کد خبر: 1025485
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: عملیات مرمت و احیای رباط های تاریخی شریف آباد مشهد در حال اجراست و قرار است این رباط ها به مجموعه ای گردشگری تبدیل شود.
ابوالفضل مکرمی فر در بازدید از عملیات مرمتی رباط های تاریخی نظام الدوله و اسحاق خانی در روستای شریف آباد مشهد اظهار کرد: این دو کارونسرا از طریق  مزایده توسط صندوق احیاء آثار تاریخی به بخش خصوصی واگذار شده و عملیات مرمتی از سال گذشته آغاز شده است.
وی ادامه داد: در یکصد و یکمین جلسه اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی تفاهم‌نامه بین اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی به امضا رسیده و دو کاروانسرای نظام الدوله و اسحاق خانی به بخش خصوصی واگذار شده است.
 مکرمی فر درباره افدامات مرمتی در این اثر تاریخی اظهار کرد:عملیات مرمتی در این دو کاروانسرا شامل مرمت موضعی بدنه، آواربرداری و ساماندهی محوطه، بام سازی، لایه برداری سطحی از جداره های داخلی و بیرونی است.
وی با بیان این که کاروانسرای «اسحاق خانی» به شماره 6355 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود:ساختار معماری این کارونسرای دو قسمتی، شامل حیاط بزرگ با کاربری چاپارخانه و فضا سرپوشیده زمستانی است.
مکرمی فر ادامه داد: فضای داخلی بنا مشتمل بر 16 ستون آجری و 20 ایوانچه با گنبدهای عرقچین با کاربری محل نشیمن خرکچی ها، سکوی میانی آن نیز به عنوان بارانداز کاروانیان و غرفه های پیرامون پیامون چاپارخانه است.
وی گفت: براساس متن کتیبه سردر ایوان ورودی این کاروانسرا در سال 1221 هجری قمری توسط اسحاق خان قرائی با مصالح ساختمانی رباطی از دوره صفویه بنیان گذاشته شده است و در سال 1224 نیز با انضمام حمام متصل به آن برای زائران امام هشتم مهیا شده است.
مکرمی فر افزود: کاروانسرای نظام الدوله مربوط به دوره قاجاریه در روستای شریف آباد قرار دارد که عملیات مرمتی برای این مجموعه نیز آغاز شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: ساختار معماری این کاروانسرا با پلان مستطیل شکل دو ایوانی مشتمل بر چهار برج مدور در گوشه ها و دو نیم برج استوانه ای در میان دو ضلع جانبی، فضای هشتی ورودی، 22 غرفه با حجره های انتهایی غرفه ها، پیرامون حیاط مرکزی، دو فضای هشت ضلعی با کاربری خاص و در ضلع جنوبی فضای اصطبل دیده می شود.
وی درباره تاریخچه این اثر نیز گفت: بنا بر اسناد مکتوب این کارونسرا توسط «حسین خان نظام الدوله» والی خراسان در سال های 1289تا 1292 قمری ساخته شده است.
مکرمی فر هم چنین در این بازدید بر حفظ مجموعه آثار پیرامونی رباط ها با تاکید ثبت و حریم اثار موجود از جمله حمام، قلعه، کاروانسرا، رباط  و بافت روستا  و نیز تثبیت چشمه و قنات و مسیر ان به داخل کشتزارها به عنوان فضای فرح بخش برای گردشگران مورد تاکید قرار گرفت.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: مجموعه رباط و کاروانسرا اسحاق خانی و نظام الدوله در روستای شریف اباد  که در مسیر جاده ابریشم قرار دارد، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و در دوره قاجار نیز از مهم ترین اطراق گاه های ناصرالدین شاه  بوده است.
شریف‌‌آباد واقع در محدوده شهر مُلک آباد ، در ۳۵ کیلومتری مشهد قرار دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار