کد خبر: 1024880
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
چند ماه پیش بود که همه با تعجب از ۳ رقمی شدن آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در ایران حرف می‌زدند و بعد از آن خبر مرگ ۱۸۰ نفر در یک روز منتشر شد. همه از رکورد زنی کرونا می‌گفتند که چطور می‌تازد و هیچ کس هم جلودارش نیست. نه تنها بسیاری از کسب و کار‌ها به تعطیلی کشیده شدند بلکه حالا آمار کشته‌های بالای ۳۰۰ نفر در طول ۲۴ ساعت هم به رقمی عادی تبدیل شده است. ارقامی که چند ماه پیش یک فاجعه به شمار می‌آمدند و معلوم نیست برای چند ماه آینده باید منتظر چه آمار و ارقامی در رابطه با فوتی‌های کرونایی باشیم.
سيداحمد هاشمی اشكا
سرویس ایران جوان آنلاین:  می‌گویند کرونا خدای غافلگیری است. اما در میان این همه بی‌توجهی و بی‌خیالی مسئولان و شهروندان، عاملی که میزان مرگ و میر‌ها را افزایش داده است، خود ما هستیم نه کرونا.

کرمان براساس جمعیت و آمار مبتلایانش به کرونا در وضعیت فوق حاد قرار دارد به طوری که چند شهرستان از جمله؛ بردسیر، بافت، سیرجان و رفسنجان در وضعیت فوق قرمز هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آمار فوتی‌های ناشی از کووید۱۹ در این استان گفت: «در پیک سوم کرونا در کرمان تعداد فوتی‌های روزانه متأسفانه دو رقمی شده و قابل توجه است که این آمار فقط متعلق به افرادی است که تست‌های تشخیصی PCR آن‌ها مثبت اعلام شده و ممکن است فوتی‌های کرونایی داشته باشیم که تست کرونای آن‌ها منفی شده باشد.» دکتر سیدوحید احمدی‌طباطبایی ادامه داد: «افراد فوتی حتی اگر مشکوک به کرونا باشند همانند افراد کرونایی تدفین می‌شوند گفتنی است که محل دفن افراد فرقی ندارد و هر جا که خانواده آن‌ها بخواهد می‌توانند عزیزان کرونایی‌شان را دفن کنند فقط شست‌وشو و نحوه دفن آن‌ها فرق می‌کند و براساس پروتکل‌های تدفین اعلامی از سوی وزارت بهداشت، خاکسپاری صورت می‌گیرد.»

وی تصریح کرد: «کرونا در کرمان از اواخر شهریورماه روند افزایشی پیدا کرده است و وقتی که تعداد افراد بستری زیاد می‌شود باید دلایل این موضوع را در اتفاقات سه یا چهار هفته قبل از آن بررسی کنیم که در جامعه رخ داده است. از اوایل شهریورماه آزمون کنکور سراسری، آزمون‌های استخدامی، مراسمات مذهبی، مسافرت‌ها به دلیل تعطیلات، مهمانی‌ها و... را داشتیم و از سوی دیگر با توجه به فرا رسیدن مناسبت‌های مختلف همچون هفته اوقاف، نیروی انتظامی و برنامه‌های دیگر می‌خواستیم این مراسم‌های سنتی را مانند سال‌های قبل برگزار کنیم که همه این اتفاقات سبب شده امروز شاهد چنین وضعیتی در کشور و استان باشیم این در حالی است که مسئولان باید بدانند که در این شرایط نمی‌توان مراسمات را مانند گذشته برگزار کنند.»

ضربات کرونا به صنعت و خانواده

کرونا ده‌ها میلیارد تومان به صنعت گردشگری آذربایجان‌غربی خسارت وارد کرده و به طوری که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی این رقم را یک هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال اعلام کرده که به تأسیسات گردشگری، سرمایه‌گذاری و صنایع دستی این استان ضربه زده است.

جلیل جباری با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا بسیاری از واحد‌ها و اماکن اقامتی، هتل‌ها تعطیل شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه دچار مشکل شده است، گفت: «از این میزان ۵۳۸ میلیارد ریال خسارت مربوط به حوزه گردشگری، ۵۰۰ میلیارد ریال حوزه سرمایه‌گذاری و مابقی مربوط به حوزه‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی است.»

وی از تعدیل ۵۷۹ نیرو در بخش‌های صنایع دستی و گردشگری خبر داد و افزود: «سال گذشته، میانگین اشغال هتل‌های استان ۶۰ درصد بود ولی امسال با شیوع کرونا خسارت‌های چشمگیری را در این بخش شاهد بودیم به‌طوری که این میزان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.» مشکلات و صدمات کرونا فقط به چند موضوع خاص ختم نمی‌شود و به گفته معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان، آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان با شیوع ویروس کرونا افزایش یافته است. لیلا کریمی در رابطه با مشکلات پیش آمده برای جوانان با شیوع ویروس کرونا، گفت: «آمار‌ها نشان می‌دهد که در دوران شیوع ویروس کرونا، آسیب‌های اجتماعی در حوزه جوانان مخصوصاً طلاق افزایش یافته که عمده‌ترین دلیل آن مشکلات اقتصادی است.»

وی با بیان اینکه جوانانی که کارآفرینی کرده یا کسب و کار جدیدی آغاز کرده بودند، با شیوع ویروس به مشکل برخوردند که این مشکل کل زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، تصریح کرد: «علاوه بر بار روانی و استرسی که ویروس کرونا ایجاد می‌کند، در خانه ماندن طولانی و در کنار هم بودن نیز نیاز به یک سری مهارت‌های ارتباطی دارد که نداشتن این مهارت‌ها و استرس ناشی از ویروس باعث ایجاد اختلافات می‌شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار