کد خبر: 1026680
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
رسول سنائی‌راد
آنچه رنج مردم از مشکلات معیشتی و اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمن را افزایش می‌دهد، فرصت‌طلبی برخی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان کالا‌ها و مایحتاج عمومی است که با احتکار و گران‌فروشی شریک ظلم و بی‌رحمی دشمن بیرونی شده و ثروت‌اندوزی را به قیمت خالی کردن جیب هموطنان خود پیش می‌برند.

این نوع فرصت‌طلبی عمدتاً در آن دسته از کالا‌ها و اقلامی است که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و به صورت واردات انجام می‌شود که عرضه آن به صورت آزاد و در بازار سیاه یا خارج کردن آن از مدار توزیع داخلی و صادرات آن به خارج از کشور سود‌های هنگفتی برای متخلفان رقم می‌زند. همین سود گزاف و وسوسه‌انگیز موجب شکل‌گیری شبکه‌های دلالی و واسطه‌گری و فساد در سطوح مختلف سامانه، واردات، تبدیل، تولید، عرضه و فروش یا قاچاق و صادرات این دسته از کالا‌ها و اقلامی می‌شود که در سبد مصرف خانوار‌ها اهمیت بالایی داشته و اساسی به حساب می‌آیند. اختلال در عرضه، کمبود و گرانی این گروه کالا‌ها و اقلام که موجب فشار بر معیشت خانوار‌ها شده و نه تنها نارضایتی خانوار‌ها بلکه شکل‌گیری بازار سیاه و فساد‌های زنجیره‌ای را نیز موجب می‌شود.

جلوگیری و مقابله با اختلال در توزیع، احتکار و گران‌فروشی این دسته از کالا‌ها و اقلام مستلزم وجود شبکه‌ای قوی و کارآمد است که امر بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های بنگاه‌های اقتصادی و تنظیم عرضه و قیمت در بازار را انجام داده و توزیع منطقی کالا و قیمت منصفانه را تضمین کند. چنین وظیفه‌ای مطابق قانون بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد و بخشی نیز از سوی اتاق‌های اصناف دنبال می‌شود که در شرایط معمول آن را انجام می‌دهند. اما در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار داشته و حرص و طمع وسوسه‌انگیز برخی عناصر فرصت‌طلب و فاسد، بار گرانی را بر گرده مردم سنگین‌تر و آزاردهنده‌تر ساخته، طبیعی است که ساز و کار پایش بر بازار باید فراگیرتر و قوی‌تر شود تا پاسخگوی نیاز در این شرایط سخت و پیچیده باشد.

در این راستا وزارت صمت و سازمان بسیج مستضعفین اقدام به امضای تفاهمنامه برای مشارکت و همکاری نیرو‌های بسیجی در عرصه بازرسی و نظارت بر بازار کردند که می‌تواند نوعی تضمین برای اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار و مبارزه با احتکار و گرانفروشی و تخلفات اقتصادی و همچنین حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محسوب شود.

گرچه با وجود اقشار بسیجی بازاری و ادارات و سازمان‌های مرتبط با امور اقتصادی و تولید و توزیع کالا‌ها زمینه تجربی تحقق اهداف این تفاهمنامه و اجرای درست و موفق توافقات وجود دارد، اما توجه به نکات زیر می‌تواند به کارایی بیشتر این همکاری که در شرایط جنگ اقتصادی در سطح راهبردی قابل ارزشگداری است، کمک نماید.

۱- مسئولیت اصلی اجرای این طرح همچنان برعهده وزارت صمت بوده و عزیزان بسیجی در معیت بازرسان به همکاری خواهند پرداخت.

۲- گرچه با گزینش عناصر بسیجی همکار در این طرح از بین بسیجیان بازار یا ادارات و سازمان‌های مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی می‌توان به تجربه و شناخت آنان از الزامات این همکاری مطمئن بود، اما نباید از آموزش آنان در ابعاد فنی و حتی اخلاقی این مأموریت خطیر غفلت کرد.

۳- در تشکیل تیم‌های نظارت و بازرسی باید به ترکیب تیم و چینش آن و توازن منطقی و حرفه‌ای و حضور نیرو‌های بسیجی در کنار نیرو‌های سازمانی وزارت صمت یا اتاق بازرگانی در تیم توجه داشت.

آخر اینکه این همکاری برای شرایط اضطرار و عبور کشور از شرایط جنگ اقتصادی در دستور کار قرارگرفته تا کمبود نیروی انسانی در عرصه بازرسی و نظارت بر بازار با حضور نیرو‌های بسیجی جبران شود. بنابراین، انتظار می‌رود این حضور جهادی به تقویت در بازرسی و نظارت بر بازار و کاهش ناهنجاری‌ها و تخلفاتی، چون احتکار و گرانفروشی منتهی گردد، اما قرار نیست این وظیفه مهم و تخصصی از مرجع اصلی و قانونی آن سلب شود و یا در حاشیه قرار گیرد.

اصل این مسئولیت همچنان برعهده وزارت صمت بوده و این تجربه ضرورت تقویت و کارآمد‌سازی آن را برای آینده و تهیه سازوکار‌ها و سامانه‌هایی متناسب با شرایط و نیاز‌های روز به اثبات می‌رساند. اگر در گذشته نسبت به تهیه این الزامات و سازوکار‌ها غفلت شده که همکاری بسیج باید آن را در شرایط فعلی جبران کند، تداوم این وضعیت در آینده هیچ توجیهی نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار