کد خبر: 1026138
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
اگر هنوز در برخی از مناطق کشور از واژه کپرنشینی برای نشان دادن اوج محرومیت یک منطقه استفاده می‌کنند، اما برخی از فعالان گردشگری از آن برای تجربه متفاوت اقامت گردشگران بهره می‌برند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: کپرنشینی هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد و مردمی که در روستا‌ها به خصوص در روستا‌های دور از مرکز مانند استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، برای خود از برگ‌های نخل و بافته‌های دست خودشان مانند طناب‌هایی که از درختان داز استفاده شده، خانه‌ای می‌سازند. این خانه‌ها که در واقع یک اتاقک است هم اتاق خواب است و هم آشپزخانه و محل استراحت و. بسیاری از افراد برای نشان دادن فقر مردمی از یک منطقه از واژه کپرنشینی استفاده می‌کنند.

مناطق کپرنشین بیشتر در کویر‌های ایران وجود دارد مانند لوت، کرمان و سیستان و بلوچستان. اما چند سالی است که از نحوه ساخت این کپر‌ها برای یک نوع جدید از اقامت گردشگران نیز استفاده می‌شود. اقامت در کپر برای خیلی از افراد جالب و جذاب است. اکنون در برخی از مناطق با الگوگرفتن از کپر‌هایی که مردم در آن سال‌ها زندگی کرده‌اند استفاده می‌شود تا یک اقامت لوکس برای گردشگران مهیا شود. استفاده از شمایل کپر‌ها ساخت سقف کپر با برگ و ساقه‌های درختان خرما و داز، به شکل نیم کره‌ای که بخش پایینی آن با بلوک ساخته می‌شود دارای، تزئیناتی مانند سوزن دوزی‌های بلوچی و دست بافته‌های زنان روستایی است. در برخی از این کپر‌ها برای اقامت بهتر مسافران و گردشگران تخت نیز گذاشته می‌شود. چنین کپر‌هایی را در استان کرمان به وفور می‌توان مشاهده کرد که برای اقامت مسافران در نظر گرفته شده مانند روستا‌های کویر نشین.

یا حتی در شهرستان قلعه گنج استان کرمان که هتلی با همین سبک نیز ساخته شده و چهار ستاره کیفیت را نیز دریافت کرده است. هر چند که در ساخت آن به تهویه هوای داخل اتاق‌ها توجهی نشده، اما اقامت در هتل کپری یک جذابیت به شمار می‌آید. چنین الگویی در استان سیستان و بلوچستان نیز برای اقامت گردشگران وجود دارد. در جایی مانند چابهار، یکی از فعالان گردشگری با الهام از هتل‌های کپری، اقامتگاه خود را به شکل یک نخل که هر کدام از آن اقامتگاه‌ها یک کپر است، ساخته تا گردشگران با تجربه متفاوت از اقامت در اتاقی که بیرون آن شبیه کپر و داخلش امکانات یک هتل ۵ ستاره را دارد، آشنا شوند.

در بخش‌های دیگری از استان سیستان و بلوچستان این نوع اقامتگاه‌ها در حال ساخت است. هر فعال گردشگری با کمترین هزینه یک کپر را برای اقامت گردشگران آماده کرده و از آن به عنوان بوم گردی استفاده می‌کند. در این بوم گردی‌ها معمولاً غذای سنتی همان منطقه نیز به گردشگران ارائه می‌شود. در برخی از مناطق یک کپر بزرگ برای سالن گردهمایی مهیاست.

اقامت در کپر‌ها اصلاً ارزان نیست. از هتل‌های کپری گرفته تا اقامتگاه‌های بوم گردی استان سیستان و بلوچستان که همگی جزو بوم گردی‌ها محسوب می‌شوند به همان اندازه نرخ دارند که بوم گردی‌های دیگر. اما اگر امکانات داخل این کپر‌ها ویژه باشد یعنی هر کدام جدا از محل اقامت دارای سرویس حمام و دستشویی جداگانه هم باشند نرخ آن‌ها با نرخ یک هتل ۳ ستاره برابری می‌کند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار