کد خبر: 1025865
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶
در‌حالی‌که آمار فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر در روز نزدیک می‌شود و مسئولان می‌گویند در هفته‌های بعد هم آمار‌ها صعودی خواهد بود، اما هنوز آخرین تصمیمات و شدیدترین برخوردها، به جلوگیری از خروج خودرو‌های بومی از منطقه سکونت اصلی و نهایتاً جریمه‌ای برای رانندگان متخلف ختم می‌شود.
سجاد مرسلي
سرویس ایران جوان آنلاین: آنقدر هشدار‌ها نادیده گرفته شدند که حالا کرونا از شرایط قرمز و بحرانی عبور کرده و شهر‌ها یکی‌یکی خبر می‌دهند که وارد وضعیت مشکی شده‌اند. هنوز معلوم نیست محدودیت‌های سختگیرانه را برای چه زمانی نگه داشته‌اند. در‌حالی‌که آمار فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر در روز نزدیک می‌شود و مسئولان می‌گویند در هفته‌های بعد هم آمار‌ها صعودی خواهد بود، اما هنوز آخرین تصمیمات و شدیدترین برخوردها، به جلوگیری از خروج خودرو‌های بومی از منطقه سکونت اصلی و نهایتاً جریمه‌ای برای رانندگان متخلف ختم می‌شود. هر چه هست، اوضاع اصلاً خوب نیست و روز گذشته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با استناد به آخرین آمار و اخبار وضعیت شهرستان‌های استان مرکزی از لحاظ میزان شیوع کرونا اعلام کرد: شهرستان‌های اراک، خمین و ساوه در وضعیت مشکی قرار دارند.

برای آگاهی از میزان گسترش و شیوع کرونا در استان‌های ایران کافیست اوضاع و احوال مناطقی را که تا چند ماه پیش آرام و سفید بودند، با شرایط حال حاضرشان مقایسه کنیم. استان مرکزی از جمله استان‌هایی بود که از همان روز‌های اول ورود کرونا به ایران، توانسته بود با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و البته توجه و اجرای توصیه‌های بهداشتی از طرف شهروندانش، خود را از گزند کووید ۱۹ دور نگه دارد، اما امروز و در آستانه ورود به دهمین ماه حضور کرونا در کشور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌گوید: «بر‌اساس آخرین آمار و اخبار وضعیت شهرستان‌های استان مرکزی از لحاظ میزان شیوع کرونا، شهرستان‌های اراک، خمین و ساوه در وضعیت مشکی قرار دارند.»

دکتر سید‌محمد جمالیان ادامه می‌دهد: «شهرستان‌های دلیجان، تفرش، آشتیان، شازند، فراهان، کمیجان، محلات و زرندیه در وضعیت قرمز و شهرستان خنداب نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند.» وی تصریح می‌کند: «متأسفانه شهر‌های اراک، خمین و ساوه در وضعیت مشکی قرار گرفتند که با توجه به افزایش روز‌افزون آمار مبتلایان و متوفیان، در صورت استمرار این شرایط و توجه نکردن مردم به پروتکل‌های بهداشتی، روز‌های خوبی را برای سلامت استان پیش‌بینی نمی‌کنیم.»

به گفته این مسئول، رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها یک شعار نیست و باید واقعاً برای سلامت خودمان ارزش قائل شویم؛ بهداشت بدون عمل تنها یک شعار است و مطمئنا با شعار دادن نه‌تن‌ها شرایط خوب نمی‌شود، بلکه در این صورت وضعیت بسیار وخیم‌تر هم خواهد شد.

جمالیان می‌افزاید: «به مرحله‌ای رسیده‌ایم که مسئولان و مدیران ارشد استانی نیز پا به پای کادر درمان وارد میدان مبارزه و نفس‌گیر کرونا ویروس شده‌اند و جای تأسف دارد که بعضی از مردم با سهل‌انگاری و غفلت علاوه بر تهدید جان و سلامتی خود، تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان را هدر می‌دهند.» تمام بی‌توجهی‌ها به مردم باز‌نمی‌گردد و بی‌خیالی و عدم مسئولیت‌پذیری برخی مدیران هم مزید بر علت شده تا استان‌ها روز‌های دشواری را سپری کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز می‌گوید: «بهتر است بعضی از اشخاص از خواب غفلت بیدار شده و کمی تأمل کنند، زیرا اگر این اتفاقات ناگوار برای خودشان یا عزیزانشان رخ دهد، ممکن است کاری از دست کادر درمان بر‌نیاید.»

نیاز به تصمیمات سفت و سخت داریم

از صحبت‌های مسئولان چنین استنباط می‌شود که خودشان هم برای اتخاذ تصمیمی درست و جامع به اجماع نرسیده‌اند. معلوم نیست معیار آن‌ها در برخورد با کرونا چیست و کدام وضعیت و شرایط می‌تواند برایشان هولناک باشد تا یکبار حداقل کاری بکنند که کووید ۱۹ فرصت انتشار نداشته باشد. یکی از اعضای کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس پیشنهاد داده است، باید یک هفته در کل کشور و به‌خصوص در شهر‌های قرمز قرنطینه سفت و سخت اجرا شود و رفت‌و‌آمد‌ها به شدت کنترل و از در خانه‌ها کنترل انجام شود. حسین محمد صالحی می‌گوید: «ستاد ملی مقابله با کرونا مصوبه دورکاری کارمندان را تصویب کرده که هم‌اکنون در تهران اجرا می‌شود و برخی ادارات این مصوبه را انجام می‌دهند، اما برخی دیگر دورکاری کارمندان را اجرایی نمی‌کنند یا شاید کارمندان مایل به دورکاری نباشند. واقعیت این است که دورکاری کارمندان و تعطیلی یک یا دو هفته‌ای برخی مشاغل خیلی نمی‌تواند از شیوع کرونا جلوگیری کند.»

وی ادامه می‌دهد: «وقتی دورکاری و تعطیلی برخی مشاغل را اعلام می‌کنند، همه به دنبال سفر رفتن هستند و اگر می‌خواهیم از موج چهارم و پنجم کرونا جلوگیری کنیم، باید عزم جدی داشته باشیم و مانند فروردین‌ماه که رفت‌و‌آمد‌ها به شدت کنترل می‌شد، هم‌اکنون هم چند روز ورودی و خروجی شهر‌ها را کنترل کنند و یک هفته این کنترل‌ها اعمال شود تا شیوع بیماری فروکش کند.»

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «تعطیل کردن مشاغل و دورکاری موجب برگزار نشدن اجتماعات نمی‌شود، بازار‌ها همچنان باز هستند و مردم به راحتی در سطح شهر‌ها تردد می‌کنند. تنها راه برون‌رفت از این مشکل، کنترل شدید تردد در شهر‌ها و ورودی‌هاست، متأسفانه وقتی دو روز تعطیلی است، موج سفر‌ها هم آغاز می‌شود.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
آره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
0
0
منع آمد و شد از درب خانه اعلام كنيد
با تانك باييد تو خيابان
هر كي از خونش دراومد با تير بزنيد يا سگ شكاري بندازيد دنبالش
باور كنيد بعد از20 روز بيماري تمام ميشه
اونايي كه بيمار بودن تو خونه ميميرن
اونايي كه سالم موندن كه موندن
اونايي كه بيرون اومدن هم مييمرن
اشتغال زياد ميشه و قيمت اجناس مياد پايين
زندگي راحتي بازمانده ها خواهند داشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار