کد خبر: 1026133
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
رییس مرکز تشخیص و پیشگیری جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با هشدار در مورد احتمال سواستفاده و کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی با حساب‌های کاربری جعلی، راهکار‌هایی را برای شناسایی راحت‌تر این حساب‌ها اعلام کرد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: سرهنگ علی‌محمد رجبی با بیان اینکه صفحات در فضای مجازی عمدتا مربوط به اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و موسسات و سازمان‌های مردم نهاد و نظایر آن است، گفت: حالت سومی هم وجود دارد که مربوط به صفحات هواداری و اصطلاحا فن پیج‌هاست که در آن گردانندگان با اعلام اینکه صفحه مذکور غیررسمی است، اقدام به انتشار تصاویر یا خبر‌هایی از فرد یا افراد مورد علاقه خود می‌کنند.

وی با بیان اینکه حالت چهارم و مجرمانه این صفحات، صفحات جعلی هستند، گفت: گردانندگان این حساب‌ها با سواستفاده از تصاویر و اطلاعات افراد یا حتی سازمان‌ها و موسسات دیگر خود را به جای آن‌ها معرفی کرده و از این طریق با دیگر کاربران در این فضا ارتباط برقرار می‌کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با بیان اینکه گردانندگان این صفحات پشت هویتی جعلی خود را پنهان می‌کنند، گفت: در موارد قابل توجهی از پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا شاهد حساب‌های کاربری بوده‌ایم که به نام دیگر افراد یا سازمان‌ها ساخته شده و در پوشش آن از دیگر کاربران سواستفاده مالی یا دیگر سواستفاده‌ها شده است.

وی با بیان اینکه در مواردی حتی جنسیت این افراد نیز متفاوت از چیزی است که بیان کرده‌اند، ادامه داد: گاهی افراد سودجو و فرصت طلب با استفاده از تصاویر دیگران اقدام به رفتار‌های نامناسب در فضای مجازی کرده و از این طریق آبروی صاحب عکس را می‌برند. گاهی موارد هم فرد سودجو با ایجاد حساب جعلی به دوستان همان فرد نزدیک شده و از آنان مبالغی را درخواست می‌کند و ده‌ها مورد دیگر که لازم است کاربران با هوشیاری بیشتری با آن مواجه شوند.

رجبی درباره راهکار‌های شناسایی صفحات جعلی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: یکی از بهترین شیوه‌ها برای تایید هویت افراد داشتن تیک آبی است که معمولا در کنار نام کاربری فرد قرار می‌گیرد و دیگران را از واقعی بودن حساب مطلع می‌کند. شیوه دیگر بررسی دوستان و دنبال کنندگان آن فرد و نیز تاریخ پست‌ها و مطالبی است که منتشر کرده است. کاربران اگر با درخواست دوستی ازسوی فردی که تصاویر او را می‌شناسند روبه رو شدند، بهتر است با بررسی تعداد دوستان مشترک، بررسی فعالیت قبلی و حتی پرس و جو از صاحب حساب کاربری قدیمی موضوع را بررسی کرده و اگر متوجه فعالیت مشکوک شدند، موضوع را حتما به دوست خود اطلاع دهند.

به گفته وی، راه اندازی وب سایت و استفاده از پیام رسان‌های داخلی و دریافت تیک آبی برای آن از دیگر راهکار‌هایی است که افراد پرمخاطب می‌توانند از آن برای معرفی صفحات اصلی خود به دنبال کنندگان استفاده کنند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا با تاکید بر اینکه صفحات هوادارای یا همان فن پیج‌ها در قسمت معرفی پروفایل خود یا همان بایو عنوان هواداری را درج کنند، گفـت: برابر قانون ایجاد صفحات جعلی و نسبت دادن آن به یک هویت واقعی جرم است و با شکایت صاحب هویت و بسته به اینکه چه نوع جرایمی رخ داده، علاوه بر جعل هویت امکان رسیدگی به سایر جرایم نیز وجود دارد.

رجبی از کاربران فضای مجازی خواست که برای حضور در فضای مجازی از هویت دیگران استفاده نکنند و در عین حال توجه داشته باشند که لزومی ندارد تمام اسناد و اطلاعات مربوط به خود را در این فضا به اشتراک بگذارند.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار