کد خبر: 1026510
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
با تداوم بحران قره‌باغ، رئیس‌جمهور ترکیه از همتای روس خود خواست کارگروهی مشترک در این زمینه تشکیل دهد. این درخواست با توجه به تأکید مسکو بر حل دیپلماتیک بحران موجود می‌تواند به ایجاد ترتیباتی خارج از گروه مینسک و مشابه آنچه برای حل بحران سوریه شکل گرفت، منجر شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: وزارت دفاع جمهوری خودخوانده قره‌باغ تحت حمایت ارمنستان دیروز اعلام کرد که در پی حملات اخیر جمهوری آذربایجان ۴۴ نفر دیگر از نظامیان این جمهوری جان باختند. بنابر اعلام این وزارتخانه از آغاز درگیری‌ها تاکنون هزار و ۲۲۱ نفر از نیرو‌های نظامی جمهوری خودخوانده قره‌باغ کشته شده‌اند. این در حالی است که گفته می‌شود جمهوری آذر‌بایجان بعد از آزادی شوشا دومین شهر بزرگ منطقه قره‌باغ از تسلط نیرو‌های ارمنستانی، حملات خود را متوقف خواهد کرد. سپس مذاکرات آغاز می‌شود و در این مدت نیز ارمنستان به طور تدریجی هفت منطقه دیگر را ترک می‌کند.

بنابر گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، رجب طیب اردوغان روز هفتدهم آبان ماه در جریان تماس تلفنی از ولادیمیر پوتین خواست به منظور حل بحران منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی یک گروه کاری مشترک را تشکیل دهد. روز دو شنبه نیز دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره بحران قره‌باغ گفت: «روسیه کماکان تمام تلاش خود را می‌کند تا این درگیری را از طریق ابزار‌های سیاسی و دیپلماتیک حل کند.»‌مجموعه این جهت‌گیری‌ها این امکان را تقویت کرده است که در روز‌های آینده مذاکراتی خارج از گروه مینسک و در قالب گروهی متشکل از کشور‌های منطقه مشابه مذاکرات آستانه درمورد سوریه برگزار شود. اگرچه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در گفتگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت که از دید وی، صلح با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان امکانپذیر نیست، اما علاوه بر رایزنی‌های طرف روس و ترک، برخی خبر‌ها نیز حاکی از احتمال آتش‌بس بین باکو و ایروان با نقش‌آفرینی آنکارا و مسکو است. به دنبال سفر همزمان وزرای دفاع و خارجه ترکیه به باکو و دیدار آن‌ها با علی‌اف، وی ضمن اشاره به احتمال توسل باکو به کمک نظامی آنکارا، از آمادگی کشورش برای توقف درگیری‌های نظامی خبر داد و گفت: «اگر طرف ارمنستانی آشکارا بگوید که کلبجر و لاچین را تخلیه خواهد کرد، آن وقت ما عملیات نظامی را متوقف خواهیم کرد.»

تشکر علی‌اف از مقامات ترکیه

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت: «برادر عزیز من رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی ماه گذشته و فراتر از آن مکرر حمایتش را از آذربایجان اعلام کرده است و همچنین با بیانیه‌ها و اظهاراتش و حمایت سیاسی و اخلاقی خود، توانمندی ما را تقویت می‌کند. همزمان شما وزیر دفاع عزیز و دیگر برادران ما مکرر بر حمایت از آذربایجان تأکید کرده‌اید، البته که این حمایت سیاسی و اخلاقی نقش مهمی در حل این درگیری ایفا کرده است.» علی‌اف به وزرای دفاع و خارجه نیز گفت: «بار دیگر از شما تشکر می‌کنم. در این دوره، همه جهان چه آن‌هایی که ما را دوست دارند و چه آن‌هایی که ما را دوست ندارند، دیدند که وحدت ما ناگسستنی و ابدی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار