کد خبر: 1026469
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی در واکنش به اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات گفت کشورش بزرگترین شریک راهبردی واشنگتن در منطقه است و فلسطینی‌ها هستند که باید نگران باشند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «ترکی الفیصل» رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت که «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا به حکم تجربه‌ای که به عنوان عضوی در سنا و معاونت ریاست‌جمهوری در دوره «باراک اوباما» کسب کرده، با منافع آمریکا در منطقه کاملا آشنا است.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «اسکای نیوز»، با اشاره به اینکه عربستان سعودی بزرگ‌ترین شریک راهبردی واشنگتن در منطقه محسوب می‌شود، بر تحکیم و تقویت روابط میان دو کشور در تمامی سطوح تاکید کرد.

این شاهزاده سعودی که زمانی در انگلیس و آمریکا سفیر بود، افزود که روابط و همکاری مشترک در سطح امنیتی برای مقابله با خطر تروریسم به طور کلی نه در سطح منطقه که در سطح جهان میان دو کشور بسیار نزدیک به یکدیگر است و این به معنای تبادل اطلاعات، اقدام برای عملیات مشترک و سایر فعالیت‌های مرتبط با مقابله با خطر القاعده و داعش است.

ترکی الفیصل در ادامه به این موضوع اشاره کرده که جده نخستین میزبان ائتلاف بین المللی برای مقابله با خطر داعش در منطقه در سال ۲۰۱۴ بود.

وی همچنین به قدرت و استحکام روابط دیپلماتیک عربستان سعودی با کلیه دولت‌های آمریکایی چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات اشاره کرد و گفت: با وجود فراز و نشیب‌ها در این روابط که با شرایط متغیر مرتبط بود، روابط راهبردی میان دو طرف به دلیل وجود منافع مشترک که مهمترین آنها ایجاد صلح و ثبات در منطقه از طریق دستیابی به راهکارهایی برای حل قضیه فلسطین و سایر قضایایی که منطقه از آن در رنج بود بویژه آنچه به فعالیت ایران در منطقه مربوط می‌شد، همچنان مستحکم باقی ماند.

وی پیش‌ از اعلام نتایج انتخابات آمریکا در سخنانی در ابوظبی گفته بود: «معتقدم که در صورت پیروزی بایدن و انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آمریکا، او هرگز از موضعی که ترامپ داشته، مانند قدس یا بلندی‌های جولان [اشغالی سوریه] و یا توافقات موسوم به توافق ابراهیم عقب نشینی نخواهد کرد».

وی بدون اینکه به تبعات پیروزی بایدن در انتخابات برای عربستان سعودی اشاره کند، گفت که فلسطینی‌ها هستند که باید از این پیشآمد نگران باشند زیرا آن‌ها انتظار دارند که بایدن با ترامپ فرق داشته باشد و به همین دلیل از این امر شدیدا مأیوس خواهند شد.

این شاهزاده سعودی درباره تأثیر انتخاب بایدن بر روابط آمریکا و ایران نیز گفت: «بایدن به صراحت گفته که به برجام برمی‌گردد ولی برای بازگشت شروطی خواهد داشت و ما همچنان از این شروط اطلاعی نداریم».

ترامپ طی سال‌های گذشته حاکمیت رژیم اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه را به رسمیت شناخته و بعد از شناسایی قدس به عنوان پایتخت این رژیم، سفارت آمریکا را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرده است.در این میان بایدن  پیش از اعلام پیروزی در انتخابات آمریکا گفته بود که در صورت پیروزی، سفارت آمریکا را در قدس نگه خواهد داشت و از اقدام کشورهای عربی در عادی‌سازی با تل آویو «خرسند» است.

شب گذشته، «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد او، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و نیز  انتخاب «کاملا هریس»، به عنوان معاون بایدن را تبریک گفته‌اند.

رسانه‌های آمریکا شنبه پیش اعلام کردند که جو بایدن، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه و رئیس جمهور مستقر آمریکا، با کسب بیش از ۲۷۰ رأی الکترال در انتخابات پیروز شده است.

عربستان سعودی بر خلاف بیشتر کشورها، با یک روز تأخیر پیروزی بایدن را تبریک می‌گوید. تحلیلگران می‌گویند عربستان سعودی از اینکه حامی خود در کاخ سفید (ترامپ) را از دست داده، نگران است.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار