کد خبر: 1025529
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۰
ضعف اعلام قیمت آنلاین کالا‌های صادراتی، وارداتی، عمده، خرده‌فروشی مصرف کننده و تولید کننده از سوی مراجع آماری و نرخگذاری، چون بانک مرکزی، مرکزآمار، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولید‌کننده زمینه‌ساز تخلفات فراوان و تضییع حقوق عامه مردم شده‌است. کار احتکار در اقتصاد به جایی کشیده است که احتکار از منظر ارزش در دوماه رکود ۱۰ هزار میلیارد تومان را شکست و جالب اینکه ۱۰‌درصد عمده‌فروشان بازرسی شده نیز متخلف بوده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با وجودی‌که مراکز آماری، چون مرکز آمار و بانک مرکزی یا وزارت صمت در رابطه با ارائه گزارش انواع قیمت اعم از قیمت صادرات، واردات، عمده فروشی، خرده فروشی، تولید کننده و مصرف کننده مسئولیت دارند، اما خبر چندانی در رابطه با ارائه گزارش برخط و آنلاین قیمت کالا نیست و جالب اینکه در حوزه عمده فروشی که با توجه به گزارش‌ها به نظر می‌رسد اغلب تخلفات در این بخش است، شاهد گزارشی قیمت نیستیم.

تناقضات آشکار آماری بانک مرکزی

بانک مرکزی که به اعلام گزارش افزایش مسکن تهران به رغم اعلان عمومی وزارت راه و شهرسازی مبنی بر غلط انداز بودن انعکاس اطلاعات خام سامانه مبادلات مسکن علاقه شدیدی دارد و سریعاً گزارش مسکن را انعکاس می‌دهد، مشخص نیست چرا از ارائه گزارش‌های ارز چند نرخی و قیمت عمده فروشی کالا و سایر گزارش‌های برخط قیمتی امتناع می‌کند. البته این نقد به مرکز آمار و وزارت صمت نیز وارد است و نکته جالب این است که نقص اطلاعات و عدم شفافیت زمینه‌ساز تخلفات ۱۰‌هزار میلیارد تومانی احتکار را تنها در دوماه پدید می‌آورد.

در همین رابطه سعید محمدی‌پور، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران اعلام کرد که طی دو ماه گذشته ۴هزار بازرسی هوشمند از انبار‌ها انجام شد که منجر به کشف ۴۰۰‌مورد تخلف احتکار به ارزش ۱۰‌هزار میلیارد تومان شده است.

۱۰‌درصد عمده فروشان تخلف کردند

همچنین در این برنامه خسرو ابراهیمی‌نیا، نایب رئیس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: طی سه‌ماه گذشته ۳۴‌هزار واحد خرده فروش و ۱۱‌هزار و ۴۰۰‌واحد عمده فروش از سوی بازرسان اتاق اصناف رصد شده است. از بین ۴ هزار واحد عمده فروش بازرسی شده ۴۰۰‌واحد یعنی ۱۰‌درصد تخلف کرده بودند، بنابراین هر کالایی که در انبار‌ها باشد به معنی احتکار نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار