کد خبر: 1025890
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و رئیس رسانه ملی خواستار تعلیق پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی شد
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما درخواست کرد با توجه به شیوع کرونا هرچه سریع‌تر نسبت به توقف پروژه‌های سینمایی اقدام کنند. این در حالی است که بسیاری از اهالی تئاتر و صنوف مختلف سینمایی به دلیل کم‌کاری و تعطیلی پروژه‌ها نسبت به تنگنا‌های اقتصادی و به خطر افتادن معیشت خانواده‌هایشان ابراز نگرانی می‌کنند.

دکتر علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در نامه‌ای خطاب به صالحی وزیر ارشاد و علی‌عسگری رئیس صدا و سیما، درخواست کرد با توجه به ابتلای تعدادی از هنرمندان و بازیگران به کرونا و با توجه به لزوم حفظ سرمایه‌های فرهنگی و هنری کشور، نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به مدت دو هفته اقدام کنند.

چند ماه از شیوع و اپیدمی ویروس کرونا در همه دنیا از جمله کشورمان می‌گذرد و افراد زیادی یا شغل خود را از دست داده‌اند یا به دلیل ایجاد محدودیت‌ها و الزام مراعات شیوه‌نامه‌های بهداشتی بخش قابل توجهی از درآمدشان نسبت به ایام قبل از همه‌گیری این ویروس کم شده است. فعالیت در عرصه‌های مختلف فرهنگی و هنری از سینما و تلویزیون تا تئاتر و موسیقی و هنر‌های تجسمی تحت تاثیر این شیوع گسترده دچار کاهش چشمگیر و حتی تعطیلی کامل شده‌اند. از یک سو فعالان گستره فرهنگ و هنر که وجود تماشاگر برایشان حکم هوای تنفسی را دارد، به دلیل لزوم مراعات و اعمال دستورالعمل‌ها و همکاری با دستگاه‌های مسئول در محدود و کنترل کردن بیماری کرونا مجبورند فعالیت‌هایشان را یا تعطیل کنند یا به حداقل برسانند و از سوی دیگر طولانی شدن مدت‌زمان این شیوع وسیع باعث شده است که معیشت و تأمین حداقل‌های مورد نیاز خانواده‌های فعالان فرهنگی و هنری تحت تاثیر کم شدن و گاه صفر شدن درآمد‌های آن‌ها با چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه گردد. نقایص بسیار زیادی که در مسیر شناسایی و توزیع کمک‌های معیشتی دستگاه‌های مسئول وجود دارد باعث شده نه تنها این کمک‌ها به دست افراد مورد نظر نرسد بلکه این کمک‌ها در میان افرادی که از نظر مالی متمول محسوب می‌شوند، توزیع شود. قضیه کمک‌های دولتی به خانه سینما و اعتراضاتی که از طرف اعضای صنوف مختلف نسبت به نحوه شناسایی و توزیع این کمک‌ها از سوی مسئولان خانه سینما صورت گرفت، یک نمونه از این دست اتفاقات و سوءمدیریت‌هاست.
از طرفی دیگر ادامه پیدا کردن برخی پروژه‌های تلویزیونی و سینمایی و به گوش رسیدن اخبار ناخوشایند مبتلا شدن برخی چهره‌های هنری و حتی اعلام خبر درگذشت آن‌ها بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مسئله‌ای است که لزوم نظارت سختگیرانه بر این پروژه‌ها و حتی در صورت نیاز تعطیل کردن آن‌ها را طلب می‌کند. بزرگی این خطر با استناد به دو مسئله قابل لمس است؛ اول درگذشت مرحوم کریم اکبری‌مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون بر اثر ابتلا به ویروس کرونا حین فیلمبرداری سریال «جشن سربرون» که چند روز پیش اتفاق افتاد و مسئله دوم بالا رفتن آمار و ارقام مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا.

واقعیت این است که غلبه بر وضعیت نگران‌کننده کنونی و در عین حال مدیریت مسئله به نحوی که کمترین آسیب به زندگی و معیشت فعالان فرهنگی و هنری برسد، نیازمند یک دستورالعمل کلی است که ضمن ایجاد وحدت رویه در بین دستگاه‌های مسئول و جلوگیری از چندپارگی، نحوه و مسیر تأمین نیاز‌های معیشتی و اقتصادی هنرمندان را تدبیر کند. عبور از این تعلیق مدیریتی صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه جلسه‌ای با حضور مسئولان و نمایندگان صنوف مختلف برگزار و بر اساس واقعیات روی زمین و نه احتمالات غیرملموس تصمیمات عملیاتی اتخاذ گردد. همچنین لازم است برای نظارت بر حسن اجرای تصمیمات و تکرار نشدن تجارب ناموفق قبلی، یک تیم نظارتی قوی جهت رصد و پایش تصمیمات از تخصیص، توزیع و اجرای دقیق مصوبات تعیین شود تا کمک‌ها به دست خانواده‌های هدف برسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار