کد خبر: 1026719
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۰ درصد چاه‌های غیرمجاز در حال حفاری برای برداشت آب‌های زیرزمینی این استان در سال‌های اخیر شناسایی و مسدود شده‌اند.

یوسف غفارزاده  اظهار کرد: شناسایی و انسداد چاه های غیرمجاز و تعیین تکلیف چاه های بدون پروانه قبل از سال ۱۳۸۵، از طرح های حساس طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی به حساب می آید که هدف آن کنترل اضافه برداشت ها و جبران کسری مخازن آب های زیرزمینی و احیاء آبخوان های دشت های استان است.

وی ادامه داد: ۲۵ هزار حلقه چاه مجاز و ۲۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان شرقی وجود دارد، ولی چاه عمیق غیر مجاز به آن معنای متداول در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمامی این تعداد، چاه هایی هستند که نهایت عمق آنها ۲۵ متر است و به صورت دستی حفر شده اند، ضمن اینکه شهرستان های بناب، مراغه و ملکان داری ۸۰ درصد از چاه های غیر مجاز استان هستند.

غفارزاده ادامه داد: ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵ و ۹ هزار حلقه چاه غیرمجاز بعد از سال ۱۳۸۵ در آذربایجان شرقی وجود دارد، ۸۰ درصد این چاه ها در سه شهرستان بناب، مراغه، ملکان و ۲۰درصد بقیه در ۱۸ شهرستان دیگر وجود دارند.

 

میزان برداشت چاه های غیرمجاز ۱۰ درصد چاه های مجاز است

نماینده مجری طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی شرکت آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: کل مقدار برداشت چاه های غیرمجاز، کمتر از ۱۰ درصد برداشت چاه های مجاز است و مالکان بیشتر چاه های غیرمجاز افرادی هستند که برای تامین آب باغ و مزارع خود، که وسعت آنها در حد چند هزار متر مربع است، از این چاه ها استفاده می کنند.  

محمدی افزود: یکی از برنامه های در حال اجرای شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی، مجهز کردن دستگاه های حفاری چاه به سامانه جی. پی. اس است.

وی در خصوص توقیف دستگاه های حفاری غیر مجاز، افزود: امسال ۵۱ دستگاه حفاری غیرمجاز نیز توسط شرکت آب منطقه ای آذریایجان شرقی در شهرستان های مختلف توقیف شده و به طور متوسط در برنامه سالانه در نظر داریم ۷۰ دستگاه حفاری چاه غیرمجاز شناسایی و متوقف نماییم.

به گفته محمدی از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در حال حفاری در نقاط مختلف استان شناسایی و مسدود شده است.

وی با اشاره به قانون تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز قبل از سال ۱۳۸۵، ادامه داد: بر اساس این قانون ۱۴ هزار حلقه چاه غیرمجاز در استان آذربایجان شرقی وجود دارد که برای همه آنها تشکیل پرونده وکارهای کارشناسی صحرایی انجام شده و در حال حاضر در مرحله رسیدگی قرار دارد و با رعایت قانون و شرایط منطقه، ظرفیت آبخوان ها، حفظ حق و حقوق مجاورین و رعایت قوانین و دستورالعملها تعیین تکلیف میشوند.

محمدی با اشاره به اینکه تاکنون ۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز محفوره قبل از سال ۱۳۸۵ در آذربایجان شرقی تعیین تکلیف شده است، خاطر نشان کرد: به منظور صیانت از آب های زیرزمینی، گروه های گشت و کنترل که دارای لباس و خودروی مشخص هستند، به طور دایم در حال رصد و گشت زنی در سطح شهرستان ها می باشند که هدف آنها کنترل برداشت از آب های زیرزمینی است.

به اعتقاد وی کنترل تمام  چاه های غیرمجاز در کوتاه ترین مدت ممکن نیست لذا ابتدا یک اخطاریه به صاحبان چاه های غیرمجاز ارسال می شود که معمولاً با اعتراض و مخالفت آنها مواجه می شود.

وی افزود: اقدامات قضایی، تشکیل پرونده، صدور اخطاریه مجدد و طی مراحل قانونی و در پایان اخذ حکم انسداد چاه با همکاری مقامات قضایی و نیروی انتظامی، اقداماتی است که شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی برای بستن چاه های غیرمجاز براساس قانون انجام می دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر