کد خبر: 1025735
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
در میان امواج رسانه‌ای امپرالیسم رسانه‌ای غرب که با هدف ایجاد تفرقه میان مسلمانان هر روز اسلام‌هراسی و مسلمان‌ستیزی را ترویج می‌کنند، در هفته وحدت، ایران اسلامی با راه‌اندازی «رادیو وحدت» در پی تقویت مفهوم «امت رسول‌الله» بود.
محمد صادقی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: مهدی مسعودی، مدیر شبکه وحدت در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت تشکیل امت رسول الله می‌گوید: از مهم‌ترین تعابیر در حوزه علوم اجتماعی تعبیر امت است که در قرآن به کار گرفته شده‌است و در حقیقت یک ایده‌پردازی است تا افراد مختلف با رنگ‌ها و نژاد‌های گوناگون را در خودش جای دهد و رادیو وحدت نیز به دنبال امت واحده به تعبیر دیگر امت رسول‌الله است.

مسعودی ادامه می‌دهد: ما در رادیو وحدت دو محور اصلی را در نظر داشتیم، یکی بحث وحدت شیعیان و اهل تسنن در داخل ایران و دیگری بحث امت رسول‌الله، در واقع نگاه غرب و استکبار برای ایجاد تفرقه باعث شده انسجام میان امت اسلامی از بین برود. وقتی این انسجام تقویت شود، موجب می‌شود یک امت واحد شویم و مقابل سوءاستفاده غرب و تشنج‌هایی که ایجاد می‌کند، بایستیم و در برنامه «امت رسول‌الله» که به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی پخش می‌شد، این محور‌ها دنبال شده‌بود. وی تأکید می‌کند: امت رسول‌الله باید تعریف و هدف نهایی و همچنین چارچوبی جهت شناخت داشته‌باشد.

مدیر شبکه وحدت می‌گوید: امروز در دوره‌ای قرار گرفته‌ایم که در بستر تمدن نوین اسلامی هستیم و باید ببینیم راه و روش رسیدن به این امت چگونه است و پس از آن چگونه آن را تقویت کنیم که برای رسیدن به این اهداف باید به کتاب خدا و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام مراجعه کنیم و در برنامه امت رسول‌الله در گفتگو با کارشناسان و علمای دینی این مسئله مورد توجه قرار گرفت.

تقریب مذاهب اسلامی فراتر از مرز جغرافیایی

صدف سبحانی، تهیه‌کننده برنامه «امت رسول‌الله» رادیو وحدت نیز به «جوان» می‌گوید: در این برنامه سعی شده‌بود تا به تقریب مذاهب و وحدت مسلمانان فراتر از مرز‌های جغرافیایی پرداخته‌شود.

سبحانی درباره انتخاب نام این برنامه می‌گوید: امت اسلامی یک امت واحده است، ما همه امت رسول الله هستیم و در پاسداشت مقدسات و شعائر اعتقادی خود یکدل و همدل عمل می‌کنیم و اساس رادیو وحدت بر این شعار استوار است و این برنامه نیز با این هدف که امت رسول الله صلی‌الله علیه و آله بیشتر با هم آشنا شوند و در کنار هم در مقابل دشمنان قرار گیرند، پخش می‌شود.

تهیه‌کننده «امت رسول‌الله» ادامه می‌دهد: برنامه امت رسول‌الله سعی بر آن داشت تا به مشکلات مسلمانان ساکن کشور‌های مختلف بپردازد و این موضوع تنها شامل کشور‌های مسلمان نیست و به کشور‌های دیگر مانند آرژانتین و دیگر کشور‌ها در امریکای جنوبی نیز در این برنامه پرداخته شده‌است.

وی با بیان اینکه در این برنامه به وحدت مسلمانان پرداخته می‌شد، توضیح می‌دهد: در برنامه «امت رسول‌الله» همچنین به تفاوت فرقه‌های مختلف دین اسلام و وحدت میان آن‌ها و مشکلات و مصائبی که دارند، پرداخته می‌شد. این تهیه کننده با بیان اینکه معرفی کشور‌ها یکی از بخش‌های این برنامه بود، می‌گوید: با حضور کارشناسان برنامه که مسلط به زبان عربی و انگلیسی بودند، با فعالان حوزه وحدت با هدف معرفی کشور‌های مختلف از جمله آرژانتین، برزیل، مصر، لیبی، لبنان، سوریه، عراق، پاکستان، افغانستان، اندونزی و یمن ارتباط تلفنی برقرار می‌شد.

سبحانی همچنین درباره بخش خاطره‌گویی برنامه «امت رسول‌الله» توضیح می‌دهد: در این برنامه محسن اسلام‌زاده، مستند‌ساز و یکی از فعالان حوزه وحدت با حضور در استودیو پخش به واگویی خاطرات خود از سفر به کشور‌های مختلف مانند افغانستان، سوریه، عراق، لیبی و اندونزی می‌پردازد و از تجربیات جالب و متفاوت خود با مسلمانان شیعه و سنی می‌گوید.

صدف سبحانی دغدغه خود را در این برنامه، تغییر نگاه شنوندگان به تفاوت‌های بین مسلمانان دانست و گفت: در تلاش بودیم در حد توان این برنامه و فارغ از تفاوت‌ها به وحدت مسلمانان بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه توهین به مقدسات مسلمانان در نشریه‌های غربی سابقه دارد، عنوان می‌کند: نشریه موهن فرانسوی پیش از این در سال ۲۰۰۶ نیز تعدادی کاریکاتور از پیامبر رحمت (ص) منتشر کرده‌بود که واکنش دوستداران و محبان پیامبر اکرم (ص) را در پی داشت و امروز نیز این حرکت دنباله سیاست‌های سردمداران غربی برای تفرقه بین مسلمانان و اسلام‌هراسی در غرب است؛ بر همین اساس رادیو وحدت در برنامه امت رسول‌الله ضمن بررسی چرایی این مسئله به وحدت مسلمین در کشور‌های مختلف می‌پردازد.

تحقق شعار امت رسول‌الله نیاز ضروری امروز

مسعود خواجه‌وند، گوینده این برنامه نیز می‌گوید: رادیو وحدت با شعار امت رسول‌الله در بهترین و حساس‌ترین زمان ممکن آغاز به کار کرد و یکی از برنامه‌های اثرگذار این شبکه رادیویی برنامه تخصصی کارشناسی و گفتگو محور «امت رسول الله» بود.

گوینده برنامه «امت رسول‌الله» در توضیح برنامه بیان می‌کند: امت رسول‌الله (ص)» هر شب با یک منطقه جغرافیایی از جهان اسلام ارتباط برقرار می‌کرد و بررسی امکان شکل‌گیری امت واحده و تمدن نوین اسلامی از مهم‌ترین مواردی است که در گفتگو‌ها به آن توجه می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: در این برنامه تلاش می‌کردیم شنوندگان به این باور برسند که باید تفرقه‌ها را کنار بگذارند و همه برای رسیدن به همگرایی زیر پرچم اسلام تلاش کنند و همه گروه‌ها و اقلیت‌ها در کنار هم حرکت کنند تا اجازه ندهیم هیچ کشور و گروهی به اعتقادات، باورها، ارزش‌ها و عزیزان ما توهین کنند.

خواجه وند برنامه امت رسول‌الله را نه‌تن‌ها یک برنامه رادیویی، بلکه گفتمانی برای وحدت و همگرایی می‌داند و ادامه می‌دهد: در ارتباط با فعالان شیعه و سنی در کشور‌های مختلف این مسئله که ما یک خانواده بزرگ اسلامی پراکنده در جهان هستیم، مشخص می‌شود و مظلومیت مسلمین خود را نشان می‌دهد و در این برنامه با بررسی مسائل مسلمانان جهان به دنبال همگرایی بیشتر هستیم. رادیو وحدت از اول ربیع‌الاول با شعار همدلی و برادری امت رسول‌الله روی موج اف ام ردیف ۵. ۹۵ مگاهرتز آغاز به‌کار کرد و در ۱۷ ربیع‌الاول با میلاد حضرت رسول اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) به کار خود در اولین سال از فعالیتش پایان داد تا در سال آینده در این ایام برنامه داشته‌باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
0
0
کاش بتونیم به این گفتگوها دسترسی داشته باشیم فایلی چیزی هست ؟؟؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار