کد خبر: 1026536
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۵
فريدون حسن
لیست تیم ملی فوتبال که اعلام می‌شود سروصدا‌ها هم بلند می‌شود. این یک قانون و رسم نانوشته است که همیشه لیست تیم ملی منتقدان خاص خودش را داشته باشد، افرادی که بر این باورند که در لیست اعلام شده جای برخی نفرات خالیست و برخی به ناحق لباس تیم ملی بر تن‌شان نشسته است.

هرچند که به هیچ عنوان نمی‌توان منکر برخی دخالت‌ها و اعمال‌سلیقه‌ها در انتخاب نفرات دعوت شده به تیم ملی شد، اما نگاهی گذرا به نوع این انتقاد‌ها در طول تاریخ کوتاه فوتبال کشورمان حاکی از آن است که بیشتر آن‌ها نه از سر دلسوزی که بابت رانت و باندبازی بوده است. ضمن اینکه دعوت‌شدگان هم معمولاً از این حاشیه‌ها مبرا نیستند.
تمامی این مسائل را می‌توان در لیست جدید تیم ملی که از سوی اسکوچیچ برای بازی مقابل بوسنی اعلام شده هم دید. از یک‌سو با تعدادی بازیکن طرف هستیم که حتی در تیم‌های باشگاهی‌شان هم نیمکت‌نشین یا حتی سکونشین هستند و از سوی دیگر شاهد غیبت بازیکنانی در اردوی تیم ملی هستیم که علاوه بر تأثیرگذاری در تیم‌های باشگاهی خود در اوج آمادگی هستند و می‌توانند در ترکیب تیم ملی هم مؤثر باشند. دیدن این تبعیض‌ها در کنار شنیدن خبر دست داشتن برخی دلال‌ها و سایت‌های خبری در دعوت بازیکنان به تیم ملی باعث می‌شود امروز بیشتر از هر زمان دیگری به لیست تیم ملی شک و شبهه وارد باشد.

از طرفی با عدم حضور برخی ستاره‌ها روبه‌رو هستیم که در ابتدا با طرح مسئله جوانگرایی در تیم ملی سعی شد به نوعی توجیه شود، اما وقتی پرده‌ها کنار رفت و مشخص شد برخی از این ستاره‌ها برای حضور در اردوی تیم ملی «ناز» کرده‌اند، داستان متفاوت شد. بروز این حواشی باعث شده امروز بیش از هر زمان دیگری لزوم شفاف‌سازی از سوی فدراسیون فوتبال و کادر فنی تیم ملی، به‌ویژه سرمربی تیم در خصوص مترومعیار انتخاب نفرات دعوت شده به تیم ملی احساس شود.

این حواشی، حاشیه‌های جدیدی نیست و همانطور که عنوان شد پیش از این نیز اعلام لیست تیم ملی فوتبال همراه این حاشیه‌ها بوده، اما با توجه به شرایط حساس تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی و لزوم بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های فوتبال برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر لازم است توضیح مبسوطی از سوی مسئولان در این خصوص ارائه شود.

تیم ملی فوتبال کشورمان برای صعود از مرحله اول انتخابی جام جهانی دو بازی بسیار حساس مقابل عراق و بحرین پیش‌رو دارد. دو دیداری که باید با تمام توان در آن‌ها حاضر شویم تا شکست‌های بد دور رفت مقابل این تیم‌ها را جبران کنیم. اینکه سرمربی تیم ملی عنوان می‌کند «وقت تلف نمی‌کند و بازی تدارکی بی‌خاصیت و زمان پرکن انجام نمی‌دهد»، حرفی کاملاً درست و سنجیده محسوب می‌شود، اما اسکوچیچ باید به هوش باشد که برای موفقیت و پشت سر گذاشتن این مرحله سخت و گذشتن از سد عراق و بحرین نیاز به بازیکنانی دارد که بتوانند در حد جام جهانی برای تیم ملی بازی کنند. بازیکنانی که به‌طور حتم با مشاوره‌های غلط و برخی رانت و دلال‌بازی‌هایی که امروز به‌وضوح در اطراف تیم ملی دیده می‌شود در اختیار او قرار نمی‌گیرند.

یکی از نقاط برجسته کاری اسکوچیچ رصد مستقیم بازی‌های لیگ توسط اوست و همین مسئله است که باعث می‌شود از لیستی که او برای بازی با بوسنی دعوت کرده، تعجب کنیم و بیشتر از گذشته به نقش پررنگ برخی‌ها در آن پی ببریم. ضمن اینکه عدم حضور ستاره‌ها هم حتما باید بررسی شود تا هیچ‌کس خود را بزرگ‌تر از تیم ملی احساس نکند و گوش سپردن به حرف‌های سرمربی برای موفقیت ایران را تکلیف خود قلمداد کند، نه اینکه منافع باشگاهی را بر منافع ملی ترجیح دهد تا دست سرمربی هم خالی بماند و هم برای برخورد با آن‌ها بسته باشد. فراموش نکنیم که تیم ملی با این حواشی هرگز به موفقیت دست پیدا نخواهد کرد و شاید خداحافظی زودهنگام و تلخی با مقدماتی جام جهانی قطر داشته باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار