کد خبر: 1024900
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۰
واشنگتن، نام سودان را در برابر توافق عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خارج کرد. با این حال مردم سودان همچنان در قالب تجمع‌های اعتراضی و تشکیل جمعیتی موسوم به «جبهه ملی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی» بر مخالفت خود با تصمیم دولت در این زمینه تأکید دارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: کاخ سفید بامداد روز سه شنبه متن پیامی را منتشر کرد که در آن از حذف نام سودان از فهرست کشور‌های حامی تروریسم خبر داده بود. در پیامی که برای نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا و رؤسای کمیته‌ها فرستاده شده، آمده است که رئیس‌جمهور این کشور فرمان صادر شده در ۱۲ آگوست سال ۱۹۹۳ میلادی مبنی بر قرار گرفتن نام سودان در فهرست کشور‌های حامی تروریسم را لغو کرده است. این اقدام که در برابر شرط واشنگتن در عادی‌سازی روابط با سودان صورت گرفت، خشم سودانی‌ها را از باج‌دهی دولت خارطوم به طرف امریکایی آن‌هم در راستای منافع صهیونیست‌ها برانگیخت.

عادی‌سازی مشکلات را حل نمی‌کند

شهروندان سودانی با حضور دانشجویان پزشکی دانشگاه خارطوم در اعتراض به عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی تجمع کردند. معترضان سودانی علاوه بر حمل پرچم سودان، پلاکارد‌هایی را در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «قدس پایتخت فلسطین و مسجدالاقصی پرچم آن است» و «عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت آشکار است.»

علامحمد الدسوقی یکی از شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی گفت: «ما نمی‌پذیریم که مسائل اقتصادی ما را صهیونیست‌ها حل کنند.» معز زکریا، دبیرکل تجمع «قدس امانت من است» نیز گفت: «این تجمع اعتراض‌آمیز کمترین اقدام برای بیان مخالفت ما با عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر است. عادی‌سازی روابط منافع ملت‌ها را محقق نمی‌کند و مشکلات اقتصادی ما را نیز حل نمی‌کند. به کشور‌های همسایه که با دولت اسرائیل ارتباط دارند، نگاه کنید آیا مشکلات آن‌ها حل شده است؟» زکریا با اشاره به مخالفت مردم کشورش با عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها، از شورای حاکمیتی سودان خواست این توافق را لغو کند.
 
تشکیل جبهه ملی علیه صهیونیست‌ها

عثمان الکباشی، رهبر جمعیت سودانی «برادری فلسطین و سودان» هم در گفتگو با شبکه خبری یونیوز با اعلام خبر تشکیل جبهه ملی علیه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: «خارطوم همچنان با عادی‌سازی روابط با اسرائیل و به رسمیت شناختن آن مخالف است و هرگز مردم سودان رشوه‌های مربوط به عادی‌سازی را نمی‌پذیرند. مردم سودان نمی‌توانند آرمان‌ها، ارزش‌ها، اخلاق و حتی منافع خود را بفروشند و کاملاً با عادی‌سازی مخالفند. برخی بخش‌های این جبهه انقلابی حمایت‌شان را از فلسطین و حق مردم مظلوم آن اعلام کردند.»

الکباشی گفت: «دولت تمام شروط صهیونیست‌ها از جمله تروریست خواندن حزب‌الله لبنان را پذیرفت. ما از مسئولان مسجدالاقصی و فلسطین عذرخواهی می‌کنیم. تعجب می‌کنیم از جنبش‌هایی که با شعار ضد نژادپرستی علیه دولت عمر البشیر به پا خاستند و اکنون با بزرگ‌ترین دولت نژادپرست و ظالم در تاریخ بشریت صلح می‌کنند.»

دفاع شورای حاکمیتی از عادی‌سازی

با این حال عبدالفتاح برهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان با طرح این ادعا که وی با ۹۰ درصد از رهبران نیرو‌های سیاسی و اجتماعی سودان رایزنی داشته است و ۹۰ درصد نیرو‌های سیاسی سودان از این اقدام حمایت کرده‌اند، تلاش کرد اقدام دولت را توجیه کند. برهان روز دو شنبه در دفاع از اقدام دولت گفت: «روابط با اسرائیل منافع سودان و منافع ملی را تأمین می‌کند و این رابطه باید بر هر منافع دیگری ارجحیت داشته باشد.»‌البرهان مدعی شد که عادی‌سازی روابط باعث می‌شود که جامعه بین‌المللی با سودان به عنوان یک کشور عادی معامله کند.

وی ادامه داد: «عادی‌سازی روابط با اسرائیل به معنای بازگشت روابط به حالت عادی است و روابط عادی هیچ خصومت و دشمنی برای سودان ندارد و ما با هیچ نظامی خصومت را نمی‌خواهیم. ما به دنبال منافع خود هستیم و فقط منافع سودان را می‌خواهیم.»‌البرهان گفت که وی در مورد عادی‌سازی روابط سودان با رژیم صهیونیستی با صادق المهدی، رئیس حزب الامه و علی‌الرایه الصنحوری، رئیس حزب بعث مشورت کرده و آن‌ها هیچ اعتراضی نکرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار