کد خبر: 1026617
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
تهیه کننده سریال "خانه امن" در گفتگو با «بسیج»
این سریال به ماهیت فکری و ایدوئولوژی این گروهک جنایتکار پرداخته و نشان دهنده زحمات هوشمندانه و مقتدرانه حاج قاسم سلیمانی است که اگر چنین فعالیت‌هایی نبود، شاهد حضور داعش در ایران بودیم.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: ابوالفضل صفری تهیه کننده سریال "خانه امن" در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه بسیج با اشاره به اینکه روایت داستان با تکنیک‌های هنری و سینمایی می‌تواند اثر‌های ماندگاری بر روی مخاطب بگذارد، گفت: در سینما و تلویزیون به کار‌های استراتژیک نیاز داریم تا فرآیند اطلاعاتی را به مردم به صورت ساده نشان دهیم، همانند سریال‌های خانه امن، ترور خاموش، گاندو...

یکی از راه‌های قابل‌فهم کردن این قبیل مباحث برای مردم، نمایش آن به‌صورت فیلم و سریال است. مثلاً دستگیری ریگی که فرایند اطلاعاتی و عملیاتی پیچیده‌ای دارد، برای بیننده جذاب است. با توجه به احساس نیاز در این حوزه، چند سریال با این محوریت از قبیل ترور خاموش، سارق روح و خانه امن و... ساخته شد.

ایده شکل گیری این کار پرداختن به یک سری موضوعات استراتژیک بود، به عبارت دیگر به دنبال ساخت سریالی بودیم که درباره مسائل جدی کشور را دنبال کند. طبیعتا پرداختن به موضوعات امنیتی در قالب‌های دیگر مانند نمایش نمی‌توانست حق مطلب را ادا کند و از این رو به سمت ساخت سریال حرکت کردیم.

چرا خانه امن؟
صفری در تشریح سریال "خانه امن" افزود: در زمانی که رسانه‌ها فقط به جنایات داعش می‌پردازند، این سریال به ماهیت فکری و ایدوئولوژی این گروهک جنایتکار پرداخته و نشان دهنده زحمات هوشمندانه و مقتدرانه حاج قاسم سلیمانی است که اگر چنین فعالیت‌هایی نبود، شاهد حضور داعش در ایران بودیم و اینجاست که ابعاد کار سردار سلیمانی، مدافعین و شهدای حرم و سرویس‌های اطلاعاتی مشخص می‌شود و ساخت این سریال را وظیفه خود می‌دانستم تا بتوانم هر چند محدود، دِین خود را به حاج قاسم و مدافعان حرم ادا کنم.
وی درباره ساخت سریال ۵۰ قسمتی "خانه امن" اظهار داشت: ایده اصلی "خانه امن" زمانی به ذهن من رسید که جوبایدن معاون ریئس جمهور وقت امریکا "باراک اوباما"؛ پروژه نا امنی در ایران را مطرح کرد و طبیعتا همه‌ی ما مطلعیم که داعش برای شکستن محور مقاومت که همان لبنان، سوریه، عراق و ایران بود و هیچ هدفی به غیر از ناامنی نداشته است.
آمریکا نمی‌خواست مستقیم وارد این ماجرا شود و به همین خاطر داعش را راه‌اندازی کرد. ماجرای اعراب و اسرائیل که الآن آشکارشده، همان خصومت‌هایی است که علیه ایران سازمان‌دهی شده بود. داعش پیاده‌نظام آمریکا و محصول حمایت اعراب و اسرائیل است.

روند ساخت سریال «خانه امن» چگونه بود؟
این سریال محصول گروه فیلم و سریال "سیما فیلم" است و کمک‌های نرم‌افزاری و ایده‌هایی از جانب نهاد‌های نظامی و انتظامی داشتیم، چون باید در جریان ریز مسائل قرار می‌گرفتیم.
این تهیه کننده با توجه به فرآیند تولید این سریال‌ها گفت: تولید چنین مجموعه‌هایی بسیار سخت است به خصوص در شرایطی که حدود یکسال از فرایند تولید فیلم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم کردیم و به جرات می‌توانم بگویم که سخت‌ترین کار زندگی ام در بیست و یک سال سابقه تلویزیونی بود.

صفری تاکید کرد: تولید چنین فیلم‌های امنیتی پیچیدگی‌های زیادی دارد، تعداد زیاد لوکیشن‌ها و کاراکترها، هزینه‌های زیاد و روند اطلاعاتی فیلم نامه ساخت این‌دست کار‌ها را دشوار می‌کند، به‌طور مثال قسمت‌هایی از "سریال خانه امن" در دمای منفی ۲۰ درجه کردستان فیلم‌برداری شد، اما می‌توانستیم در تهران زیر کولر این سریال را تولید کنیم.
وی افزود: سریال "خانه امن" امنیتی است و علاوه بر داعش، به منافقین هم می‌پردازد و برای اهدافشان به هر کار نامشروعی دست می‌زنند.

صفری در خصوص بخشی از سریال که فردی به نام خاوری در خارج از کشور به وسیله یک نیروی امنیتی ایرانی کشته می‌شود نیز گفت: ما ابزاری به نام فیلم داریم که در این ابزار گزینه‌ای به نام تخیل وجود دارد. مسائلی که در این فیلم عنوان شد بخشی واقعیات و بخش دیگر تخیل بود که سکانس کشته شدن خاوری تلفیقی از تخیل و واقعیت بود.
وی با بیان اینکه منظور از تخیل، استفاده از خلاقیت برای پر کردن بخش‌هایی از سکانس بوده تاکید کرد: در این سکانس یک مسئله طرح می‌شود که اگر یک نیروی امنیتی مشت محکمی برای داعش به شمار می‌آید باید در برابر مفسدان اقتصادی کشور که صدمات زیادی به مردم رسانده‌اند نیز سکوت نمی‌کند.
وی با بیان اینکه شخصیت افشین نیروی بخش اقتصادی وزارت اطلاعات است ادامه داد: این فرد به عنوان کسی که معضلات اقتصادی کشور را پیگیری می‌کند، نسبت به مفسدان اقتصادی بی تفاوت نیست و کشته شدن خاوری در واقع یک بغض مردمی است که باید به یک شکل گره آن باز شود و مسئله برای مخاطب حل شد.

صفری گفت: کسی که اقتصاد جامعه را فلج می‌کند و به خیل عظیمی از جامعه آسیب می‌زند یک خونخوار است و به مراتب بد‌تر از تروریست است، زیرا از اعتماد مردم سوءاستفاده می‌کنند. در ساخت سریال‌های استراتژیک همواره مسئولین صدا و سیما به وبژه دکتر رمضان نژاد رییس مرکز سیمافیلم همراه ما بوده اند، زیرا مدت‌ها بود که این مبحث‌ها محو شده بود و در حد یک خبر به فعالیت‌ها اختصاص داده می‌شد، اما حال با همراهی مسئولین به این معقوله دست یافتیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار