کد خبر: 1026507
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۴
قرار است «سیل» تحریم‌های جدید ترامپ در ۲ ماه آینده، «سد برجامی» بایدن را پر کند تا رئیس‌جمهور جدید امریکا بتواند با تکیه بر انبوه تحریم و تحدید به‌جا مانده از ترامپ، برجام را به عامل فشار بیشتر به ایران تبدیل کند
سرویس بین الملل جوان آنلاین: از قرار دولت دونالد ترامپ در ۱۰ هفته مانده تا روز ادای سوگند ریاست‌جمهوری جو بایدن، قصد دارد «سیلابی» از تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کند. در همین حال مشاور سابق جو بایدن مدعی شد، بایدن قصد دارد در مدت زمان کوتاهی به توافق هسته‌ای بازگردد، اما به دنبال تغییراتی در برخی بند‌ها مانند زمان انقضای برجام است. جمع جبری این دو گزاره ساده است؛ بایدن همان ترامپ رتوش شده است. ترامپ هم دنبال تغییر در برجام با ادعای بهتر کردن آن بود و مشخصاً تیم او هم روی مسئله زمان انقضای محدودیت‌های هسته‌ای ایران و در واقع ابدی کردن این محدودیت‌ها تمرکز داشت. چیزی که حالا از زبان دار و دسته بایدن هم شنیده می‌شود. وب‌سایت خبری- تحلیلی اکسیوس و شبکه ۱۲تلویزیون اسرائیل شامگاه یک شنبه ۱۸ آبان گزارش کرد که «سیلاب تحریم‌های شدید و جدید» در نتیجه همکاری امریکا با اسرائیل و چند کشور حاشیه خلیج فارس تنظیم شده است. این دو رسانه خبر داده‌اند که در همین زمینه، الیوت آبرامز، نماینده ویژه امریکا در امور ایران و ونزوئلا، که به اسرائیل سفر کرده است روز یک شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و مئیر بن‌شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل در اورشلیم دیدار کرد و آخرین رایزنی‌ها را در مورد این تحریم‌های تازه علیه ایران با آن‌ها انجام داد.
 
آبرامز روز دو شنبه ۱۹ آبان نیز دیدار‌های جداگانه‌ای با بنی گانتس، وزیر دفاع و گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خواهد داشت و در همین زمینه با آن‌ها گفتگو خواهد کرد.

الیوت آبرامز از پاسخ به پرسش‌های اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل خودداری کرده و دولت اسرائیل درباره دیدار نخست‌وزیر و مشاور امنیت ملی با آبرامز بیانیه رسمی نداده است.

وزارت خارجه امریکا پیش‌تر گزارش داده بود که الیوت آبرامز از ۱۷ تا ۲۲ آبان برای یک تور منطقه‌ای در خاورمیانه خواهد بود، اما جزئیاتی درباره اهداف سفر او منتشر نشده است.

باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی اکسیوس، به نقل از «دو منبع اسرائیلی» خبر داده که که آبرامز در یک نشست محرمانه توجیهی گفته است که دولت ترامپ تا ۲۰ ژانویه، که روز ادای سوگند رئیس‌جمهور جدید امریکا است، تحریم‌های تازه علیه ایران را پی‌درپی برقرار خواهد کرد.

این منابع گفته‌اند دولت ترامپ و اسرائیل مایل هستند که مسیر برای دولت بایدن جهت بازگشت به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، سخت‌تر شود، اما تحریم‌های جدید به نوعی طراحی شده که در صورت بازگشت دولت بعدی امریکا به برجام نیز قابل رفع نباشد. با این حال نکته‌ای که این منابع به آن اشاره نکرده‌اند، این است که تحریم‌های جدید دولت ترامپ در واقع موضع دولت بایدن را در مذاکره احتمالی با ایران تقویت خواهد کرد.

این تحریم‌ها به برنامه موشکی، «کمک ایران به سازمان‌های تروریستی» و «نقض حقوق بشر» مربوط است. دولت دونالد ترامپ در چند هفته گذشته «با تشویق و یاری بخشی از دستگاه دیپلماسی و امنیتی اسرائیل فهرستی از اشخاص ایرانی را به عنوان «بانک هدف» برای این تحریم‌ها تهیه کرده است.»

شبکه کان اسرائیل گزارش داده بود که مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در روز‌های آتی برای استفاده از فرصت ۱۰ هفته‌ای باقی‌مانده از کار دولت کنونی امریکا و بستن آخرین قرار‌هایی که مرتبط با منافع اسرائیل است، به اورشلیم می‌رود. اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز خبر داده‌اند که سفر پمپئو «آخرین تلاش دولت ترامپ برای تشدید فشار بر ایران است» و او اواسط هفته آینده در یک تور منطقه‌ای به اسرائیل خواهد رسید.

در همین حال یک مشاور ارشد سابق جو بایدن در مصاحبه با یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که بازگشت به برجام در اولویت دستور رئیس‌جمهور بعدی امریکا خواهد بود و بایدن قصد دارد بلافاصله بعد از در اختیار گرفتن قدرت آن را در زمان کوتاهی پیش ببرد.

براساس گزارش تایمز اسرائیل، «آموس هاچسن» در مصاحبه با کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی افزود: «من معتقدم که در ماه اول ریاست جمهوری بایدن شاهد پیوستن کامل دولت وی به برنامه جامع اقدام مشترک خواهیم بود که به معنای تعلیق برخی از تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود که طی سه سال گذشته اعمال شده است.»

هاچسن که در دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین امریکا مسئول تحریم‌های مربوط به بخش انرژی ایران در وزارت خارجه امریکا بود با این حال گفته که بایدن همچنین به دنبال برخی تغییرات در برجام مانند تاریخ انقضای آن است؛ موضوعی که تهران کاملاً با آن مخالف است.

تل‌آویو: بایدن می‌داند برجام تغییر لازم دارد

وزیر انرژی رژیم صهیونیستی روز یک شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «برای اسرائیلی‌ها جشن گرفتن شکست ترامپ غیراخلاقی است. حکمای ما به ما می‌آموزند هنگام سقوط دشمن شادی نکنیم. اینکه مردم از باخت دوست واقعی اسرائیل، کسی که هنگام تهدید ایران در کنار اسرائیل ایستاد و اورشلیم را به عنوان پایتخت ابدی ما شناخت، خوشحال شوند کاملاً غیراخلاقی است.»

«یووال اشتاینیتس» با پرداختن به موضوع ایران گفت: «مسئله اصلی ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اولین کسی بود که این موضوع را به عنوان مسئله اصلی تشخیص داد و به لطف او، امروز ایران بمب اتمی ندارد. حتی بایدن می‌فهمد که توافق هسته‌ای ایران نیاز به اصلاحاتی دارد.»

اشتاینیتس می‌گوید: «تحریم‌های ترامپ، ایران را از نظر اقتصادی به زانو درآورد و مانع توانایی این کشور در ساخت مجدد سلاح شد. اکنون اسرائیل باید با دولت ایالات متحده همکاری کند تا اطمینان حاصل کند که در هر صورت، ایران موفق به ساخت بمب هسته‌ای نخواهد شد.»

به دنبال اعلام پیروزی جو بایدن، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صبح یک شنبه در پیامی توئیتری از دونالد ترامپ تشکر کرد و به جو بایدن تبریک گفت. بنیامین نتانیاهو در این خصوص نوشت: «به جو بایدن و کامالا هریس تبریک می‌گویم. جو، ما حدود ۴۰ سال است که روابط شخصی طولانی و گرم داریم و من تو را به عنوان دوست بزرگی برای اسرائیل می‌شناسم. مشتاق همکاری با هر دوی شما هستم تا اتحاد ویژه میان ایالات متحده و اسرائیل را بیشتر تقویت کنیم.»

آلمان: پیشنهاد خارج از برجام نتیجه ندارد

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با رادیو دویچلند فونک گفت با روی کار آمدن دولت جو بایدن قطعاً این بحث در امریکا پیش می‌آید که آیا باید به توافق موجود (برجام) برگردند یا احتمالاً توافقی گسترده‌تر را در نظر بگیرند.
هایکو ماس درباره همکاری با جو بایدن و دولت بعدی امریکا درباره ایران گفت: «وقتی امریکا سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفته و ما رویکرد مذاکره را در نظر داریم، رسیدن به نتیجه بسیار دشوار است. ما باید دوباره به هم برگردیم.»

ماس ادامه داد اروپا آماده صحبت درباره این موضوع است و هشدار داد که «اگر اروپا و امریکا دو استراتژی کاملاً متفاوت در پیش بگیرند، در مقابل ایران - چه از نظر قابلیت هسته‌ای و چه نقش منطقه‌ای- به جایی نخواهیم رسید.»
وزیر خارجه آلمان گفت: «امریکایی‌ها معتقدند که توافق فعلی بیش از حد بر موضوع هسته‌ای تمرکز دارد و برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در منطقه را نادیده می‌گیرد. اگر این موضع می‌تواند مبنایی باشد برای اینکه ما (اروپا و امریکا) بتوانیم با هم با مسئله روبه‌رو شویم، می‌توانم تصور کنم که راهی خواهد بود که دوباره ما را به هم بر‌گرداند.»

ماس در عین حال هشدار داد که هرگونه پیشنهاد خارج از برجام برای جلب رضایت امریکا بدون دخیل کردن ایران نتیجه‌ای نخواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار