کد خبر: 1026434
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران ضمن تاکید بر لزوم تعطیلی دو هفته‌ای تهران برای کنترل زنجیره انتقال بیماری، در عین حال درخصوص تامین اکسیژن، نحوه پذیرش بیماران و... در بیمارستان‌ها توضیحاتی ارائه کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: دکتر نادر توکلی درباره پیشنهادات درخصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران، گفت: برای انجام برنامه‌ریزی‌های بعدی و اینکه بتوانیم در حوزه بهداشت با تمرکز بر قرارگاه وزارت کشور و اقدامات منسجمی که برای افزایش تست‌ها صورت گرفته است، موفق عمل کنیم، باید یک فاز موقت تعطیلی دو هفته‌ای در تهران را داشته باشیم تا موج بیماری اندکی کنترل شود تا وارد برنامه‌ریزی شویم.

وی در توضیح این برنامه‌ریزی، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای این است که افزایش تست‌ها را انجام دهیم و به نظر می‌رسد تعطیلی دو هفته‌ای تهران می‌تواند کمک کننده باشد. پیرو تصمیم هفته گذشته مبنی بر بستن خروجی شهر‌ها و کنترل رفت و آمدها، پیشنهادی هم در خصوص تعطیلی دو هفته‌ای تهران از سوی ستاد کنترل بیماری در کلانشهر تهران به ستاد ملی داده شده و در اوایل هفته آینده این موضوع مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت. ما نسبت به اعمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران تا پیش از آذرماه بسیار امیدوار هستیم، زیرا بسیار کمک کننده خواهد بود.

تاثیر ممنوعیت فعالیت مشاغل غیرضرور از ساعت ۱۸ به بعد

معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران همچنین درباره طرح ممنوعیت مشاغل غیرضروری از ساعت ۱۸ به بعد، گفت: این طرح در کاهش آمار کرونا بسیار موثر خواهد بود. خیلی افراد به دلیل سفر‌های درون شهری و خرید‌های غیرضروری که جنبه اضطرار ندارد در معرض خطر قرار می‌گیرند که با این طرح می‌توان از بار چنین مشکلی کاسته می‌شود.

همچنان سفر نروید

تقویت زنجیره انتقال بیماری در مهمانی‌ها

توکلی با تاکید بر اینکه سفر رفتن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، تصریح کرد: از سفر بدتر برگزاری مهمانی‌ها در اقوام و دوستان درجه یک و دو است که این موضوع زنجیره انتقال کرونا را تقویت کرده است. از طرف دیگر مراسم ترحیم و تدفین هم در اقوام درجه یک و دو متوفی مشکلات زیادی ایجاد کرده است؛ بنابراین موضوعی که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است که با داشتن هرگونه علامتی حتما به پزشک مراجعه کنید و اکر تماس با فرد آلوده داشتید حتی با علائم جزئی، تست دهید و هرچه بتوانیم افراد درگیر بیماری را کنترل کنیم، قرنطینه هم جدی‌تر اجرا خواهد شد.

معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه راه‌های عدم ابتلا به آنفلوآنزا و پیشگیری از آن هم مانند کرونا است، ادامه داد: اقدامات محافظتی در برابر کرونا و آنفلوآنزا شبیه هم است؛ بنابراین کنترل بیماری کرونا به کنترل انفلوآنزا هم کمک می‌کند و میزان ابتلای آنفلوآنزا را هم کاهش می‌دهد.

احتمال بازگشت نقاهتگاه‌های درون بیمارستانی

وی درخصوص احتمال بازگشت نقاهتگاه‌ها به چرخه خدمت در تهران، اظهار کرد: فقط نقاهتگاه‌های درون بیمارستانی احتمالا بازمی گردند؛ اما در مورد نقاهتگاه خارج بیمارستانی چنین تصمیمی وجود ندارد، زیرا مریض‌های ما عموما بد حال هستند و اگر نقاهتگاه خارج بیمارستان باشد امکان انتقال بیمار به بیمارستان سخت خواهد بود. ولی وقتی درون بیمارستان فضایی برای نقاهتگاه در نظر گرفته شود که در زنجیره مدیریتی بیمارستان باشد هم پزشک بیمارستان بیماران را ویزیت می‌کند و هم اگر بیماران بدحال شوند می‌توانیم به سهولت کار انتقال به بخش‌های ویژه را انجام دهیم.

توکلی درباره تامین اکسیژن در بیمارستان‌های تهران، بیان کرد: فعلا برای تامین اکسیژن مشکل حادی نداریم، مشکلمان در ابتدا با کپسول اکسیژن مرتفع می‌شود و در میان مدت هم برنامه تامین اکسیژن ساز‌هایی را داریم به شکل متمرکز و اکسژن‌ساز‌های سیار در تهران که درخواست آن داده شده و نمونه‌های آن از نظر فنی بررسی شده است.

وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران

وی با اشاره به اینکه تخت‌های بیمارستانی کرونا در تهران پر هستند، اظهار کرد: تنها چیزی که به کمک ما آمده مجموعه هزار تختی هست که در اورژانس‌ها داریم که کمک می‌کنند ما خدمت رسانی به مردم را داشته باشیم تا روز بعدی که بیمار به بخش‌های بستری یا ویژه منتقل شود؛ بنابراین ظرفیت حدودا هزار تخت در اورژانس‌ها به نیاز روزانه اختصاص دارد که مریض در اورژانس خدمات لازم را توسط متخصصین اورژانس و عفونی دریافت می‌کند و مریض مانند بخش عادی خدمات دریافت می‌کند، اما ممکن است به لحاظ هتلینگ و آرامش امکانات بخش بستری فراهم نباشد. در مجموع در اسرع وقت کار انتقال بیمار به بخش عادی انجام می‌شود. معمولا مریض پس از ۶ ساعت در اورژانس تعیین تکلیف می‌شود و تا ۱۲ ساعت آینده به بخش بستری منتقل می‌شود. البته اگر نیاز به ICU داشته باشد شرایط سخت‌تر است.

لزوم کنترل محله‌ای کرونا در تهران

معاون درمان ستاد کرونا استان تهران در خاتمه تاکید کرد: در تهران باید بر اساس محله محوری نیرو‌های ستادی تشکیل شوند، آموزش‌های خانگی آغاز شود، تست‌ها افزایش یابد و به شکل محله‌ای بیماری را کنترل کنیم.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار