کد خبر: 1026826
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۳۰
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
دل بستن تام و تمام به ساز و کار‌ها و مکانیسم‌های موجود در عرصه روابط بین‌الملل مانند مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، کنوانسیون منع شکنجه، کنوانسیون مقابله با تمامی اشکال تبعیض سودای خام است و زمان انتخاب فرا رسیده و ما را از بازگشت به مسیر معنویت دینی و گوش فرادادن به پیام اصلی پیامبران الهی گریزی نیست.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: دکتر علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی سخنانی در کنفرانس آپارتاید علمی؛ صلح، عدالت، امنیت و سلامت جهانی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بر راه‌های برون رفت از بن‌بست در مسیر تأمین صلح، حریم امنیت و سلامت جهانی تأکید کرد. وی ادامه داد: بدون تردید یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و پرسش‌های فراگیر در میان اصحاب فکر و اندیشه موضوع در هم شکستن آپارتاید علمی، یاری‌رساندن به فرایند برقراری صلح و عدالت و نیز حمایت همه‌جانبه از تلاش‌های کنشگران و فعالان اجتماعی و مدنی در مسیر صیانت از حریم امنیت و سلامت جهانی است.

صالحی گفت: بدیهی است که امروزه رقابتی بی‌رحمانه و مبتنی رویکرد سلطه جویانه برای دستیابی به منابع قدرت ثروت و منزلت در جریان است و تصمیم سازان کشور‌های صاحب قدرت و برخی مدیران ارشد بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های چند ملیتی به گنجینه‌ها و مواریث مادی و معنوی این کره خاکی به مثابه ماده خامی می‌نگرند که باید در راه امیال آنان مورد بهره برداری قرار گیرد. در چنین وضعیت مصیبت باری جهان آبستن تحولات ناخوشایند و تخریب‌های جهنمی است و انسان عصر مدرن همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد در حالی که گرفتار و پریشان حال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: تنها گزینه برای اصلاح این جهان در هم شکسته، احیای معنویت دینی در مفهوم عمیق و گسترده آن و بازیابی حکمت و معرفت قدسی است. باید به این نکته مهم توجه نمود که چنانچه علوم و فناوری‌های نوین تحت هدایت و ارشادات باورمندان به علوم وحیانی و مروجان تعالیم انبیای الهی قرار نگیرند، می‌توانند زمینه‌ساز ظهور اهریمن شوند. تجارب تلخ و فاجعه‌بار بشری در قرن بیستم و دهه‌های نخستین هزاره سوم میلادی مؤید این نظرگاه معرفتی است.

صالحی در پایان گفت: دل بستن تام و تمام به‌ساز و کار‌ها و مکانیسم‌های موجود در عرصه روابط بین‌الملل مانند مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد، کنوانسیون منع شکنجه، کنوانسیون مقابله با تمامی اشکال تبعیض سودای خام است و زمان انتخاب فرا رسیده و ما را از بازگشت به مسیر معنویت دینی وگوش فرادادن به پیام اصلی پیامبران الهی گریزی نیست.

عامری: علم متعلق به همه اقوام و ملت‌هاست

دکتر داود عامری، دبیرکل مجمع جهانی صلح اسلامی هم در افتتاحیه این کنفرانس گفت: علم دستاورد همگانی و متعلق به همه اقوام و ملت‌هاست و همگان حق استفاده عادلانه از آن را دارند. وی عدالت را یکی از آرمان‌های بزرگ بشری دانسته که ساختار‌ها و قوانین وضع شده بشر در جهت تحقق آن با موفقیت همراه نبوده است.

عامری از نبود تعاریف دقیق و مورد اتقان کارشناسان و نخبگان جهان در حوزه صلح و عدالت، بی توجهی به نقش عدالت در ساخت صلح و پایداری آن، بی توجهی به مسئولیت‌ها و نقش نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد در نهادینه صلح و عدالت در جهان، نبود نگاه همه‌جانبه به صلح و عدالت و ضعف در تحلیل و آسیب‌شناسی اقدامات به عنوان پنج عامل عدم موفقیت بشر در نهادینه‌سازی صلح و عدالت اشاره کرد و با بیان اینکه علم دستاورد همگانی و متعلق به همه اقوام و ملت‌هاست و همگان حق بهره‌مندی از آن را به صورت عادلانه دارند بر مسئله چالش‌برانگیز جهان معاصر یعنی تبعیض علمی (آپارتاید علمی) تأکید کرد.

عامری اضافه کرد: سرمایه‌گذاران، شرکت‌های چند ملیتی و بعضی از قدرت‌ها و دولت‌ها را که برای تحمیل اراده خود بر ملت‌ها و دولت‌ها از توزیع عادلانه خودداری کرده و امکان بهره‌مندی را به همه نمی‌دهند مورد اشاره قرار دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار