کد خبر: 1026271
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۰
وزیر امور خارجه در اولین واکنش به نتیجه احتمالی انتخابات امریکا گفته که بین بایدن و ترامپ تفاوت وجود دارد، ولی چیزی که برای ایران مهم است «کلمات نیست، بلکه عملکردهاست». محمدجواد ظریف که قبلا ً گفته بود شرط بازگشت امریکا به برجام پرداخت خسارت ناشی از تحریم‌هاست، در گفت‌وگوی جدید خود اشاره‌ای به «پرداخت خسارت» نکرده و گفته که امریکا «اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد».
سرویس بین الملل جوان آنلاین: محمدجواد ظریف که به امریکای لاتین سفر کرده، در اولین موضع‌گیری بعد از انتخابات امریکا در جواب این سؤال شبکه تله‌سور ونزوئلا که آیا امیدی به بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای می‌بینید، گفته است که توافق هسته‌ای یک «در چرخان» نیست {که امریکا از یک طرف خارج و از طرف دیگر داخل شود}. ظریف گفته است: «امریکا تصمیم گرفت که از آن توافق خارج شود و حالا باید یک صندلی پشت میز مذاکره‌ این توافق به دست بیاورد». وزیر امور خارجه که پیش از این گفته بود شرط بازگشت امریکا به برجام پرداخت خسارت ناشی از تحریم‌هاست، در گفتگو با تله‌سور، این موضع خود را تکرار نکرده و گفته است: «امریکا حق نداشت از این توافق خارج شود، چراکه این توافق یک توافق دوجانبه میان ایران و امریکا نبود و یک قطعنامه شورای امنیت است. اگر امریکا می‌خواست از تعهدات این توافق رهایی شود، باید از سازمان ملل خارج می‌شد، نه فقط از یک توافق». ظریف هرچند گفته که هنوز نمی‌دانیم چه کسی پس از این انتخابات امریکا پیروز خواهد شد، ولی صراحتاً گفته است که بین ترامپ و بایدن تفاوت وجود دارد: «تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت، اما چیزی که برای ما اهمیت دارد لحن و کلمات نیست، بلکه عملکردهاست». او تأکید کرده که امریکا فعالیتی غیرقانونی علیه ایران داشته است، به دلیل اینکه به اقتصاد و مردم ما لطمه زد و اگر می‌خواهد وضعیت تغییر کند، باید رویه‌اش را تغییر دهد». ظریف در سال ۹۲ هم در گفتگو با سیمای جمهوری اسلامی گفته بود از زمان حضورش در نمایندگی ایران در سازمان ملل، اجازه ارتباط با تعدادی از سناتور‌ها به منظور روشنگری درباره ایران را داشته که یکی از آن افراد بایدن بوده است.

تحریم‌های امریکا ته کشیده است

شبکه تله‌سور ونزوئلا از ظریف پرسیده آیا ایران از تحریم‌های جدید واشنگتن ترسی ندارد که ظریف پاسخ داده است: «اساساً طبق همان چیزی که رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به رئیس‌جمهور ترامپ گفت، دیگر تحریمی برای امریکا باقی نمانده است که بر ایران اعمال کند؛ بنابراین کاری کرده‌اند که تحریم‌هایشان ته کشیده است». ظریف درباره توسعه همکاری‌های ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی، به خصوص با توجه به تهدید‌های دولت امریکا گفته است: «البته که پیشروی خواهد کرد. ما ۴۰ سال است که با این نوع اعمال فشار امریکا دوام آورده‌ایم و اگر قرار بود تسلیم شویم، مدت‌ها پیش این کار را می‌کردیم». او ادامه داده است: «امریکا سعی کرد در شورای امنیت مانع آن شود، اما شکست خورد، به همین دلیل به استراتژی قدیمی‌اش که تهدید کشور‌ها و زورگویی به آنهاست متوسل می‌شود». وزیر خارجه با این همه، گفته که: ایران ما بر این است که این حق ونزوئلاست از هر کجا که می‌خواهد تجهیزات نظامی تهیه کند. او گفته که چیزی که ونزوئلا نیاز دارد و آنچه ایران می‌تواند ارائه کند، چیزی است که در بخش‌های دفاعی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت و تأکید کرده که این مربوط به روابط دوجانبه است: «فکر می‌کنم که به امریکا هیچ ارتباطی ندارد». ظریف درباره پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران و شکست امریکا در تلاش برای تمدید آن در شورای امنیت گفت: «ما امریکا را سه‌بار در شورای امنیت در سه ماه گذشته شکست داده‌ایم و این نشان می‌دهد چقدر سیاست فشار حداکثری امریکا و زورگویی آن در جامعه بین‌المللی به انزوا کشانده شده است. این یک پیروزی برای ایران نیست، اما پیروزی قوانین بین‌المللی، منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل بود».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار