کد خبر: 1026376
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵
مدیریت فضای مجازی از نگاه رهبر انقلاب
امروز فضای مجازی در زندگی مردم، دیگر مثل پنج و ۱۰ سال پیش نیست؛ گسترش فضای مجازی یک گسترش بسیار وسیع و عظیمی است. خٌب، این فضای مجازی منافعی دارد، امکاناتی دارد، خطراتی هم دارد؛ خطرات بزرگی هم دارد. اگر چنانچه این فضا ناامن باشد برای مردم، ضررش را مردم می‌بَرند.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: فضای مجازی همچون شمشیری دولبه است که فقدان مهارت در مواجهه و استفاده از آن، می‌تواند تهدیدی بزرگ برای جامعه به ویژه برای جوانان باشد، اما کشوری که هوشمندی به خرج دهد و در دو بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرمایه‌گذاری مناسبی داشته باشد، می‌تواند تهدید‌های این فضا را به فرصت تبدیل کند. بر همین اساس رهبر معظم انقلاب همیشه اهمیت این فضا را مورد تأکید قرار داده و رهنمود‌هایی برای مدیریت این فضا داشته‌اند. گلچینی از بیانات ایشان را در این زمینه می‌خوانید.

امروز فضای مجازی در زندگی مردم، دیگر مثل پنج و ۱۰ سال پیش نیست؛ گسترش فضای مجازی یک گسترش بسیار وسیع و عظیمی است. خٌب، این فضای مجازی منافعی دارد، امکاناتی دارد، خطراتی هم دارد؛ خطرات بزرگی هم دارد. اگر چنانچه این فضا ناامن باشد برای مردم، ضررش را مردم می‌بَرند.

-همه پیشرفت‌های روزافزون محیط مجازی در خدمت تحقّق اهداف جنگ نرم است، امّا مهم‌تر از این امکانات و پیشرفت‌های سخت‌افزاری، لشکر عظیم نخبگان فکری، سیاسی، ادبی، اجتماعی و فعّالان برجسته ارتباطات و رشته‌های مختلف هنری است که عقبه نرم‌افزاری قوی و تأثیرگذاری را برای تحقّق اهداف جنگ نرم فراهم آورده است.

فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز می‌کنند و گاهی می‌گویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست [امّا]آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه می‌کنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت می‌شود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که می‌خواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان می‌خواهند هدایت می‌کنند؛ آن‌ها دارند مدیریّت می‌کنند این فضا را. خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلا بهِ ما است- هدایت می‌کنند و مدیریّت می‌کنند، ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمی‌توانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره می‌کند.

-واقعاً در فضای مجازی ادب رعایت می‌شود؟ حیا رعایت می‌شود؟ خٌب نمی‌شود دیگر؛ یا در بخش مهمّی [رعایت]نمی‌شود. این‌ها را باید رشد داد در نوجوان و جوان. یکی وزارت ارتباطات [است]. این فضای مجازی امروز از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگ‌تر شده؛ بعضی‌ها اصلاً در فضای مجازی تنفّس می‌کنند؛ اصلاً آنجا تنفّس می‌کنند، زندگی‌شان در فضای مجازی است. جوانان هم سروکار دارند با فضای مجازی، با انواع و اقسام چیز‌ها و کارها، با برنامه‌های علمی‌اش، با اینترنتش، با شبکه‌های اجتماعی‌اش، با مبادلات و امثال این‌ها سروکار دارند؛ خب، اینجا لغزشگاه است.

-هیچ‌کس نمی‌گوید آقا جادّه نکش. اگر شما در یک منطقه‌ای جادّه‌ای لازم دارید، خیلی خب، جادّه بکش، جادّه اتوبان هم بکش، امّا مواظب باش! آنجایی که ریزش کوه محتمل است، آنجا محاسبه لازم را بکنید. ما به دستگاه‌های ارتباطی خودمان، به مجموعه وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی، که بنده از آن هم گله دارم، سفارشمان این است. ما نمی‌گوییم این راه را ببندید؛ نه. اینکه بی‌عقلی است. یک کسانی نشسته‌اند، فکر کرده‌اند، یک راهی باز کرده‌اند به عنوان این فضای مجازی و به قول خودشان سایبری؛ خیلی خب، از این استفاده کنید، منتها استفاده درست بکنید؛ دیگران دارند استفاده درست می‌کنند؛ بعضی از کشور‌ها طبق فرهنگ خودشان این دستگاه‌ها را قبضه کرده‌اند. ما چرا نمی‌کنیم؟ چرا حواسمان نیست؟ چرا رها می‌کنیم این فضای غیرقابل کنترل و غیرمنضبط را؟

-فضای مجازی واقعاً یک دنیای رو به رشدِ غیرقابل توقّف است، یعنی واقعاً آخر ندارد؛ آدم هرچه نگاه می‌کند، آن چیز اوّل بلا آخر، فضای مجازی است. هرچه انسان پیش می‌رود در این فضا، این همین طور ادامه دارد. این، یک فرصت‌های بزرگی در اختیار هر کشوری می‌گذارد، تهدید‌هایی هم در کنارش دارد؛ ما بایستی کاری کنیم که از آن فرصت‌ها حدّاکثر استفاده را بکنیم، از این تهدید‌ها تا آنجایی که ممکن است خودمان را برکنار نگه بداریم. خب، شورای عالی فضای مجازی به این منظور تشکیل شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار