کد خبر: 1026097
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
به چالش کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، التهاب را در بین هواداران ۲ نامزد تشدید کرده و این کشور را در سراشیبی آشوب و جنگ خیابانی قرار داده است
سرویس بین الملل جوان آنلاین: انتخابات پراضطراب و مبهم ریاست جمهوری امریکا در روز سوم شمارش آرا هم با رقابت تنگاتنگ دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه در چهار ایالت کلیدی ادامه یافت و با شمارش ۹۹ درصدی آرا در این ایالات، جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در سه ایالت پنسیلوانیا، جورجیا و نوادا پیش افتاد تا رسانه‌ها برای اعلام پیروز نهایی انتخابات آماده شوند. جو بایدن که تا دیشب برای ورود به کاخ سفید تنها به شش رأی الکترال نیاز داشت، گفته که به زودی پیروزی خود را اعلام خواهد کرد. در سوی دیگر میدان، دونالد ترامپ که به احتمال زیاد خود را در بین رؤسای جمهور تک‌دوره‌ای می‌بیند، باز هم روند شمارش آرا را زیر سؤال برده و با مطرح کردن مجدد ادعای تقلب گفته که با شکایت به دیوان عالی، نتایج انتخابات را به چالش می‌کشد؛ ادعایی که التهاب را در بین هواداران دو نامزد تشدید کرده و امریکا را در سراشیبی آشوب و جنگ خیابانی قرار داده است.

درحالی که ۴۶ ایالت امریکا نتیجه نهایی آرای انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرده‌اند، سرنوشت مستأجر جدید کاخ سفید به چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، جورجیا، نوادا و کارولینای شمالی سپرده شده است که دو رقیب دموکرات و جمهوریخواه شانه به شانه هم با یکدیگر رقابت می‌کنند. جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها تا پنج‌شنبه شب ۲۶۴ رأی الکترل را کسب کرده بود و درحالی که تا صبح جمعه، در دو ایالت جورجیا و پنسیلوانیا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا عقب بود، در نهایت با شمارش آرای جدید پستی، دیشب با اختلاف کمی از رقیب جمهوریخواه خود پیش افتاد تا هر چه بیشتر به پیروزی نهایی نزدیک شود. به گزارش پایگاه هیل، جن اومالی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی بایدن روز جمعه در کنفرانسی ویدئویی با خبرنگاران گفت که برآورد‌ها و آمار داخلی این ستاد نشان می‌دهد که بایدن در ایالت‌های کلیدی پنسیلوانیا، جورجیا، آریزونا یا نوادا می‌تواند آرای کافی را برای اعلام پیروزی به دست آورد. دیلون اظهار داشت: «پیروزی نزدیک است. ما در آستانه بردن ۲۷۰ رأی الکترال هستیم.» هر دو ستاد بایدن و ترامپ پیش از پایان شمارش آرا مدعی شده‌اند که این دو نامزد پیروز خواهند شد. جو بایدن، تا روز جمعه با ۲۶۴ رأی الکترال پیش بود و دونالد ترامپ ۲۱۴ رأی الکترال را کسب کرده بود. تا دیشب زمان نگارش این گزارش چهار ایالت پنسیلوانیا، نوادا، کارولینای شمالی و جورجیا در حال شمارش آرای خود هستند و تأثیر تعیین‌کننده‌ای در پیروز نهایی خواهند داشت، باتوجه به ایجاد شائبه تقلب از سوی دونالد ترامپ، مقامات ناظر در این ایالات در اعلام نتیجه نهایی تعلل می‌کنند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بر اساس اظهارات فرمانداران این ایالت‌ها، نتایج نهایی عصر جمعه به وقت محلی اعلام خواهد شد. با وجود اختلاف در پنسیلوانیا و جورجیا، آرای جو بایدن در حال افزایش است و در نوادا بایدن پیشتاز است و پیش‌بینی‌ها از تداوم آن حکایت دارند.

شکایت به دیوان عالی

در پی پیشی گرفتن میلیمتری آرای بایدن از ترامپ در پنسیلوانیا و جورجیا، ترامپ باز هم مدعی بروز تقلب در این ایالات شد و توقف شمارش آرا را خواستار شد. ترامپ در یک پیام کوتاه توئیتری نوشت: «شمارش آرا را متوقف کنید.» به گزارش بی‌بی‌سی، ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «هر رأی که بعد از روز انتخابات اخذ شده باشد، شمرده نخواهد شد».

دونالد ترامپ همچنین در سخنرانی پنج شنبه شب خود با طرح مجدد تقلب، به طور ضمنی بر متوسل شدن به دادگاه فدرال برای مشخص کردن نتیجه انتخابات تأکید و اتهام جلوگیری از حضور ناظران ستادش را در مراکز رأی‌گیری تکرار کرد. به گزارش شبکه ان بی سی نیوز، رئیس‌جمهور امریکا از دیوان عالی هم خواست جلوی شمارش آرا را بگیرند هم بار دیگر خواستار توقف شمارش آرا شد. رئیس‌جمهور امریکا گفت: ما داشتیم در ایالت‌ها با اختلاف خوبی برنده می‌شدیم، اما ناگهان برتری ما از دست رفت. اگر رأی‌های قانونی شمرده شوند، ما به راحتی پیروز می‎شویم. ترامپ با بیان اینکه به دیوان عالی شکایت خواهد کرد، گفت: «چیز‌های وحشتناک می‌شنویم. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که انتخابات به این شکل به سرقت برود، نمی‌توانیم اجازه بدهیم برای کشورمان چنین اتفاقی بیفتد، احتمالاً یک روند قانونی طی شود و نهایتاً قضات باید حکم بدهند.» کمپین انتخاباتی ترامپ نیز پنج شنبه شب اعلام کرد که به دادگاه میشیگان برای متوقف کردن شمارش آرا در این ایالت کلیدی شکایت کرده است.

هرچند ترامپ برای پیگیری ادعا‌های خود برای اثبات تقلب در انتخابات به کمک هم‌حزبی‌های خود نیاز دارد، اما روزنامه گلوبال‌تایمز چین دیروز در گزارشی اعلام کرد که جمهوریخواهان از ادعا‌های ترامپ حمایت نکرده‌اند. بر اساس این گزارش، مایک پنس، معاون ترامپ هم از حضور در کارزار‌های انتخاباتی و سخنرانی درباره روند شمارش آرا خودداری می‌کند و دیگر اعضای جمهوریخواه هم سکوت اختیار کرده‌اند. ترامپ که خود را در آستانه شکست مقابل رقیب دموکرات خود می‌بیند، سعی دارد با مطرح کردن ادعای تقلب در انتخابات و تکرار این ادعا، در صورت پیروزی بایدن، این نتیجه را به چالش بکشد و حتی خیابان‌های کشورش را صحنه آشوب و درگیری کند.

التهاب در خیابان‌ها

مشخص نشدن نتیجه انتخابات امریکا با گذشت چند روز و رقابت نزدیک دو نامزد و اعلام پیروزی زودهنگام از سوی ترامپ و مطرح کردن بحث تقلب در انتخابات، فضای این کشور را متشنج کرده است. نانسی پلوسی دیشب به‌طور تلویحی بایدن را رئیس‌جمهور منتخب خواند و گفت که او از حمایت مجلس نمایندگان برخوردار خواهد بود. او گفته که خیلی‌ها نگران آسیبی هستند که ترامپ در بازه زمانی از دست دادن انتخابات و تحویل قدرت وارد خواهد کرد. به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، تظاهرات موافقان و مخالفان روند شمارش آرا، تاکنون به صورت آرام برگزار شده، ولی هر اندازه به پایان شمارش آرا نزدیک‌تر می‌شود، این جدال نیز بالا می‌گیرد. پنج شنبه شب برای دومین شب متوالی، تنش‌های انتخاباتی در خیابان‌های شهر نیویورک بالا گرفت و نیرو‌های امنیتی با معترضان برخورد و آن‌ها را بازداشت کردند. به گزارش روزنامه گاردین، با هجوم هواداران بعضاً مسلح ترامپ به مرکز انتخاباتی ماریکوپا کانتی در ایالت تحت منازعه آریزونا، مسئولان مجبور به بستن در‌های این محل به روی مردم و رسانه‌ها شده‌اند. طرفداران ترامپ و بایدن در فیلادلفیا مرکز ایالت پنسیلوانیا در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند و خشونت و درگیری پراکنده و آتش‌افروزی نیز آغاز شده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، در منطقه «هریسبرگ» در ایالت پنسیلوانیا، هم حدود ۱۰۰ تن از حامیان ترامپ در مقابل ساختمان دولتی پنسیلوانیا تجمع کرده و شعار «سرقت آرا را متوقف کنید» سر دادند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، دونالد ترامپ جونیور، پسر ترامپ هم با زیر سؤال بردن نتایج انتخابات، روز جمعه در صفحه توئیترش نوشت: «بهترین کار برای آینده امریکا این است که دونالد ترامپ وارد جنگ تمام عیاری با این انتخابات سراسر تقلب، دغل‌کاری، دارای رأی دهندگان مرده و خارج از ایالت، که بیش از حد هم طولانی شده، شود. وقتش رسیده که این کثافت‌کاری را جمع کنیم و شبیه ملتی پخمه نباشیم!». به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، به گفته دو منبع آگاه، سرویس مخفی امریکا که مأموریت محافظت از رؤسای جمهور امریکا را در اختیار دارد در ولمینگتون در دلاور، محل سکونت بایدن، مستقر شده است و تدابیر امنیتی اطراف خانه بایدن را تشدید و نیرو‌های بیشتری به این منطقه اعزام کرده است. پیش از این اداره هوانوردی امریکا به دلیل تشدید تنش‌های پساانتخاباتی در امریکا، در اطراف حریم هوایی محل سکونت جو بایدن منطقه پرواز ممنوع اعلام کرده بود. با نزدیک شدن به اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا شواهد حاکی از آن است که این کشور بیش از هر زمان دیگر به جنگ داخلی نزدیک شده است. در روز‌های اخیر بسیاری از مردم و مراکز خرید از ترس بروز آشوب، جلوی ساختمان‌های‌شان را حصارکشی کرده‌اند.

واشنگتن پست: تر‌امپ، در ر‌اه خروج از کاخ سفید خسارت‌های زیادی ر‌ا به با‌ر خواهد آورد

- کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ خط تلفنی برای گزارش تقلب در انتخابات راه‌اندازی کرده است. گزارش شده که شمار زیادی هم در حال ارسال مدارک و اسناد تقلب‌های صورت گرفته در انتخابات امریکا، به اریک ترامپ پسر دونالد ترامپ هستند.

- ان‌بی‌سی‌نیوز گزارش کرده که مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا نامه استعفای خود از دولت ترامپ را آماده کرده است.
- مجله تایم با انتشار تصویری از پرچم پاره امریکا، نوشت که واقعیت امریکایی؛ حتی اگر بایدن پیروز انتخابات شود، بر امریکای ترامپ حکمرانی خواهد کرد.

- پارلمان اروپا در اقدامی کم‌سابقه در برخورد با انتخابات امریکا، خطاب به ترامپ گفته که نمی‌توانید خود را برنده اعلام کنید درحالی که شمارش آرا ادامه دارد.

- توئیتر حساب کاربری استیو بنن، مشاور سابق دونالد ترامپ را معلق کرد.

-شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی و چند شبکه دیگر از جمله شبکه‌های CBS و ABC پنج شنبه شب پخش زنده سخنان ترامپ را به دلیل اشاعه دروغ و تشویش اذهان عمومی درباره انتخابات و نتیجه آن قطع کردند.

- واشنگتن پست نوشته که ترامپ، در راه خروج از کاخ سفید خسارت‌های زیادی را به بار خواهد آورد. اگر ترامپ در نهایت بازنده انتخابات باشد، قبل از اینکه با لگد و درحالی که فریاد می‌زند از کاخ سفید بیرون انداخته شود، با توجه به رفتار‌های این چند روز، شاهد بد‌ترین اتفاقات در امریکا خواهیم بود.

- هانگبی، وزیر رژیم صهیونیستی گفته که بازگشت بایدن به برجام می‌تواند باعث جنگ ایران و اسرائیل شود.

- فرانسیس فوکویاما درباره واکنش ترامپ به نتایج انتخابات گفته که او دقیقاً همان رفتاری را انجام داد که همه از آن می‌ترسیدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
0
روحانی که گفت برای ما فرقی نمیکنه هر کسی رییس جمهور بشه ولی حالا جرا جند روزه تمام مسولین مدام خبر باخت ترامب را بیگیری میکنند؟
به خدا به روحانی و ظریف بگید به حال شما هیج فرقی نمیکنه . دولت روحانی مردم را که بدبخت و بیجاره کرده و حالا دنبال جیست؟
شک نباید کرد که مدیران و مجلسی ها از انتخاب بایدن با دمشان گردو میشکنند ولی این مورد فقط برای اروبا و جین مهم است نه شما ها.
متاسفانه مردم خودمان هم که ارزو میکنند ترامب برنده بشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار