کد خبر: 1025729
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸
انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز سه‌شنبه با آماده‌باش هزاران نفر از نیرو‌های گارد ملی آغاز شد. نگرانی‌ها از امتداد دنباله خشونت‌های روز‌های پیش از انتخابات، به روز‌های پس از آن، علاوه بر اینکه تشدید تدابیر امنیتی را به دنبال داشته است بلکه باعث شده مردم ضمن نصب حفاظ اطراف خانه و محل کسب خود، به خرید اسلحه روی آورند تا رکورد بی‌سابقه‌ای در فروش سلاح در امریکا طی هفت ماه گذشته ثبت شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا از چند هفته گذشته با برگزاری رأی‌گیری زودهنگام، عملاً وارد فضای انتخاباتی شده است. روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) پس از باز شدن نخستین صندوق‌های رأی در ایالت ورمونت، رسماً انتخابات ۲۰۲۰ در این کشور آغاز شد تا هم رئیس‌جمهور چهار سال آینده مشخص شود و هم سرنوشت ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵کرسی از ۱۰۰کرسی سنا روشن شود. شرکت حدود ۱۰۰میلیون نفر در انتخابات زودهنگام، نکته‌ای تعیین‌کننده در زمان اعلام نتیجه انتخابات امسال است. این میزان مشارکت که به ویژه ناشی از شیوع پاندمی کروناست، معادل حدود ۷۰درصد کل شرکت‌کنندگان در انتخابات سال ۲۰۱۶ است که۶۰میلیون آن را آرای پستی تشکیل می‌دهند و حدود دو برابر تعداد آرای پستی در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته امریکاست. در رقابت‌های انتخاباتی امسال، در بسیاری از ایالت‌ها آرایی که در فاصله چند از روز انتخابات از طریق پست دریافت می‌شود، شمرده خواهد شد، بنابراین تعیین نتیجه تا زمان شمرده شدن آرای پستی طول خواهد کشید.

۳ هزارو ۶۰۰ نیروی گارد ملی در ۱۶ ایالت

آغاز انتخابات زودهنگام در امریکا با نگرانی از احتمال بروز خشونت همراه بود. نگرانی‌ها زمانی تشدید شد که اخباری از درگیری هواداران دونالد ترامپ و جو بایدن رقبای جمهوریخواه و دموکرات و مداخله پلیس در چندین ایالت منتشر شد. گزارش ۳۰صفحه‌ای ردیاب‌های تهدید در گروه بحران بین‌المللی، گسترش اطلاعات نادرست در فضای مجازی و نفرت‌پراکنی، جنجال‌های اخیر درباره عدالت نژادی در امریکا، خیزش گروه‌های مسلح و احتمال رقابت انتخاباتی نزدیک یا مناقشه‌انگیز را عامل ناآرامی در امریکا دانسته و از ترامپ به عنوان مسئول شکل‌گیری چنین وضعیتی یاد کرده است.

در چنین فضایی فرمانداران ۱۶ایالت امریکا، ۳هزار و ۶۷۱ نیروی گارد ملی را فعال کرده‌اند. آن‌ها مسئول کمک به دفاع سایبری، کمک در پایگاه‌های رای‌گیری و آماده‌باش در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات هستند. هزار نیرو در ایالت ماساچوست، ۳۰۰نیرو در آریزونا، ۳۰۰نیرو در آلاباما و تعداد نامشخصی در فلوریدا، اورگان و ایلینوی فعال شده‌اند. چارلی بیکر فرماندار ماساچوست هزار تن از اعضای گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. کیت براون فرماندار اورگان از روز سه‌شنبه ساعت۱۷ به وقت محلی به مدت ۲۴ساعت وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و گارد ملی را به حالت آماده‌باش درآورده است. گرگ ابوت فرماندار تگزاس هفته گذشته تصمیم گرفت هزار نیرو به شهر‌های بزرگ اعزام کند. اعضای گارد ملی آریزونا نیز برای استقرار در هر نقطه غرب کشور در حالت آماده‌باش خواهند بود. در برخی ایالت‌هایی که نیرو‌های گارد ملی در آن‌ها فعال نشده‌اند، هنوز درباره تعداد نیرو‌هایی که باید فعال شوند، تصمیم‌گیری نشده و در برخی ایالت‌ها به یگان‌های مشخصی هشدار آمادگی در صورت بروز ناآرامی داده شده است.

ادعای پیروزی ۲ نامزد

بایدن ۲۱۶ رأی بالقوه الکترال و ترامپ ۱۲۵ رأی بالقوه الکترال را در اختیار دارند. در نظرسنجی‌های سراسری نیز بایدن از ترامپ، جلوتر است. عمده نارضایتی‌ها از ترامپ به شیوه مدیریت وی در مهار ویروس کرونا مربوط می‌شود. نظرسنجی خبرگزاری رویترز- پایگاه ایپسوس که بین تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اکتبر صورت گرفته، نشان می‌دهد بایدن با ۵۱درصد آرا از ترامپ با ۴۳درصد آرا پیشتاز است. اما این رقابت در ایالت‌های کلیدی که از طریق آرای الکترال نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند از جمله در ایالت‌های آریزونا، فلوریدا و کارولینای شمالی سرنوشت‌ساز خواهد بود.

بایدن با اطمینان از پیروزی خود در انتخابات گفته است: «من این کمپین را با گفتن اینکه ما در حال جنگیدن برای روح این ملت هستیم، شروع کردیم و امروز حتی به آن عمیق‌تر باور دارم. اما اشتباه نکنید. این جنگی است که در آن می‌توانیم پیروز شویم و پیروز خواهیم شد.» ترامپ نیز به شبکه خبری فاکس نیوز گفته است: «مانند انتخابات سال ۲۰۱۶، امسال هم ۳۰۶ رأی الکترال را به دست خواهم آورد و رئیس‌جمهور خواهم شد. بازار سهام را ببینید، شاخص فیوچر (داوجونز) همگی در رشد عالی هستند و از دیروز رشد خوبی داشته‌اند که با پیروزی بایدن همگی ریزش سنگینی خواهند داشت، اما بازار به پیروزی من امیدوار است.»

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ به چند نفر از معتمدان خود گفته است قصد دارد سه‌شنبه شب و پیش از پایان شمارش رسمی آرا، پیروزی خود را در انتخابات اعلام کند. جان برنان رئیس پیشین سازمان جاسوسی امریکا (سیا) با اعلام نگرانی در این مورد گفت: «ما هرگز قبلاً کسی را در اتاق بیضی‌شکل به عنوان رئیس‌جمهور نداشته‌ایم که خواهان پذیرش نتیجه یک انتخابات منصفانه و آزاد نباشد. باید بگویم که من واقعاً نگران هستم چراکه رئیس‌جمهور (در امریکا) دارای اختیارات و قدرت زیادی است نه فقط به این دلیل که او چه چیزی می‌گوید بلکه همچنین از منظر کار‌هایی که او می‌تواند انجام دهد. برای مثال او می‌تواند از طریق وزارت دادگستری دست به انجام تحقیقاتی در سراسر کشور بزند.»

هوشیاری برای مقابله با خشونت

اتحادیه‌های مختلف امریکا قصد دارند اگر ترامپ در صورت شکست در انتخابات به طور مسالمت‌آمیز از قدرت کناره‌گیری نکند، اعتصاب کنند. یک قاضی فدرال در ایالت تگزاس، با رد شکایت جمهوریخواهان، مانع از ابطال ۱۲۷هزار رأی شد. از طرفی و در صورت پیروزی بایدن، وی به همراه نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، دستور تحقیق درباره ترامپ را صادر خواهند کرد. کمیته اطلاعاتی در نظر دارد تحقیقاتی را در خصوص سیاسی‌سازی نهاد‌های اطلاعاتی در وزارت امنیت داخلی آغاز کند که گفته می‌شود در حال حاضر ترامپ مانع از انجام آن شده است. ۱۷ کارشناس جریان‌های راست افراطی هشدار داده‌اند که ایالات متحده پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ می‌تواند «سریعاً» شاهد رشد افراط‌گرایی راست‌گرایانه و تروریسم داخلی باشد. در این نامه آمده است: «ما ترس داریم که در صورت بروز خشونت در انتخابات یا مناقشه‌برانگیز بودن نتایج آن، افراط‌گرایی دست‌راستی و تروریسم داخلی به سرعت رشد کند.»

مقام‌ها گفته‌اند هیچ تهدیدی از بروز خشونت پس از روز انتخابات وجود ندارد، اما نمی‌توانند احتمال بروز آن را نیز نادیده بگیرند، یکی از این افراد جان فاچیچیو معاون شهرداری واشنگتن دی. سی در امور توسعه و برنامه‌ریزی اقتصادی است. فاچیچیو گفت: «ما اطلاعاتی از بروز فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده یا احتمال وقوع خشونت نداریم، اما همچنان هشیار هستیم.» فاچیچیو گفت: «موقعیت دشوار مالکان مشاغل و فروشگاه‌های مختلف و تجار را می‌دانیم و از تمامی آن‌هایی که ملزم به قوانین کشور هستند، می‌خواهیم تا خشونت را محکوم کنند و بلافاصله بروز هرگونه اقدام خشونت‌آمیز را گزارش دهند.»

در همین حال اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) درباره احتمال رویارویی‌های مسلحانه مرتبط با انتخابات امروز در پورتلند هشدار داده است. کلانتری بخش «اورنج» ایالت کالیفرنیا گفته برای هر‌گونه اعتراض و ناآرامی احتمالی آماده است. سخنگوی این اداره کلانتری در کالیفرنیا گفته اداره آنان مرکز عملیات خود برای کنترل ناآرامی‌های احتمالی بعد از انتخابات را فعال خواهد کرد.

حصارکشی و خرید اسلحه برای پس از انتخابات

در واشنگتن دی. سی، مغازه‌ها و فروشگاه‌ها پنجره‌های خود را با تخته‌های چوبی مسدود کرده یا موانعی را روی آن‌ها قرار داده‌اند و برخی دیگر نیز بلوک‌هایی را روبه‌روی مغازه‌های خود گذاشته‌اند. همچنین حصار‌هایی در اطراف کاخ سفید نصب شده است. در لس آنجلس، نیویورک و شیکاگو نیز مردم از ترس خشونت احتمالی پس از انتخابات، تدابیر امنیتی برای مغازه‌ها و فروشگاه‌های خود تدارک دیده‌اند.

در شیکاگو، شهردار این شهر گفت: «آنچه از مردم می‌خواهم این است که عقاید خودشان را در مسیر درست و احترام به سنت‌های امریکایی بیان کنند. ما حق نداریم ناامیدی، خشم و عصبانیت خود را بر سر دیگران خالی کنیم.» همچنین مدیر اجرایی دفتر مدیریت و ارتباطات امور اضطراری امریکا نیز گفت: «در شیکاگو تمامی تدابیر امنیتی برای روز انتخابات اندیشیده شده است. ما مانور‌هایی را انجام داده‌ایم.»

آمار‌های منتشر شده نشان می‌دهد فروش اسلحه در امریکا در هفت ماه گذشته رکورد سالانه فروش سلاح در این کشور را شکسته است. بر این اساس «از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون بیش از ۲/ ۱۷ میلیون مورد بررسی سوابق خریداران اسلحه در امریکا انجام شده است، این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۷/۱۵ میلیون و در سال ۲۰۱۹ به ۲/ ۱۳ میلیون رسیده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار