کد خبر: 1024873
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
روز گذشته یکی از سیاه‌ترین روز‌ها در حوزه آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس تاجدار بود. پیش از این هم برخی چهره‌های بهداشتی درباره فاجعه پاییزی کرونا هشدار داده بودند، اما همچنان هیچ اقدام قابل‌توجهی برای مقابله با یکه‌تازی این ویروس انجام نشده و نمی‌شود و تمام اقدامات دولت به محدودیت‌هایی محدود، منتهی می‌شود که نتوانسته کمترین کمکی در مسیر کنترل ویروس کرونا داشته‌باشد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: آمار‌های کرونایی نشان از آن دارد که اوضاع مدیریت بیماری کرونا در جامعه رها شده‌است. در این رها‌شدگی ویروس تاجدار مجال یافته تا بیش از پیش یکه‌تازی و هر روز رکورد تازه‌ای از مبتلایان و فوتی‌ها ثبت کند. روز گذشته هم گزارش سخنگوی وزارت بهداشت از رکورد‌شکنی چندین‌باره کرونا هم در میزان ابتلا‌های جدید و هم در ثبت موارد فوت‌های کرونایی و هم آمار بیماران بدحال حکایت داشت. بر این اساس طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۶ آبان ماه، تعداد مبتلایان جدید کووید ۱۹ به مرز ۷ هزار نفر رسید و ۳۴۶ خانواده دیگر داغدار عزیزانشان شدند. ۴هزارو۹۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

روز گذشته یکی از سیاه‌ترین روز‌ها در حوزه آمار ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از ویروس تاجدار بود. پیش از این هم برخی چهره‌های بهداشتی درباره فاجعه پاییزی کرونا هشدار داده بودند، اما همچنان هیچ اقدام قابل‌توجهی برای مقابله با یکه‌تازی این ویروس انجام نشده و نمی‌شود و تمام اقدامات دولت به محدودیت‌هایی محدود، منتهی می‌شود که نتوانسته کمترین کمکی در مسیر کنترل ویروس کرونا داشته‌باشد.

طبق گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۶ آبان ماه، بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۹۶۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۱۳۵ نفر از آن‌ها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۸۱ هزار و ۸۲۴ نفر رسید.

طی همین زمان، ۳۴۶ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۳ هزار و ۲۹۹ نفر رسید. همچنین ۴هزارو۹۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضع شدید بیماری این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴۶۳ هزار و ۶۱۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

چه چیز کرونا را یاغی‌تر کرد؟!

مشکلات اقتصادی و دغدغه‌های معیشتی هم از راه‌های مختلف بر شعله‌ورتر شدن آتش ابتلا به کرونا می‌دمد. یک سوی این معادله طبقات ضعیف جامعه هستند که به واسطه دغدغه نان ناگزیرند حتی اگر علائم بیماری را حس کنند به کارشان ادامه دهند؛ کارگران روز مزدی که همین حالا هم سفره‌هایشان خالی شده و حضور این افراد در محیط‌های عمومی می‌تواند عاملی برای انتشار بیماری باشد. کم نیستند افراد و خانواده‌هایی که توان مالی‌شان به خرید حداقل روزی دو ماسک نمی‌رسد، در نتیجه ماسک‌هایی که هر چهار ساعت یک‌بار باید عوض شوند، گاه روز‌ها روی صورت افراد باقی می‌ماند و خاصیت خود را از دست می‌دهد. تازه اگر فرض کنیم ماسک تهیه شده از نوع استاندارد بود و در تولید آن از پارچه ضد ویروس ملت بلون استفاده شده‌است. به همین خاطر است که نمی‌توان به کارایی ماسک‌هایی که بسیاری از افراد حاضر در اتوبوس و مترو با آن ازدحام جمعیت دل بست. همین می‌شود که کرونا روز به روز گسترش بیشتری یافته و اوضاع کم‌کم از کنترل خارج شده‌است. در کنار تمام این‌ها اقشار ضعیف جامعه پول درمان ندارند به همین خاطر اغلب آنقدر دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته و فرصتی برای درمان وجود ندارد و این مسئله آمار مرگ و میر‌های کرونایی را بالا برده‌است.

دلیل افزایش مرگ و میر‌های کرونایی

دکتر علی جعفریان، رئیس بخش پیوند بیمارستان امام خمینی (ره) هم معتقد است: «هرکجا مشاهده کردید که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا از متوسط بین‌المللی بالاتر رفت، بدانید که از سقف توانایی سیستم درمانی گذشته‌ایم، زیرا مرگ و میر ناشی از کرونا در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. حال اگر نمی‌توانیم پیشگیری کنیم، یعنی از سقف و تحمل سیستم درمان خارج شدیم.»

وی با انتقاد از اینکه حساسیت همه نسبت به مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش یافته و به یک اتفاق روزمره بدل شده‌است. گویا مرگ‌های ۳۰۰ تایی در روز عادی شده‌است و دیگر عجیب نیست، افزود: «تهران وضعیت بسیار بدی دارد و حتی تا هزار مورد بستری جدید هم در یک شب داشته‌ایم.»

جعفریان با تأکید بر اینکه کاهش مرگ و میر فقط با مراقبت ویژه واقعی به دست می‌آید، افزود: «کادر درمانی باید از بیمار مراقبت کند و فرآیند‌های درمان را انجام دهد که کار بسیار سختی است که متخصصان بیهوشی، عفونی و ریه و داخلی در کنار پرستاران ورزیده و سایر نیرو‌های آموزش‌دیده با آن درگیر هستند. گاهی یک بیمار به پنج نفر کادر درمانی نیاز دارد. سیستم درمانی ما در این حجم نیروی کارآزموده ندارد.»

وعده آخر پاییز برای آزمایش انسانی واکسن کرونا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه بیماری کرونا در همه کشور رو به صعود است، افزود: «مدیریت این بیماری فقط به دست وزارت بهداشت نیست و همه تلاش‌مان را می‌کنیم که مراقبت خوبی از بیماران در بیمارستان‌ها داشته باشیم. وقتی تعداد بیماران زیاد می‌شود، قطعاً مراقبت‌ها تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.»

به گفته وی مدیریت ویروس کرونا فرا وزارتخانه‌ای است و همکاری و مشارکت همه سازمان‌ها را می‌طلبد. لاری ادامه داد: «امیدواریم با وحدت بیشتر بین سران سه قوه و همه وزارتخانه‌ها و همکاری و اعتماد و همدلی مردم، این بیماری را کنترل کنیم. حتی اگر نا‌رضایتی‌هایی به دلیل تحریم‌ها وجود داشته باشد، باید همدل بوده و به یکدیگر اعتماد کنیم تا سلامت ما تضمین شود. همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند، سلامت بر همه‌چیز مقدم است.»
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران برای تعطیلی دو هفته‌ای گفت: «هیچ کشوری به سمت تعطیلی مطلق نمی‌رود. از ابتدا نیز رنگ‌بندی‌هایی انجام و محدودیت‌های اعمال شد که بر اساس خطر فوتی و بستری در هر شهرستان است. در حال حاضر به این نتیجه رسیدیم که بین استان‌های کشور که در وضعیت خاصی قرار دارند، کانون‌های بحرانی را در هر استان در نظر بگیریم. یعنی شهرستان‌هایی را که بیشتر ویروس در آنجا شیوع دارد، شناسایی کنیم. در حال حاضر ۴۳ شهرستان شناسایی شده که قرار است محدودیت‌هایی مثل مشاغل دو و سه و چهار شغلی را در آن شهرستان‌ها اعمال کنیم.»

وی با تأکید بر اینکه با توجه به مشکلات اقتصادی تعطیلی مشاغل امکانپذیر نیست، افزود: «شهر تهران به دلیل پرتردد بودن، بحث دورکاری به نتیجه رسید. مطالبه ما این است که دورکاری جدی اجرا شود. بخشنامه این موضوع نیز آمده و باید جوری اجرا شود که اگر سازمانی نمی‌تواند تا ۵۰ درصد کاهش دورکاری را انجام بدهد، درصد خود را اعلام کند.»

لاری در پاسخ به سؤالی درباره بدترین سناریوی کرونا برای ماه‌های آتی اظهار کرد: «با تغییر فصل و به خصوص فصل سرما، این بیماری شیوع بیشتری خواهد داشت. با صحبت‌هایی که در مورد سرایت بیشتر بیماری انجام شده، اگر همین روال را در پیش بگیریم و نخواهیم که قوانین را جدی‌تر اجرا و محدودیت اعمال کنیم، پیش‌بینی خوبی نخواهد بود. آمار‌های فوتی در این روز‌ها تکان‌دهنده بود و این عزم جدی در مسئولان ایجاد کرده‌است.»

وی در ارتباط با آخرین وضعیت ساخت واکسن ایرانی کرونا گفت: «نتایج آزمایش‌های حیوانی خوب بوده و پیش‌بینی می‌شود تا آخر پاییز اولین آزمایش روی نمونه انسانی انجام شود.»

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، ساخت واکسن کرونا زمان‌بر است و قرار نیست به یکباره همه بتوانند از این واکسن استفاده کنند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود حداکثر ۲۰ درصد جمعیت به واکسن دسترسی داشته‌باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار