کد خبر: 1025558
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
برای اولین بار در کشور انجام شد؛
عبدالرحیم صادقی گفت: تجهیز حمل غلتک‌های پشتیبان (Roll tong) خطوط اسکین و تمپر نورد سرد فولاد مبارکه با همکاری مدیریت‌های مهندسی کارخانه، نورد سرد و شرکت سازندۀ داخلی با یک‌سوم قیمت مشابه خارجی و توانمندی‌های مشابه نمونۀ وارداتی طراحی شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش سعید عرفان منش خبرنگار جوان انلاین از اصفهان، رئیس خطوط اسکین پاس و تمپرمیل ناحیۀ نورد سرد در این خصوص اظهار داشت : در خطوط اسکین و تمپر برای تعویض غلتک‌های پشتیبان از شاهین حمل غلتک استفاده می‌شد که به‌دلیل نیاز به فعالیت در منطقۀ روبه‌روی قفسه، خطر سقوط در چاهک را به همراه داشت و این موضوع همواره  به‌عنوان یکی از ریسک‌های شدید واحد مطرح بوده  است. این در حالی است که استفاده از شاهین حمل غلتک علاوه بر طولانی شدن زمان تعویض، نیاز به انجام فعالیت‌های دستی غیر ارگونومی و همین‌طور استفاده از وسایل ناپایداری نظیر نردبان داشت.

وی هدف اصلی اجرای این پروژه را    ارتقای ایمنی و سهولت بیشتر در جابه‌جایی غلتک‌ها دانست و گفت: پروژۀ طراحی و ساخت رول‌تانگ جابه‌جایی غلتک‌های پشتیبان از طریق مهندسی کارخانه و توسط شرکت مهراوه آغاز شد و با انجام بازدیدها و جلسات متعدد، مراحل طراحی و ساخت، انجام گرفت و در نهایت در تابستان 99 تجهیز مذکور آمادۀ بهره‌برداری گردید.

رئیس خطوط اسکین‌پاس و تمپرمیل ناحیۀ نورد سرد در تشریح جزئیات این تجهیز اظهار کرد: رول‌تانگ مذکور دارای چهار فک است که در راستای طولی و عرضی قابلیت جابه‌جایی دارد و توسط ریموت کنترل و بدون دخالت دست، فک‌ها به‌صورت اتوماتیک وارد سوراخ‌های جانبی چوک‌ها می‌شوند و پس از اتمام فعالیت جابه‌جایی غلتک نیز به‌صورت اتوماتیک خارج می‌شوند. رول‌تانگ قادر به جابه‌جایی غلتک با وزن حداکثر 63 تن و امکان چرخش 180 درجه‌ای بدون تماس فک‌ها به بدنۀ غلتک است.

وی با بیان اینکه این رول‌تانگ، برای اولین بار در کشور ساخته شده و مشابه نمونه خارجی است و قابلیت جابجایی غلتک‌های پشتیبان خطوط اسکین و تمپر را دارد، گفت: ساخت رول‌تانگ داخلی مزایای زیر را ایجاد کرده است:

1-خارج شدن ریسک عملیات جابه‌جایی غلتک از حالت شدید؛2-حذف فعالیت دستی که به دلیل شرایط سخت ارگونومی و در نتیجه تهدید سلامتی کارکنان؛3-کاهش زمان تعویض غلتک پشتیبان خصوصا در زمان راه‌اندازی پس از شات‌دان؛4-قابلیت استفاده برای خطوط اسکین و خط تمپرمیل برای غلتک‌های با ابعاد مختلف؛5-صرفه‌جویی اقتصادی نسبت به تأمین از خارج.

صادقی در همین خصوص از حمایت صمیمانۀ مدیریت‌های ناحیۀ نورد سرد و مهندسی کارخانه، همکاری گروه فنی تعمیرات، تولید، ایمنی فنی ناحیه، تعمیرات تخصصی قسمت جرثقیل‌های نورد سرد و همچنین از همکاران کارگاه غلتک و دیگر واحدهای درگیر قدردانی کرد.

ساخت تجهیز حمل غلتک‌های پشتیبان با یک‌سوم قیمت مشابه خارجی

 احمدرضا شیرزادی، کارشناس طراحی مکانیک مهندسی کارخانه فولاد مبارکه نیز تصریح کرد: ساخت تجهیز حمل غلتک‌های پشتیبان با یک‌سوم قیمت مشابه خارجی انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مکانیسم حمل غلتک‌های پشتیبان که به مکانیسم Roll tong معروف است در اختیار شرکت‌های معتبر خارجی نظیر BERTOLOTTI و SLINGOFER است و با سه برابر قیمت تمام‌شدۀ نمونۀ ساخته‌شده در کشور در شرایط غیرتحریم عرضه می‌شود، گفت: مشکلات مربوط به تحریم و هزینه‌های بالای خرید این تجهیز سبب شد این پروژه با تکیه بر توان مهندسی داخلی آغاز شود و با یاری خداوند متعال سرانجام این مکانیسم با هدایت مهندسی کارخانه و با همکاری مدیریت و کارکنان نورد سرد در واحد اسکین‌پاس توسط سازندۀ داخلی  ساخته شود  و تمامی تست‌های بدون بار    و    زیر    بار    را    با موفقیت پشت سر گذارد.

به گفتۀ شیرزادی به‌جای این تجهیز بومی‌سازی‌شده که هم‌اکنون در اختیار خط تولید واحد اسکین‌پاس نورد سرد قرارگرفته، در گذشته جابه‌جایی این غلتک‌ها با استفاده از سیم بکسل و در شرایطی ناایمن انجام می‌شد و استفاده از تجهیز یادشده این فرایند را مکانیزه، اصولی و ایمن ساخته و از آسیب‌های احتمالی به تجهیزات و کارکنان واحد موردنظر پیشگیری می‌کند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر