است و آن‌هایی که تخاصم را شروع کردند، خودشان باید کنار بگذارند و هر موقع آن‌ها از سیاست‌های خصمانه خود علیه ایران دست بردارند، شرایط متفاوت خواهد بود.»

رئیس‌جمهور جدید امریکا گفته است به برجام برمی‌گردد

رئیس‌جمهور اظهارداشت: «آدمی را که دورانش رو به پایان است، از ابتدا تحریکش کردند و با تصورات کودکانه و توهم آمیز از برجام خارج شد و آقایی که جدید آمده گفته است می‌خواهم به برجام برگردم. این به عهده آنهاست اگر به وظیفه عمل کردند می‌توانند راه جدیدی را انتخاب کنند.»

روحانی در عین حال تأکید کرد: «ما برنامه‌های خودمان را به اراده آن‌ها پیوند نمی‌زنیم، این برنامه‌ها به اصول ما پیوند خورده‌اند. حال اگر آن‌ها به سمت اصول ما حرکت کردند، راه باز است، اما اگر نخواستند برنامه‌های ما که بر مبنای تداوم روند حاکمیت کنونی تنظیم شده است، ادامه می‌یابد. مبنای برنامه‌های ما نیز تولید، افزایش صادرات، بازگشت ارز صادراتی به داخل کشور و وفور کالا در داخل است که تداوم می‌یابد.»
 
تدبیر نظام اجازه نداد دشمنان از فضای جنگ اقتصادی به هدف خود برسند

روحانی با بیان اینکه جهان شاهد اتفاق قابل ملاحظه‌ای در هفته گذشته بود، افزود: «سیاست‌های متکبرانه‌ای که با تحقیر برخی ملت‌ها و حتی برخی ملت‌های منطقه ما که به صراحت آن‌ها را گاو شیرده لقب داده بود و سیاست‌هایی که انزجار همه ملت‌های جهان و حتی مردم خود امریکا را برانگیخته بود، در یک انتخابات، با مخالفت قاطع مردم مواجه شد. رژیمی که خواب سقوط نظام ایران را می‌دید، خودش به صورت بسیار حقیرانه‌ای ساقط شد و امروز همه کشور‌ها جز چند کشور کوچکی که همیشه جزو اذناب این رژیم بودند شرایط جدیدی را پیش‌روی خودشان مشاهده می‌کنند.»

امروز فضا برای روابط بهتر با همه کشور‌های دوست آماده‌تر است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در داخل کشورمان نیز در انتظارات جامعه و مردم شاهد تغییر و تحول هستیم، اظهار داشت: «امروز انتظارات تورمی و رکودی به انتظارات گشایشی با امید به شرایط آینده تبدیل شده است. البته این امید بر مبنای این نیست که روابط کشورمان با امریکا چگونه است، چراکه اساس روابط ما با کشور‌های همسایه و دوست می‌باشد منتها رژیمی که در امریکا رو به پایان است به عنوان عامل مزاحم با کشور‌های دیگر ایفای نقش می‌کرد و امروز احساس می‌شود این عامل مزاحم در حال از بین رفتن است و شرایط برای فعالیت کشور‌ها بر مبنای مصالح و منافع خودشان آماده‌تر شده است.»

دکتر روحانی با اشاره به روابط خوب کشورمان با کشور‌های همسایه و دوست گفت: «امروز احساس می‌شود فضا برای روابط نزدیک‌تر و تعامل بهتر با همه کشور‌های دوست آماده‌تر است.»

ترامپ نتوانست بر مبنای منافع ملت امریکا تصمیم‌گیری کند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه اشکال رژیم و دولت رو به پایان امریکا این بود که خیلی به سیاست بین‌الملل آشنا نبودند و تقریباً مجری دیکته‌های تندرو‌های داخلی و رژیم صهیونیستی بودند، افزود: «با توجه کردن به نطق‌های این انسان در مجامع بین‌المللی نسبت به ایران متوجه می‌شویم همان جملات و تعبیرات و لغاتی را به کار می‌برد که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد و همه مشکلات آن هم از اینجا نشئت گرفت که نتوانستند بر مبنای مصالح و منافع مردم امریکا و حتی مصالح و منافع جهان تصمیم‌گیری کنند.»

کرونا و سیاست خارجی غلط باعث باخت ترامپ شد

روحانی خاطرنشان کرد: «علت اینکه در انتخابات از رقیب خود عقب افتادند به خاطر ناتوانی در موضوع ویروس کرونا و دست انداختن آن به جای مقابله با این ویروس بود و به همین دلیل مردم امریکا را با مشکلات زیادی مواجه کردند و علت دیگر به هم ریختن مناسبات و روابط با جهان بود. آنان حتی روابط با دوستان اروپایی و چین را به هم زدند.»

رئیس‌جمهور افزود: «تحقیر امریکا در سیاست خارجی یکی دیگر از عوامل عقب افتادن در انتخابات امریکا بود. امریکا هیچ‌گاه در تاریخ روابط بین‌الملل تا این حد در سازمان ملل و شورای امنیت مفتضح نشده بود. اینکه طرح‌هایی در سازمان ملل ارائه دهد و کسی به آن اعتنا نکند در تاریخ بی‌سابقه بوده است و مردم امریکا به خاطر همین تحقیر‌ها تصمیم به تغییر گرفتند.»

از فرصت لغو تحریم‌ها استفاده خواهیم کرد

روحانی احترام به حقوق ملت‌ها، عدم تجاوز و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، مقابله با تروریسم، پایان یکجانبه‌گرایی و پایبندی به معاهدات را مبنای اصلی سیاست‌جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: «این سیاست‌ها تغییر نمی‌کنند و هر دولتی هم در امریکا روی کار بیاید باز هم همین سیاست‌های خود را دنبال خواهیم کرد، بنابراین سیاستی که جمهوری اسلامی ایران دیروز داشت امروز و فردا هم خواهد داشت. به دولت امریکا بستگی دارد که چه مقدار به این سیاست‌ها نزدیک شود یا از آن فاصله بگیرد.»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هر کجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است از آن استفاده خواهیم کرد، گفت: «هدف ما لغو تحریم‌ها و تعامل سازنده با جهان است و هر جا و هر فرصتی برای این کار مهیا باشد اقدامات خود را انجام خواهیم داد و هیچ‌کس حق فرصت‌سوزی ندارد و از فرصت‌ها بر مبنای منافع و وحدت ملی استفاده خواهیم کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار