کد خبر: 1025263
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۷
سعيد احمديان
پنجره نقل و انتقالات استقلال و پرسپولیس گویا در حال باز شدن است، قرمز‌ها با پرداخت بدهی برانکو، محرومیت‌شان از سوی فیفا برداشته شده و استقلالی‌ها هم آخرین بخش از مطالبات شفر و باشگاه پاختاکور را واریز کرده‌اند و گفته می‌شود در همین یکی، دو روز آینده آن‌ها نیز با حکم فیفا، پنجره نقل و انتقالات‌شان باز می‌شود و آبی‌ها می‌توانند قرارداد بازیکنان جدیدی را که با آن‌ها قرارداد امضا کرده‌اند، ثبت کنند. در حالی محرومیت استقلال و پرسپولیس با رضایت شاکیان خارجی که طلب‌های‌شان را گرفته‌اند در حال به پایان رسیدن است که مدیران این دو باشگاه دولتی با کمک‌های مستقیم یا غیرمستقیم از خزانه دولت توانسته‌اند بدهی‌های خارجی خود را تسویه و حکم فیفا را برگردانند، اما آیا چنین محرومیت‌هایی برای وزارت ورزش و مدیران منصوب به مسعود سلطانی‌فر در استقلال و پرسپولیس تجربه می‌شود و تدابیری اتخاذ خواهد شد که تکرار نشود؟

البته اولین‌بار نیست که پنجره نقل و انتقالات دو تیم دولتی پایتخت به دلیل طلبکاران خارجی‌شان از مربی و بازیکن وقتی از وصول طلب‌های‌شان ناامید شده‌اند و به فیفا شکایت کرده‌اند، بسته می‌شود. در سه سال اخیر برای دومین بار است که چنین محکومیتی برای دو باشگاه دولتی در نظر گرفته می‌شود. مسئله‌ای که نشان می‌دهد گویا مسئولانی که به این دو باشگاه دولتی می‌روند از به بار آوردن بدهی که آخرش به شکایت و محرومیت از جذب بازیکن منجر می‌شود، درس نمی‌گیرند و این موضوع سبب شده در یک فاصله کوتاه دو بار این اتفاق برای هر دو تیم بیفتد. هر سال هم که می‌گذرد به پرونده‌های شکایت بازیکنان و مربیان خارجی که اکثر آن‌ها نیز از دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس است، اضافه می‌شود و کوتاهی و تأخیر در اجرای حکم فیفا در پرداخت مطالبات در برخی مواقع هم یقه سرخابی‌ها را گرفته تا این دو تیم با محرومیت و جریمه نقدی نیز مواجه شوند.

البته هر بار که چنین اتفاقی افتاده است، مدیران دولتی این دو باشگاه با کمک‌های وزارت ورزش توانسته‌اند با پرداخت بدهی‌ها، پرونده‌های‌شان را در فیفا ببندند، مانند امروز که محرومیت استقلال و پرسپولیس از جذب بازیکن به دو ماه نرسید و آنطور که خبر می‌رسد پنجره‌شان در حال باز شدن است.

اما چرا چنین محرومیت‌هایی درس عبرتی برای مدیران دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس نمی‌شود، محرومیت‌هایی که خروجی سوءمدیریت مسئولانی است که بدون توجه به تجربه و تخصصی که باید داشته باشند در جایگاه غیرتخصصی‌شان قرار گرفته بودند.

در حالی هم در سال ۹۶ و هم در سال ۹۹، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با توجه به شکایت خارجی‌ها و بدهی‌هایی که پرداخت نشده بود با حکم فیفا از پنجره نقل و انتقالات محروم شدند که مدیران وقت دو تیم به واسطه چنین محکومیت‌هایی نه تنها مؤاخذه نشدند، بلکه هر بار که صحبت از مدیرعامل جدید برای پرسپولیس و استقلال می‌شود، نام‌شان در بین گزینه‌ها قرار می‌گیرد و این مدیران با وجود بی‌تدبیری و سوء‌مدیریتی که داشته‌اند، همچنان برای بازگشت به صندلی که با نشستن روی آن هزینه‌های زیادی را به بیت‌المال تحمیل کرده‌اند، تلاش می‌کنند!

در چنین شرایطی خبر باز شدن پنجره نقل و انتقالات سرخابی‌ها چندان هم خوشحال‌کننده نیست، به خصوص که می‌توان پیش‌بینی کرد در سال‌های آینده باز هم چنین پرونده‌هایی که مدیران دو تیم، منابع مالی را برای پرداخت آن پیش‌بینی نکرده‌اند و بدهی به بار آورده‌اند، در فیفا باز خواهد شد و دور از انتظار نیست که بار دیگر مسئول کمیته انضباطی فیفا، زیر نامه محرومیت دو باشگاه دولتی کشورمان را امضا کند.

وقتی می‌توان از شنیدن این خبر خوشحال شد و انتظار فردایی بهتر برای فوتبال باشگاهی کشورمان را داشت که با مدیران متخلف و کسانی که با بستن قرارداد‌های بی‌ضابطه و بدون پشتوانه، زمینه چنین محرومیت‌هایی را فراهم کرده‌اند، برخورد شود و آن‌ها نسبت به هزینه‌هایی که به واسطه نفوذ دلالان و درصد‌هایی که در این قرارداد‌ها رد و بدل و به بیت‌المال تحمیل شده است، پاسخگو باشند و محاکمه شوند. در غیر این صورت داستان پنجره‌هایی که باز و بسته می‌شود، همچنان وبال گردن فوتبال دولتی و به خصوص دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس خواهد بود. پنجره‌هایی که به واسطه حضور یک مدیر اشتباهی و متخلف بسته و آن‌سو هزینه باز شدن آن از بیت‌المال پرداخت می‌شود، بدون اینکه مدیری که چنین محرومیتی را به بار آورده، بازخواست شود!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار