کد خبر: 1025348
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
قرآن دست‌نویس «پنج‌تفسیره» با کتابت 5 تفسیر از شیعه و سنی از آیات قرآن، در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در معرض نمایش قرار دارد.

مسئول امور موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی از وجود قرآن نفیس خطی معروف به قرآن «پنج تفسیره» در این موزه خبر داد و اظهار داشت: این نسخه از قرآن کریم با حاشیه‌های زیبا از پنج تفسیر شیعه و اهل سنت از قرآن کریم کتابت شده است.

محمدجواد فرهمندنژاد تصریح کرد: این نسخه از قرآن کریم با ترجمۀ فارسی و پنج تفسیر به خط نسخ و ترجمۀ آن به خط نستعلیق است که به دست دوست محمد هروی، استاد برجستۀ خوشنویسی ایران در قرن دهم قمری کتابت شده است.

وی تصریح کرد: این قرآن ارزشمند در 763 برگ در ابعاد 26× 43 سانتی‌متر، در سال 1082 قمری کتابت شده و در سال 1218ق/ 1182ش اهدا شده است. فرهمندنژاد به تفاسیر حاشیۀ اوراق این نسخه اشاره کرد و گفت: در این اثر ارزشمند، تفسیر حسینی به زبان فارسی از ملاحسین واعظی کاشفی، عالم بزرگ شیعه، در کنار چهار تفسیر اهل سنت به زبان عربی شامل بیضاوی، مدارک، جلالین و کشاف، کتابت شده که این قرآن را از این جهت به نسخه‌ای کم نظیر تبدیل کرده است.

گفتنی است، علاقه‌مندان به بازدید از این قرآن نفیس می‌توانند همه‌روزه به جز ایام تعطیل با مراجعه به صن کوثر حرم مطهر رضوی و موزۀ قرآن و نفایس، از ساعت 8 تا 12:30 و پنج‌شنبه‌ها 8 تا 11:30 از این آثار بازدید کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار