کد خبر: 1025024
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
آخرین یافته‌های مکتب اقتصادی تدبیر و امید رونمایی شد
اسحاق جهانگیری که در زمان دولت قبل پیشنهاد برکناری همه اقتصاددانان دولت را در نامه‌ای به رهبری مطرح کرد و در زمان انتخابات ۹۶ به عنوان نامزد پوششی متناقض‌ترین و غیرواقعی‌ترین سخنان تاریخ مناظره‌های ریاست‌جمهوری را در تکفیر و تحقیر رقبای خود بر زبان آورد، به طوری که بسیاری از آن تک جمله‌ها امروزه حکم مثل سائر را در میان مردم پیدا کرده است، دیروز وقتی خبرنگاران از او پرسیدند آیا برنامه و امیدی برای کاهش قیمت‌ها هست، گفت: «دعا کنید!» پیشتر نیز روحانی برای گرانی‌ها از مردم خواسته بود کاخ سفید را لعن و نفرین کنند
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی دیروز در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه آیا راهی برای ارزانی هست، گفت: «دعا کنید»! به طور معمول برخی منتقدان از آغاز کار دولتی که جهانگیری معاون اول آن بود، درباره رفتار و گفتار برخی دولتمردان که موجب ایجاد ناامیدی در مردم می‌شود، هشدار داده بودند، اما این نوع گفتار در دولتمردان تمامی نداشت و این بار نوعی تمسخر آیین دعا هم به آن اضافه شد! باید دید خود آقایان برای امورات شخصی و گرفتاری‌های خود چقدر به دعا پای‌بند هستند که حالا از مردم می‌خواهند برای مشکلات کشور دعا کنند! علاوه بر این، برخی مسئولان متهمند که در حواله کردن مشکلات کشور به غیر علت اصلی که مدیریتی است، دنبال زمینه‌سازی برای مذاکرات با خارجی و معاملات سیاسی داخلی هستند؛ بنابراین یک مسئول اجرایی کشور، نباید ژست پیش‌نماز یک مسجد را به خود بگیرد و به مردم بگوید دعا کنید. حتی اگر فرض کنیم این یک تکیه‌کلام عادی است که خیلی‌ها به کار می‌برند، معاون اول باید بداند که مردم در مقابل یک پرسش جدی خبرنگاران از او انتظار دیگری دارند. همین شخص در دولت قبلی به رهبری نامه نوشت و گفت باید همه مردان اقتصادی دولت برکنار شوند. در فرصت‌های فراوان در دولت مستقر نیز با هجمه به دولت قبلی، افزایش نرخ ارز و تورم در آن دولت را به بی‌کفایتی مدیریتی نسبت داد. در زمان انتخابات ۹۶ در جامه یک نامزد غیرواقعی، بدترین خاطره‌ها را از مجموع وعده‌های پوچ و سخنان متباین و متناقض و متضاد و ادعا‌های متورم شده در خاطره جمعی ملت باقی گذاشت، به طوری که مردم حرف‌های او را مثل ضرب‌المثل درباره اوضاع نابسامان به کار می‌برند. هیچ وقت در آن زمان‌ها نگفت دعا کنید اوضاع خوب شود! برای آن مقاطع برنامه و اصل و اصول ارائه می‌داد، اما حالا که در قدرت است، می‌گوید دعا کنید. نه آقای معاون! اول حرمت مردم را حفظ کنید! مردم حرمت دارند، نمی‌شود احترام مردم را زیر پا بگذارید!

تنها امید باقیمانده در فصول پایانی مکتب تدبیر برای حل مشکلات اقتصادی این است که به گفته رئیس‌جمهور در سختی‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها مردم باید کاخ سفید را لعنت کنند و به گفته معاون اول رئیس‌جمهور نیز برای کاهش قیمت‌ها باید دعا کنیم، هر چند از منظر معنوی راهکار‌های فوق صاحب احترام است، اما وقتی سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور در زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در ذهن متبادر می‌شود، این مقامات محترم بر حسب وعده‌هایی که به مردم می‌دادند، معتقد بودند که حل مشکلات اقتصادی راهکار‌های عالمانه اقتصادی دارد، از این گذشته وقتی مجلس شورای اسلامی نیز با هدف حمایت از معیشت مردم به‌رغم مشخص کردن محل تأمین مالی، طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی را تصویب می‌کند، سخنگوی دولت از کسری بودجه دولت خبر می‌دهد.

در حالی که همزمان با ورود جدی‌تر مجلس شورای اسلامی به حوزه نظارت بر عملکرد و رفتار اقتصادی دولت که منتج به کاهش نرخ ارز، طلا و سکه و ترخیص میلیون‌ها تن کالای رسوب شده در گمرکات و بنادر شده، امید‌هایی در جامعه برای ثبات وکنترل قیمت‌ها شکل گرفته‌است، اظهار نظر‌های مسئولان دولتی در رابطه با مسائل اقتصادی موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، این در حالی است که از دولت انتظار می‌رود در ماه‌های پایانی پذیرای نظارت و همراهی و هم‌افزایی نمایندگان مجلس شورای اسلامی باشد تا چرخ معیشت مردم بچرخد.

چندی پیش رئیس‌جمهور عنوان داشت که مردم در سختی‌های اقتصادی کاخ سفید را لعنت کنند، در همین راستا نیز روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که چه زمانی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند، گفت: دعا کنید، هر چند سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور از منظر معنوی صاحب احترام است، اما وقتی به وعده‌های حسن روحانی و اسحاق جهانگیری در دوره کاندیداتوری ریاست جمهوری بازمی گردیم، سخنانی در ذهن نقش می‌بندد که حکایت از راهکار‌های عالمانه برای حل مشکلات اقتصادی داشت.

امروز که در ماه‌های پایانی دولت تدبیرو امید قرار داریم و فشار‌های بی‌سابقه اقتصادی به جامعه وارد شده‌است، انتظار می‌رود دولت محترم در اظهارات خود حداقل علاوه بر توصیه به دعا، تعویذ، نفرین و لعن در تنگنا‌های اقتصادی و معیشتی کمی هم از راهکار‌های اقتصادی برای حل مشکلات بهره ببرند یا اینکه وقتی مجلس به کمک دولت می‌آید و راهکار‌هایی را برای حمایت از مردم و حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهد، پذیرای این راهکار‌ها باشند تا از طریق هم‌افزایی مجلس و دولت و سایر قوا شاهد گشایش اقتصادی در داخل کشور باشیم. البته از زمانی که رئیس مجلس و رؤسای کمیسیون‌های اقتصادی جلسات منظمی را در راستای تقویت نظارت بر عملکرد و رفتار اقتصادی دولتمردان برگزار کرده‌است، شاهد کاهش نرخ دلار از محدوده ۳۳ هزار تومان به محدوده ۲۸ هزار تومان هستیم یا اینکه نرخ سکه تمام طلا از محدوده ۱۷ میلیون تومان به محدوده ۱۳ میلیون تومان کاهش یافته است. در عین حال خبر‌های مثبتی نیز مبنی بر ترخیص کالا‌های رسوب شده در گمرکات و بنادر به گوش می‌رسد که باید به این رویداد‌ها عملیاتی شدن راهکارهایی، چون تجارت خارجی تهاتری را نیز به آن افزود.

رویداد‌های مثبت فوق نتیجه هم‌افزایی و همدلی دولت و مجلس است. در عین حال نظارت مجلس نیز بر رفتار اقتصادی دولت نیز جزو اختیارات و وظایف مجلس است. در این میان با وجودی‌که مجلس شورای اسلامی با هدف حمایت از معیشت مردم طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی را تصویب کرده است، سخنگوی دولت از کسری بودجه دولت خبر می‌دهد.

اگر از همین فردا سپرده‌های بانکی بلندمدت سود دار دستگاه‌های دولتی بودجه بگیر از بودجه عمومی را از سطح سیستم بانکی شناسایی کنیم یا بخشی از کوه دارایی‌های مازاد دولت را به فروش برسانیم، ده‌ها هزار‌میلیارد‌تومان منابع برای عملیاتی کردن طرح‌های حمایتی از معیشت جامعه تأمین می‌شود، اما متأسفانه به‌رغم آنکه کاهش نرخ ارز، طلا، سکه و ترخیص کالا‌ها از گمرک و تسهیل تجارت خارجی تهاتری نشان داده‌است که هم‌افزایی دولت با کمک گرفتن از مجلس نتیجه مثبت دارد، شاهد عدم همراهی دولت در برخی از موارد با مجلس هستیم و به جای اینکه در کنار عملیاتی کردن راهکار‌های عالمانه اقتصادی برای رفع مشکلات اقتصادی باشیم به مردم توصیه می‌شود که در سختی‌های اقتصادی کاخ سفید را لعن کنیم و برای کاهش قیمت‌ها نیز دعا کنیم در همین راستا نیز به مجلس نیز گفته می‌شود، بزرگ‌ترین کمکی که به دولت می‌تواند بکند تصویب ۶۷ لایحه دولت در مجلس است که خاک می‌خورد.

زنگنه: دولت به معیشت مردم توجه کند

روز گذشته طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی با ۲۱۵‌رأی به تصویب رسید که گویی این نتیجه بیش از ده‌ها ساعت جلسه مشترک کمیسیون بودجه، ریاست مجلس، رئیس و معاونان سازمان برنامه است.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر در خصوص تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی گفت: طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالا‌های اساسی حاصل نشست‌های متعدد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، رئیس مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است و امیدواریم دولت، معیشت مردم را مورد توجه قرار دهد.

حاجی‌بابایی: دولت تعاملی درباره طرح تأمین کالای اساسی با مجلس نداشت

حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی در صحن علنی مجلس گفت: اکنون به موجب تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی دولت مکلف است، حدود ۳۰‌هزار میلیارد‌تومان از دارایی و اموال خود را برای تأمین منابع کالا برگ بفروشد و تاکنون دولت هم ۵۰‌هزار‌میلیارد‌تومان در بند (و) و ۳۰‌هزار میلیارد‌تومان در تبصره‌۵ بودجه به صورت ETF بفروش رسانده و هیچ مشکلی هم در این زمینه نداشته است.
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره نحوه پرداخت این یارانه معیشتی هم تصریح کرد: براساس این طرح هر ماه ۱۲۰‌هزار‌تومان به حساب هر نفر و برای سه‌دهک پایین جامعه واریز خواهد شد و برای دهک‌های بعدی تا ۶۰‌میلیون‌نفر حدود ۶۰‌هزار‌تومان که جمعاً حدود ۳۰‌هزار میلیارد تومان می‌شود.

حاجی بابایی با تأکید براینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان نسبت به بودجه ۵۷۲ هزار میلیارد تومانی دولت اصلاً جایگاهی ندارد، تصریح کرد: دولت کسری بودجه ندارد و کسری آن از طریق فروش اوراق حتی بیش از آن عددی که در سال‌۹۹ مصوب شده، تأمین شده است و از این رو امسال دولت کسری در بودجه ندارد. وی ضمن تأکید براینکه تمام اموال دولت و حکومت از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است، بیان کرد: ما ضمن حمایت از دولت، به مدت دو‌ماه با آن‌ها درباره این طرح رایزنی گسترده‌ای انجام دادیم تا طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی به نتیجه برسد، اما نتیجه‌ای از این تعامل به دست نیاوردیم و امیدواریم دولت اکنون برای اجرای این مصوبه همراه شود.

محبی نجم‌آبادی:بزرگ‌ترین ضعف دولت، باور نداشتن به عدم توانایی مردم در تأمین کالا‌های اساسی است

بهروز محبی نجم آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با خانه ملت، با اشاره به تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تأمین کالا‌های اساسی در جلسه مجلس گفت: ربیعی، سخنگوی دولت در اظهارات اخیر خود درباره این طرح ادعا کرد، مجلس می‌خواهد از حقوق بازنشستگان کسر کند یا پولی را که دولت برای همسان‌سازی حقوق‌ها به حساب بازنشستگان واریز کرده‌است، پس بگیرد و این طرح را اجرا کند، در صورتی که ردیف‌های مختلف و متعددی مورد بحث قرار گرفت و تنها یکی از ردیف‌ها مربوط به بازنشستگان بود.

وی ضمن تأکید براینکه باید با مردم صادقانه و شفاف سخن گفت، افزود: در این راستا از شخصی در قامت سخنگویی دولت که مسئول اطلاع‌رسانی در قوه مجریه است، انتظار می‌رود درست صحبت کند. متأسفانه بزرگ‌ترین ضعف دولت آن است که هنوز باور ندارد، عده‌ای از مردم به دلیل سیاست‌های نادرست و بی‌تدبیری آن‌ها در بحث تأمین کالا‌های اساسی آسیب دیده و دیگر توانایی خرید ندارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مردم ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
0
1
اون ازدلار4200جهانگیری که این همه بلابه سرمون آورد.خدابه فریادمون برسه بادعای جهانگیری چه بلائی بسرمون خواهدآمد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
وقتی ما میتوانیم خودروهای زیبا و به روز بومی صد در صد ایرانی و با کیفیت بسازیم چرا این کار را انجام نمی‌دهیم و بجای عملی ساختن آن منتظر برداشتن تحریم ها از طرف دشمن هستیم ؟! این دیگر چه سیاستی است که منابعش را داریم توانش را داریم و قدرت ساختش را داریم و نمی‌خواهیم ؟! دلیل این نخواستن چیست ؟! این از صنعت و آن هم از برنج ها و گوشتهای فاسد احتکار شده در گمرک و غیر گمرک !!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
1
لعن به مدیریت غیر علمی و غلط و سلیقه ای ... لعن به بی توجهی به منابع و تواناییهای داخلی ... لعن به به حاشیه بردن استعدادها و قدرت تولید خلاق بومی ... لعن به ارزپاشی ها و توزیع رانتهای متعدد و نابودگر اقتصاد ... لعن بر نظام غلط دلالی ..‌..لعن به استفاده نکردن از تفکر و قدرت خلاقه خود و نسبت دادن همه بی تدبیری ها به تحریم ... و... دعا برای توجه و اعتماد به قدرت بی نهایت توان داخلی برای ساختن اقتصادی قدرتمند در عرصه جهانی و استیلا بر اقتصاد جهان ...‌
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
0
1
لعنت به گرانی خداازتون نگذره بسه دیگه خسته شدیم این همه تورم بیکاری گرانی بسهههه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار