کد خبر: 1025733
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۶
پس از سخنان مقام معظم رهبری درباره آزادسازی قره‌باغ و بازگشت آن به خاک اصلی جمهوری آذربایجان، یک مقام آذربایجانی مراتب قدردانی دولت و ملت این کشور را از این بیانات رهبر انقلاب اعلام و بر دوستی و برادری دو کشور همسایه تأکید کرد. رئیس‌جمهور آذربایجان نیز همه میانجی‌گری‌های صورت گرفته در مورد درگیری بر سر قره‌باغ را بی‌نتیجه خواند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین:  در پی بیانات روز سه‌شنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در خصوص بحران جاری در قره‌باغ، خلف خلف‌اف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در تماس تلفنی با سیدعباس موسوی سفیر ایران در باکو، مراتب قدردانی دولت و ملت جمهوری آذربایجان را از این بیانات مهم و عادلانه اعلام و بر دوستی و برادری دو کشور همسایه تأکید کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خلف‌اف، سفر سیدعباس عراقچی فرستاده ویژه ایران به باکو و ابتکار منطقه‌ای کشورمان برای حل بحران را مهم و همراه با حسن نیت خواند و از آن حمایت کرد. خلف‌اف همچنین بر اجرای سریع و فوری دستورات و توافقات رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با عراقچی تأکید کرد. قدردانی مقامات باکو از موضع ایران در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، در حالی است که مقام معظم رهبری دیروز در بیاناتی به جنگ اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع حادثه‌ای تلخ و تهدیدکننده امنیت منطقه است، گفتند: «این درگیری نظامی باید هر چه زودتر تمام شود، البته همه سرزمین‌های جمهوری آذربایجان که به‌وسیله ارمنستان تصرف شده باید آزاد شود و به آذربایجان برگردد.» رهبر انقلاب همچنین بر لزوم حفظ امنیت ارمنی‌های ساکن در قره‌باغ هم تأکید کردند. ایران همواره بر خویشتنداری ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ تأکید کرده است تا از تنش بیشتر در منطقه جلوگیری شود و این بار هم در درگیری‌های اخیر، ابتکارات خود را برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح اعلام کرده است.

میانجیگری‌های بی‌نتیجه

در حالی که روسیه و ایران در هفته‌های اخیر، از طریق دیپلماتیک تلاش کرده‌اند دو طرف درگیر در قره‌باغ را به میز مذاکره آورند و به آتش‌بس و صلح سوق دهند، اما مقامات باکو از این ابتکارات استقبال نکرده‌اند. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز سه‌شنبه با انتقاد از میانجیگری‌های صورت گرفته در مورد درگیری بر سر قره‌باغ آن‌ها را بی‌نتیجه خواند. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از شبکه AZTV گزارش داد، الهام علی‌اف اظهار کرد که آذربایجان از نزدیک و با حساسیت زیادی اظهارات در جهان در مورد درگیری در قره‌باغ را دنبال می‌کند. به گفته وی، برای مدت طولانی باکو نظاره‌گر تلاش برای کش دادن و منفعل کردن درگیری بوده است. وی افزود: «مردم ما با حساسیت زیادی واکنش جهان پیرامون این درگیری را دنبال می‌کنند. این قابل درک است. به مدت ۳۰سال، سرزمین‌های ما تحت اشغال بودند. تلاش‌های میانجیگران بین‌المللی نتیجه‌ای به بار نیاورد. ما شاهد تلاش برای کش دادن، غیرفعال کردن درگیری و تداوم اشغال بودیم. برای ماه گذشته، هر فکر و هر موقعیتی توسط مردم ما با حساسیت زیادی دنبال شده است.» بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای پایان درگیری‌ها، سبب شده تا جنگ بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان همچنان تداوم داشته باشد. وزارت دفاع آذربایجان روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیرو‌های این کشور یک فروند جنگنده «سوخو۲۵» ارمنستان را سرنگون کرده‌اند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد: «همان زمانی که نیرو‌های ما آماده‌باش بودند، جنگنده سوخو۲۵ که از آسمان به مواضع ما حمله کرده بود، ساقط شد.» پیش از این، وزارت دفاع آذربایجان گفته بود که نظامیان ارمنستانی با توپخانه، مناطق «آغ‌دام» و «آغجابدیع» در نزدیکی خط تماس درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» را گلوله‌باران کرده‌اند. از سوی دیگر سخنگوی دفتر رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ کوهستانی هم روز سه‌شنبه ادعا کرد، حداقل ۲۰ عضو نیرو‌های ویژه ترکیه در جریان درگیری‌ها در شهر چاناقچی کشته شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار