کد خبر: 1025547
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۲
با ادامه جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ، وزیر خارجه برای اولین بار درباره حضور تروریست‌ها در نزدیکی مرز‌های ایران هشدار داد و البته گفت که در حال حاضر تروریست‌ها در مرز‌های ایران حضور ندارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: طی پنج هفته گذشته که جنگ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان درگرفته، گزارش‌های غیررسمی از انتقال تروریست‌های مورد حمایت ترکیه از سوریه و لیبی به قره‌باغ منتشر شده است. برخی منابع از حضور حدود هزارو ۲۰۰ عنصر از گروه‌های تروریستی مورد حمایت آنکارا در خطوط جنگ با ارمنستان خبر داده‌اند. این‌ها اغلب از گروه‌های سلفی مانند جبهه النصره، نورالدین زنگی، احرار الشام، فیلق الشام و تیپ سلطان مراد هستند که دولت ترکیه در چارچوب حمایت از جمهوری آذربایجان به خط مقدم قره‌باغ منتقل کرده است. روس‌ها طی هفته‌های اخیر چندین مرتبه نسبت به انتقال این تروریست‌ها به آنکارا هشدار داده‌اند. دهم مهر ماه ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که مسکو اطلاعات موثق در اختیار دارد که شماری جنگجو از سوریه به قره‌باغ انتقال یافته‌اند و این اطلاعات از رسانه‌ها گرفته نشده است. صریح‌ترین موضع‌گیری مسکو، تماس تلفنی ۲۱ مهر ماه ۹۹ «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با خلوصی آکار همتای ترکیه‌ای خود بود که شویگو در این تماس گفت: «ما نگران انتقال تروریست‌ها از خاورمیانه به قره‌باغ هستیم.» در تازه‌ترین موضع‌گیری، روز یک‌شنبه «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان یک‌شنبه با انتشار ویدئویی در صفحه فیس بوک خود، بار دیگر مدعی شد ایروان دلایل قطعی از انتقال عناصر مسلح سوری به جمهوری آذربایجان در دست دارد. حالا، حضور تروریست‌هایی که زمانی علیه حکومت سوریه می‌جنگیدند در خط مقدم جنگ قره‌باغ، تهران را هم نگران کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دیروز بدون اینکه از گروه خاصی نام ببرد، درباره «حضور گروه‌های تروریستی در جوار مرز‌های کشورمان در قره‌باغ هشدار داد و گفت: «درباره نیرو‌های تروریستی تقریباً مطمئنیم که آنان در میانه درگیری‌ها حاضر بودند و ما حتماً تأکید کردیم که این اقدام به صلاح هیچ کس نیست.» ظریف البته به خبرگزاری صدا و سیما گفته که فعلاً «این تروریست‌ها در حاشیه مرز‌های ما حضور ندارند»، اما هشدار داده که «احتمال اینکه با فاصله از حاشیه مرز‌های ما حضور داشته باشند، کماکان بالاست و ما این نگرانی را به طور جدی به طرفین اعلام کرده‌ایم.» وزیر خارجه می‌گوید: «در مذاکرات اخیر و حتی قبل از آن به اطلاع مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز روسیه و ترکیه رساندیم که جمهوری اسلامی ایران چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.» ترکیه به این موضوع واکنش نشان نداده ولی باشگاه خبرنگاران تصاویری ویدئویی پخش کرده که از انتقال تجهیزات و ادوات سنگین نظامی به نقاط مرزی در شمال ایران حکایت دارد.

تهران منتظر جواب طرح است

ظریف به طرح صلح ایران هم اشاره کرده و گفته که عراقچی معاون او، با طرحی که درباره آن بحث شده و مورد تأیید مراجع ذیربط قرار گرفته بود «در باکو با مقامات مختلف به ویژه با رئیس‌جمهور، در روسیه با مقامات وزارت خارجه این کشور و در ایروان با مقامات مختلف به ویژه نخست وزیر ارمنستان و در ترکیه با همتایش مذاکرات بسیار خوبی داشت و طرح کشورمان را ارائه کرد.» ظریف می‌گوید: «از نکات مهم طرح کشورمان این است که فقط مربوط به آتش‌بس موقت نیست، بلکه حرکت به سمت حل و فصل درگیری‌ها براساس چارچوبی است که با اعلام تعهد دو طرف به مجموعه‌ای از اصول، آغاز می‌شود و بعد با اقداماتی به ویژه خروج نیرو‌های اشغالگر از همه مناطق اشغالی ادامه می‌یابد.» ظریف گفته که «منتظریم مقامات آذربایجان و ارمنستان و نیز دوستان روس و ترکیه‌ای ما، دیدگاه‌شان را درباره این طرح ارائه دهند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار