کد خبر: 1025432
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷
شهروندان کشور مالی از مستعمرات قدیم فرانسه در غرب آفریقا هم با برپایی اعتراضات، تصاویر رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند و خواستار عذرخواهی او از مسلمانان شدند.
سرویس بین الملل جوان‌آنلاین: شهروندان کشور مالی در غرب آفریقا  (از مستعمرات قدیم فرانسه) در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر رئیس جمهور آن را آتش زدند.

به گزارش روزنامه فرانسوی «لوموند»، موج نارضایتی از اظهارات «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در کشورهای اسلامی در حال گسترش است و به کشور مالی رسیده، جایی که پاریس از حمله به منافع خود در این کشور وحشت دارد.

شهروندان مالی روز پنجشنبه در منطقه «کیدال» در شمال شرق این کشور و نزدیک به پایگاه نظامی فرانسه که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است و در آنجا ۵۱۰۰ نظامی فرانسوی برای مبارزه با تروریسم حضور دارد،  تصاویر رئیس جمهور فرانسه را که به شکل سگی نشان داده شده است، در خیابان‌ها با آتش کشیدند.

اعتراضات ضد فرانسوی در منطقه کیدال با حضور بیش از یکصد نفر از جوانان این منطقه و حدود یک ساعت ادامه داشت.

شب قبل از این تظاهرات هم بیش از یک هزار نفر از شهروندان معترض مالی با تجمع در اطراف مسجد جامع بزرگ «باماکو» پایتخت این کشور، ضمن محکوم کردن توهین‌های ماکرون به اسلام و مسلمانان، بر موضع یکپارچه مسلمانان مالی در مخالفت قاطع با جسارت به ساحت مقدس رسول اکرم (ص) ولو جسارتی ناچیز اعلام کردند.

«محمود دیکو» یکی از شخصیت‌های برجسته دینی در مالی درباره اظهارات ماکرون که گفته بود از سخنان خود درباره حمایت از توهین به اسلام عقب‌نشینی نمی‌کند، گفت: «ماکرون نیازی به این سخنان نداشت. سران کشورها باید تفکر به خرج بدهند، زیرا دنیا به تفاهم بین بشریت نیاز دارد. ما در برابر طلوع  اتفاقات بزرگی قرار داریم.»

شورای عالی اسلامی مالی که مسئول ساماندهی این تظاهرات بود، در بیانیه پایانی آن، از ماکرون خواست از مسلمانان جهان عذرخواهی کند و از تعطیلی مساجد، انحلال نهادهای اسلامی و تهدید رهبران مسلمانان دست بردارد و مانع رسم کاریکاتورهای موهن در این کشور شود.

هزاران نفر از مردم معترض موریتانی نیز عصر جمعه (۳۰ اکتبر) با برگزاری تظاهراتی در نواکشوت پایتخت این کشور، خشم خود را از اهانت به رسول اکرم (ص) در فرانسه اعلام کردند.

انتشار کاریکاتوری موهن در یک نشریه فرانسوی در دو هفته گذشته خشم جوامع اسلامی را برانگیخته است. این خشم با سخنان «امانوئل ماکرون» که به حمایت از این اقدام به بهانه آزادی عقیده پرداخته بود، دو چندان شده و مقامات بسیاری از کشورها از جمله رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و عمران خان نخست‌وزیر پاکستان، موضع رئیس‌جمهور فرانسه را محکوم کرده‌اند.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار