کد خبر: 1026265
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
طرح‌های پلیس در برخورد با موتور‌سواران متخلف منجر به انباشت بیش از ۸۳۷ هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های سراسر کشور شده‌است. پلیس در تازه‌ترین طرح خود اعلام کرده است که طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوب شده در پارکینگ‌ها به مدت دو ماه اجرا می‌شود و در صورت عدم مراجعه مالکان موتورها، به فروش رسیده و هزینه آن به بیت المال واریز می‌شود.
حسین فصیحی
سرویس حوادث جوان آنلاین: نگرانی از نحوه رانندگی موتورسواران حالا به یک اپیدمی عمومی تبدیل شده و گلایه‌های مردم از جولان این همه تخلف از سوی موتورسواران هنوز راه به جایی نبرده‌است. از سوی دیگر آمار بالای مرگ موتورسواران در سوانح رانندگی و برخورد‌های پلیسی مثل جریمه و توقیف هم نشان داده است که تلاش برای برقرار شدن فرهنگ رانندگی با موتورسیکلت نیاز به بازنگری اساسی دارد.

تخلف با چشمان باز

راکب موتورسیکلت‌ها به خوبی می‌دانند که نداشتن کلاه ایمنی، نداشتن گواهینامه، بیمه شخص ثالث، حرکت خلاف جهت، حرکت در خط ویژه و مصداق‌هایی از این دست تخلف محسوب شده و پلیس با متخلف برخورد خواهد کرد، اما فراهم بودن زمینه‌های ارتکاب این تخلف‌ها سبب شده است که موتورسواران متخلف به قیمت از دستن رفتن جانشان هم که شده روی مدار بی‌قانونی ویراژ دهند. طرح سنتی پلیس در برخورد با موتورسواران متخلف سال‌های زیادی است که در حال اجرا شدن است. در جریان این طرح پلیس پس از متوقف کردن موتورسیکلت متخلف، وسیله نقلیه را توقیف و روانه پارکینگ می‌کند و راکب با در دست داشتن اوراقی که پلیس در اختیارش گذاشته ملزم می‌شود با پرداخت جریمه‌های پیش‌بینی شده، موتورسیکلت خود را از پارکینگ ترخیص کند. عمده‌ترین ضعف این طرح که همچنان به قوت خود باقی است این بوده است که هیچ سازوکاری مثل محرومیت اجتماعی متخلف یا مصداق‌هایی که فرد متخلف ملزم به اجرای قانون شود وجود ندارد. حالا با انباشت‌شدن پارکینگ‌ها از موتورسیکلت‌هایی که مالکان آن به دنبال وسیله نقلیه خود نرفته‌اند.

شرح طرح جدید

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی به مدت دو ماه خبر داده‌است. وی در نشست ویدئو کنفرانس با رؤسای پلیس راهور استان‌های سراسر کشور گفت: «بنا داریم در نحوه توقیف وسائط نقلیه تغییرات اساسی ایجاد کنیم و ترخیص وسائط نقلیه هم دستخوش تغییراتی خواهد شد.» وی ادامه داد: «از روز یک‌شنبه ۱۸‌آبان فرایند اجرای طرح ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی از پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها به مدت دو ماه اجرایی می‌شود و بیش از ۸۳۷‌هزار موتورسیکلت در پارکینگ‌های سراسر کشور به دلایلی، چون تخلفات راهوری، انتظامی یا موضوعات مرتبط با حوزه پلیس‌آگاهی و دستور قضایی متوقف و پارک هستند که نظر داریم در راستای خدمات‌دهی به مردم، موتورسیکلت‌های رسوبی از سال‌۹۰ تا ۹۸ که در پارکینگ‌ها هستند با رفع موانع و ایجاد شرایطی خاص ترخیص شوند.»

هزینه ترخیص

سردار هادیانفر درباره هزینه نگهداری این موتورسیکلت‌ها گفت: «براساس مصوبه هیئت وزیران برای شهر تهران در طول یک شبانه روز ۷۲۰‌تومان است و موتورسیکلت طی مدتی که در پارکینگ متوقف بوده شامل جریمه دو برابری نمی‌شوند و مالکان می‌توانند به صورت اقساط بدون پیش پرداخت به صورت یکساله جریمه‌ها را پرداخت کنند.» سردار هادیانفر ادامه داد: «مالکان موتورسیکلت‌های توقیفی در مدت دو‌ماه با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ برای ترخیص موتورسیکلت اقدام کنند. در صورتی هم که مالک در این باره اقدام نکند، موتور مورد نظر تحویل مراجع قانونی شده و به عنوان بلاصاحب و رهاشده به فروش می‌رسد و پول حاصل از فروش به بیت المال واریز می‌شود.» براساس این گزارش بیشترین موتورسیکلت‌های رسوبی با رقم ۴ هزار متعلق به تهران و کمترین آن در خراسان‌جنوبی ۵۰ موتورسیکلت است.

در انتظار تغییر اساسی

براساس آنچه رئیس پلیس راهور اعلام کرده‌است ۸۳۷‌هزار موتورسیکلت به علت تخلف یا جرائم دیگر در پارکینگ‌ها رسوب کرده‌اند، به این معنی که ۸۳۷‌هزار فرد متخلف یا مجرم با پرداخت هزینه خواهند توانست وسیله نقلیه خود را ترخیص کنند و به چرخه تخلف یا جرم خود بازگردند که این موضوع همان چرخه معیوب است که سال‌های زیادی است در جریان است. در صورتی که فردی متخلف سال‌۹۰ موتورسیکلت او توقیف شده باشد و تا پایان سال‌۹۸ هم در پارکینگ مانده باشد، حالا برای ترخیص آن با احتساب هر روز ۷۲۰ تومان باید ۲۱‌میلیون و ۲۴‌هزار تومان پرداخت کند. بنابراین فرد متخلف با یک حساب سرانگشتی ترجیح می‌دهد این پول را صرف خرید یک موتورسیکلت نو کند، بنابراین بسیاری از مالکان عطای وسیله نقلیه خود را به لقای آن می‌بخشند، بدون اینکه در رفتار متخلفانه آن‌ها تغییری هم ایجاد شود. حال پس از اجرای این طرح باید منتظر ماند و دید که پلیس چگونه می‌خواهد در نحوه توقیف وسائط نقلیه تغییرات اساسی ایجاد کرده و ترخیص وسائط نقلیه را دستخوش تغییرات کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
0
0
داداش داری اشتباه میزنی کدوم چرخه معیوب؟
720 تومن ضربدر 365 روز سال میشه 263 هزار تومان
حالا به قول شما 9 سال هم تو پارکینگ بمونه میشه 2 میلیون و 600 هزار تومن
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
0
0
هر سال ۱۲ ماه و هر ماه را ۳۱ روز حساب کنیم با احتساب روزی ۷۲۰ تومان میشود 8*12*31=2976
2796*720=21427200 ریال نه تومان !!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار