کد خبر: 1026391
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
پس از گذشت ۹ ماه از جولان کووید ۱۹، بالاخره مرکز ارائه خدمات طب سنتی برای بیماران کرونا افتتاح شد
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: ویروس تاجدار که این روز‌ها میدان تدبیر را خالی دیده هر روز رکورد تازه‌ای از ابتلا و فوتی بر جای می‌گذارد. دیروز هم با ثبت ۴۵۹ فوتی رکورد تازه‌ای از این بیماری ثبت شد. اوضاع در برخی از مناطق کشور همچون پایتخت بحرانی‌تر است، به گونه‌ای که به گفته رئیس شورای شهر تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تهرانی بر اثر کرونا و آلودگی هوا فوت می‌کنند. با وجود این پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران که بار‌ها از سوی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در شهر تهران شورای شهر و حتی نمایندگان مجلس مطرح شده‌بود، حالا با موضع‌گیری صریح استاندار تهران منتفی شد. در این میان خبر خوب برای تهرانی‌ها و شاید برای سایر نقاط کشور، راه‌اندازی مرکز ارائه خدمات طب سنتی برای بیماران کرونا است. کوتاه آمدن وزارت بهداشت و پذیرش نقش طب سنتی در درمان بیماری کرونا می‌توانست ۹ ماه پیش و ابتدای ورود این مهمان ناخوانده به کشورمان صورت پذیرد، اما وزارت بهداشت ترجیح داد در کارآزمایی دارو‌های شیمیایی سازمان جهانی بهداشت شرکت کند، اما زیر بار کارآزمایی دارو‌های طب سنتی نرود. پایان کارآزمایی سازمان جهانی بهداشت، اما شکست تمام دارو‌های پیشنهادی در درمان کرونا بود. این در حالی است که چند روز پیش چهار داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا از سوی وزارت بهداشت مجوز تولید گرفتند؛ دارو‌هایی که شاید اگر ماه‌های پیش وارد پروتکل درمانی کرونا شده‌بودند، این روز‌ها با آمار ۴۰۰ فوتی در روز مواجه نبودیم.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز یک‌شنبه ۱۸ آبان ماه، ۹ هزار و ۲۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۷۱۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۶۸۲ هزار و ۴۸۶ نفر رسید.

طی همین زمان، ۴۵۹ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۲۹۱ نفر رسید. همچنین ۵هزارو۵۲۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون ۵۲۰ هزار و ۳۲۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

اوضاع مناطق مختلف کشور هم از منظر شیوع کرونا همچون روز‌های گذشته است و کل کشور در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارد.

منتفی شدن موضوع تعطیلی تهران

تراژدی مرگ روزانه بیش از ۴۰۰ انسان طبق آمار‌های رسمی و زمزمه‌های برخی دست‌اندرکاران همچون رئیس سازمان نظام پزشکی دربارا سه تا چهار برابر بودن آمار جانباختگان این بیماری فاجعه‌ای انسانی را ترسیم می‌کند. اوضاع در پایتخت بحرانی است و علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بار‌ها در این‌باره هشدار داده و برای تجدید قوای کادر درمان و بازبینی برنامه‌ها خواستار تعطیلی دو هفته‌ای تهران شده‌است. این تقاضا به مجلس و شورای شهر هم رسیده‌است، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، درباره احتمال تعطیلی دو هفته‌ای تهران گفت: «هر موضوعی که مطرح می‌شود در ابتدا توسط کمیته‌ها بررسی و بعد به ستاد ملی ارجاع داده می‌شود و موضوع تعطیلی دو هفته‌ای تهران اصلاً در ستاد مطرح نشده‌است و شایعه مخالفت رئیس‌جمهور با این طرح را تکذیب می‌کنیم.»

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «پس از بررسی ابعاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران، احتمال این تعطیلی منتفی و مقرر شد فعالیت گروه‌های دو، سه و چهار از ساعت ۱۸ به بعد متوقف شود.»

این در حالی است که تراکم بالای جمعیت در تهران کنترل کرونا را در این کلانشهر با مشکل مواجه ساخته‌است. اوضاع حمل و نقل عمومی، اتوبوس و مترو به عنوان یکی از اصلی‌ترین گلوگاه‌های انتقال ویروس همچنان بحرانی است و مردمی که ناگزیرند هر روز با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارشان برسند، نه فقط نمی‌توانند فاصله فیزیکی مناسب را رعایت کنند، بلکه در اتوبوس و مترو در هم تنیده‌اند.

مرگ روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در پایتخت

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کرونا در تهران گفت: «طی یک‌هفته گذشته ابتلا و تلفات کرونا افزایش چشمگیری داشته و متأسفانه ستاد ملی کرونا هنوز پاسخی به پیشنهاد کارشناسی شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تا ۲۰ روزه تهران نداده‌است که ظاهراً، مسئولان تصمیم‌گیرنده جسارت و اراده لازم را برای این اقدام ضروری که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت و کارکنان خدوم بخش‌های خدماتی در این حوزه می‌شود، را ندارند.»

به گفته وی در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می‌شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد و اگر اقدامی نشود می‌تواند این عدد بالاتر هم برود.

رئیس شورای شهر تهران افزود: «در حوزه حمل و نقل عمومی نیز با وجود تشدید نیاز به تقویت ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی و مترو تهران به دلیل ایجاد فاصله اجتماعی و افزایش آلودگی هوا، هیچ اقدام مؤثری در طول هفت سال گذشته انجام نشده‌است و اکنون که با آزاد‌سازی برخی از دارایی‌های ایران و افزایش فروش ارز توسط بانک مرکزی، وضعیت منابع دولت بهبود پیدا کرده از رئیس‌جمهور انتظار داریم که دستور تخصیص حداقل یک میلیارد دلار به‌صورت فوری برای ساماندهی بحران سیستم حمل و نقل عمومی در تهران را صادر کنند».

راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی

روز گذشته، اما یک رخداد خوب هم در پایتخت اتفاق افتاد و مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی در دانشکده طب سنتی دانشگاه با همکاری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، شامل اتاق ویزیت حضوری و مشاوره تلفنی راه‌اندازی شد.

اقبال دیرهنگام وزارت بهداشت به بهره‌گیری از ظرفیت طب سنتی در درمان کووید ۱۹ در حالی است که طی ماه‌های گذشته بسیاری از پزشکان متخصص طب سنتی ادعای درمان این بیماری با روش‌های ساده طب سنتی را داشتند، اما وزارت بهداشت زیر بار پذیرش یا بررسی این ادعا هم نمی‌رفت، در حالی که ایران رتبه نخست جلب مشارکت بیماران برای کارآزمایی بالینی دارو‌های شیمیایی سازمان جهانی بهداشت را کسب کرد؛ دارو‌هایی که اثربخشی تمام آن‌ها در درمان کووید ۱۹ رد شد. حالا هر چند دیرهنگام، اما بالاخره این وزارتخانه زیر بار پذیرش کارایی طب سنتی در درمان کرونا رفته و مرکز خدمات طب سنتی را ایجاد کرده‌است.

این مرکز با بهره‌گیری از به روزترین سامانه‌های مربوطه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا به کمک تمام ظرفیت‌های موجود در زمینه طب رایج و طب ایرانی آماده خدمت‌رسانی به مردم کشور است.

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، راه‌اندازی مرکز خدمات طب سنتی ایران ویژه بیماران کرونایی را اقدامی در راستای تحقق این بند از سیاست‌های کلی سلامت اعلام کرد و افزود: «بالغ بر ۸۰ کارآزمایی بالینی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با همکاری متخصصین اپیدمیولوژیست، متدولوژیست، متخصصین مختلف بالینی و متخصصین طب سنتی در جریان است.»

به گفته وی کارشناسانی که در این مرکز شروع به فعالیت می‌کنند، پیش از این در سامانه ۴۰۳۰ خدمت ارائه داده‌اند، بنابراین از دانش اجتماعی خوبی برخوردارند. طبق گزارشات، بالغ بر ۴۰ درصد تماس گیرندگان سامانه ۴۰۳۰ در خصوص دارو‌های طب سنتی سؤال می‌کنند، این مرکز پاسخ به همین خواسته‌ها است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار