کد خبر: 1025028
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
گویادر کمتر از یک ماه اخیر ۴۰ واگن موز که ثبت سفارش آن ممنوع بوده با مجوز دستگاه‌های متولی تجارت وارد کشور شده است، در حالی که کالا‌های اساسی و مواد اولیه کارخانجات همچنان در نوبت تخصیص ارز قرار دارند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: شنیده‌ها حاکی از آن است که در یک ماه اخیر ۴۰ واگن قطار و ۳۰ تریلی محموله موز از کشور ترکیه وارد کشور شده است. نکته جالب اینجاست که طبق ضوابط اعلامی وزارت صمت، موز به عنوان یک محصول مصرفی از اردیبهشت امسال ثبت سفارش نمی‌شود. قرائن و مستندات نشان می‌دهد این محموله بزرگ توسط گمرک متوقف شده، اما بعد از دو روز با ارائه اسناد ثبت سفارش به مقصد گمرکات داخلی کشور طی طریق کرده است. محموله موز وارداتی که از مرز رازی آذربایجان‌غربی وارد کشور شده حدود ۲/ ۱ میلیون دلار ارزش دارد و معلوم نیست براساس کدام مجوز توانسته به داخل کشور وارد شود. به گزارش فارس، در سال جهش تولید بسیاری از شرکت‌های بزرگ تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی با مشکل واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات خطوط تولید به دلایل مختلف از جمله اصلاح ثبت سفارش، صف تخصیص و تأمین ارز و دریافت کدرهگیری بانک با مشکل روبه‌رو هستند، اما موز به راحتی و بدون کوچک‌ترین مشکلی وارد کشور می‌شود.

مسئولان وزارت صمت که متولی ثبت سفارش و اولویت‌بندی کالا‌های وارداتی و تخصیص ارز بودند و همچنین گمرک که متولی انجام تشریفات و ترخیص کالا محسوب می‌شود باید توضیح دهند و شفاف‌سازی کنند که چگونه ۴۰ واگن موز در وانفسای کمبود منابع ارزی که ماه هاست سدی برای واردات مواد اولیه و مورد نیاز تولید شده، به خاک کشور رسیده است. پیش‌تر سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته بود: با بسته شدن ثبت سفارش موز، بازار فروش این محصول در بنادر توسط دلالان و واسطه‌ها بالا گرفته تا آنجا که آن‌ها برای هر کیلو مجوز موز، حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان از وارد‌کنندگان موز دریافت می‌کنند و این هزینه در هیچ جا ثبت نمی‌شود. با احتساب یک حساب سرانگشتی کسی که مجوز هزار و ۲۰۰ تن واردات موز را دارد، بی‌دردسر حدود یک میلیارد تومان به جیب می‌زند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار