کد خبر: 1026412
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
شوشا، دومین شهر بزرگ قره‌باغ  به کنترل نیرو‌های باکو درآمد
پس از شکست توافقات آتش‌بس برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ، جمهوری آذربایجان به پیشروی‌های آرام خود در این منطقه ادامه می‌دهد. دیروز مقامات باکو اعلام کردند که «شوشا» دومین شهر بزرگ قره‌باغ به کنترل نیرو‌های آذربایجان درآمده است. رؤسای جمهور روسیه و ترکیه هم در تماس تلفنی خواستار حل مسالمت آمیز مناقشه قره‌باغ شدند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: با گذشت بیش از ۴۰ روز از شروع دور جدید درگیری‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ، جنگ بین دو طرف همچنان ادامه دارد و نیرو‌های آذربایجان مناطق مختلف را یکی پس از دیگری تحت کنترل خود در می‌آورند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز یک شنبه در سخنانی رسماً خطاب به ملت خود اعلام کرد، این کشور شهر شوشا در منطقه قره‌باغ کوهستانی را از سیطره نیرو‌های ارمنستانی خارج کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، علی‌اف با صدور پیامی گفت که جمهوری آذربایجان پس از ۲۸ سال دوباره به شوشا برمی‌گردد. وی با اشاره به نافرجام بودن تلاش‌های حل مسالمت آمیز مناقشه قره‌باغ گفت: «جمهوری آذربایجان توانست سرزمین‌های خود را از روش‌های نظامی آزاد کند.» پس از انتشار بیانیه باکو درباره شوشا، وزارت دفاع ارمنستان خبر تسلط جمهوری آذربایجان بر این شهر را رد و اعلام کرد که درگیری‌ها در شوشا در جریان است. این درحالی است که آزادسازی شهر شوشا با استقبال مقامات ترکیه نیز روبه‌رو شد و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور دیروز در یک پیام توئیتری آزادسازی شوشا در قره‌باغ را تبریک گفت. به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی در این پیام تأکید کرد: «آزادسازی شهر قدیمی شوشا و مرکز مدنیت آذربایجان مبارک باد. مصادف با روز پرچم، پرچم آذربایجان در این شهر به اهتراز درآمده و دیگر فرود نخواهد آمد. با پرچم سه‌رنگ خوشبخت زندگی کن آذربایجان.» خبر‌ها درباره آزادسازی شهر شوشا در شرایطی منتشر شده که درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر این منطقه همچنان ادامه دارد و تلاش‌های کشور‌های مختلف برای توقف این درگیری‌ها به جایی نرسیده است. از سوی دیگر، مقامات قره‌باغ تصریح کردند که شهر استپاناکرت مرکز قره‌باغ، شنبه شب با چندین حمله موشکی روبه‌رو شد که به ساختمان‌ها، مناطق مسکونی و تأسیسات زیربنایی آسیب وارد کرد. این حملات تلفات انسانی به دنبال نداشته است. خبرگزاری «آرمن پرس» نیز دیروز گزارش داد که یگان‌های دفاعی منطقه قره‌باغ دو پهپاد جمهوری آذربایجان را در شرق منطقه مورد مناقشه سرنگون کردند.

الهام علی‌اف پیش‌تر تأکید کرده بود که باکو به آزادسازی سرزمین خود از دست ارمنستان ادامه خواهد داد و جامعه بین‌المللی باید به این تصمیم احترام بگذارد. جمهوری آذربایجان با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی اعلام کرده که درصدد احیای حاکمیت خود بر قره‌باغ کوهستانی است؛ منطقه‌ای که کنترل آن در دست نیرو‌های تحت حمایت ارمنستان قرار دارد. درگیری‌ها در قره‌باغ درحالی ادامه دارد که هیچ کدام از طرفین درگیر دست‌کم در این مقطع زمانی قصدی برای متوقف کردن درگیری‌ها ندارند. دو کشور تاکنون سه بار به توافق آتش‌بس دست یافته‌اند، اما این آتش‌بس‌ها نقض شده و درگیری‌ها در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ همچنان ادامه دارد.

رایزنی‌های بین‌المللی

با وجود شکست توافقات آتش‌بس بین باکو و ایروان، تلاش‌های بین‌المللی برای حل و فصل بحران قره‌باغ کماکان ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری «تاس»، دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یک شنبه گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز شنبه با «رجب طیب اردوغان»‌رئیس‌جمهور ترکیه یک مکالمه تلفنی داشت. سران دو کشور آمادگی متقابل خود را برای همکاری بیشتر برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز درگیری‌های نظامی در منطقه قره‌باغ کوهستانی تأیید کردند. طبق این اطلاعات، در جریان این مذاکرات، روند اوضاع در منطقه درگیری قره‌باغ به‌طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفت. رئیس‌جمهور روسیه نتیجه مجموعه‌ای از تماس‌های تلفنی خود با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به اطلاع همتای ترکیه‌ای خود رساند. این تماس‌ها در جهت یافتن گزینه‌های قابل قبولی برای توقف هرچه سریع‌تر جنگ و دستیابی به توافق سیاسی و دیپلماتیک بود. در این رابطه طرفین آمادگی متقابل خود را برای تعامل با هدف دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز این مناقشه مورد تأکید قرار دادند. کرملین همچنین اعلام کرد که پوتین شنبه شب طی گفت‌وگویی تلفنی با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، از ادامه درگیری‌های مسلحانه در منطقه قره‌باغ و دخالت افراط‌گرایانی از سوریه و لیبی در این درگیری ابراز نگرانی کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار