کد خبر: 1024264
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
به گفته لاری، تا کنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی افزود: «۴هزارو۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده‌است.»
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: آمار متوفیان کرونا طی چند روز اخیر از ۳۰۰ نفر در کشور عبور کرده و نیمی از این جانباختگان مربوط به تهران است. شدت بحران و فراگیری بیماری در ۲۴۵ شهر نشان از بی‌توجهی به پروتکل‌ها و هشدار‌های ستاد مقابله با کرونا و افزایش سفر‌ها در ایام تعطیلی دارد. افزایش مبتلایان، مراکز بیمارستانی را با کمبود تخت‌های بستری مواجه کرده‌است. بالا بودن هزینه‌های درمان سردرگمی بیماران را نیز به‌همراه دارد. در شرایط حاضر کنترل این بیماری ویروسی بستگی به میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی دارد. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت با فوت ۳۲۱ بیمار، مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید. با افزایش سفرها، مسافران کرونای آخرت رکورد آمار‌ها را خواهد زد و بر خستگی کادر درمان خواهد افزود. در این زمینه رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تأکید کرد، بیشتر نیازمند کنترل بیماری هستیم تا اینکه تخت بستری را بیشتر کنیم.

از حدود دو هفته قبل، روند رو به افزایش بستری در بیمارستان‌ها خبر داغ رسانه‌ها شد. عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از هموطنان باعث شده که برخی از افراد با وجود رعایت کردن، مبتلا به ویروس کرونا شوند. در این زمینه سخنگوی وزارت بهداشت دیروز ضمن ارائه تازه‌ترین آمار کرونا در کشور، از ۳۱۲ مورد فوتی در شبانه‌روز منتهی به چهارشنبه خبر داد و تصریح کرد که در این مدت ۵هزارو۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند. سیما سادات لاری افزود: «از روز ۲۹ تا ۳۰ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۶۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲ هزار و ۳۴۰ نفر از آن‌ها بستری شدند.»

وی افزود: «مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۴۵ هزار و ۲۸۶ نفر رسید. متأسفانه در طول ۲۴ ساعت منتهی به چهارشنبه ۳۱۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۳۴۶ نفر رسید.»

به گفته لاری، تا کنون ۴۳۸ هزار و ۷۰۹ نفر از بیماران بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی افزود: «۴هزارو۸۶۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۴ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۵۵۴ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده‌است.»

۲۹ استان در وضعیت قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.»

افزایش مسافرت و کاهش فاصله اجتماعی

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم با اشاره به نیاز تعطیلی کامل شهر تهران در روند مقابله با کرونا اظهار داشت: «چاره کار در حال حاضر برای مدیریت این بحران، تعطیلی مانند ایام عید است تا بتوان فشار بیماری را کم کرد. زیرا اجرای محدودیت‌ها عملاً غیر قابل کنترل است و بر اساس تجربه‌های اخیر نه‌تن‌ها با افزایش مسافرت‌ها، بلکه با کاهش فاصله اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی نیز مواجه شدیم. اگر فعالیت‌های قابل دورکاری از این امکان استفاده نکنند نمی‌توان تراکم مسافران در حمل و نقل عمومی را کنترل کرد.»

پیام طبرسی با تأکید بر اینکه ظرفیت بیمارستان‌ها به‌شدت کاهش یافته است، گفت: «تعداد مبتلایان به شدت افزایش داشته است و ما دیگر جایی برای برخی از بیماران در ICU نداریم و مجبوریم این بیماران را در بخش بستری کنیم. متأسفانه تعداد تخت‌ها محدود هستند و با افزایش شیوع بیماری دیگر گنجایش پذیرش بیمار را نداریم.»

وی درباره بیمارستان صحرایی افزود: «لفظ بیمارستان صحرایی به دلیل نیاز ویژه بیماران کرونایی به اکسیژن با حجم بالا، لفظی غلط است و در واقع خدمات اکسیژن‌رسانی را نمی‌توان در بیمارستان‌های صحرایی ارائه داد. ما بیشتر نیازمند کنترل بیماری هستیم تا اینکه تخت را بیشتر کنیم.» فوق تخصص بیماری‌های عفونی، بیشترین آمار ابتلا و فوت کرونا را مختص به کهنسالان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات قلبی، ریوی، فشارخون و چاقی خواند و افزود: «با تمام این تفاسیر افرادی وجود دارند که بدون اینکه مشکل زمینه‌ای داشته باشند به این بیماری مبتلا و متأسفانه فوت کردند.»

وی درباره آمار ابتلای کودکان به کرونا اظهار داشت: «معمولاً ابتلای کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال به این بیماری به دلیل بی‌علامت بودن و خفیف بودن در آمار اصلی نیست. این دسته از افراد اغلب احتیاج به بستری پیدا نمی‌کنند. طبیعتاً تعطیلی مدارس در کاهش ابتلای کودکان بی‌تاثیر نیست، اما اقدامات صورت گرفته باید با یکدیگر هم جهت و هم راستا باشند. افزایش مسافرت‌ها در کنار تعطیلی مدارس دردی را درمان نمی‌کند. متأسفانه به واسطه مسافرت‌های اخیر موج بیماری تا اواسط آبان ادامه دارد و اگر با افزایش حجم مسافرت‌ها در یک‌شنبه آینده مواجه شویم موج این بیماری تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.»

۶ میلیون تومان متوسط هزینه بستری هر بیمار کرونایی

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره انتشار ویروس در کشورمان گفت: «تنها چند استان از شرایط مطلوبی برخوردارند و تقریباً اکثر استان‌های کشور وضعیت قرمز را تجربه می‌کنند. در حال حاضر وضعیت ۲۴۵ شهر ایران قرمز است.» معاون بیمه خدمات سلامت با اشاره به هزینه بیماران کرونایی گفت: «درحال حاضر به طور میانگین حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان متوسط هزینه بستری هر بیمار کرونایی درمراکز درمانی است که حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان آن در تعهدات بیمه است و سازمان از بیمه‌شدگان خود در این خصوص حمایت می‌کند.» مهدی رضایی با اشاره به اینکه هم اکنون تعرفه تست کرونا در بخش دولتی ۲۵۰ هزار تومان و در بخش غیر‌دولتی ۵۸۰ هزار تومان است، افزود: «در سال گذشته نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات برای بیمه سلامت مصوب شد، این در حالی است که برآورد اعتبارات مورد نیاز از مبالغ مصوب مجلس بیشتر از عدد ذکر شده‌بود و زیان روبه‌رو هستیم.»

امکان افزایش ظرفیت ۴ برابری پذیرش بیماران کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ظرفیت مناسبی از تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و بیش از چهار برابر ظرفیت بیماران بستری شده کرونا در تهران، امکان بستری داریم و در صورت نیاز می‌توانیم ظرفیت را اضافه کنیم.

قاسم جان بابایی درباره آخرین وضعیت بیمارستان‌ها گفت: تا پایان سال ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در کشور به ظرفیت تخت‌ها اضافه می‌شود. وی ادامه داد: شکل جدید ابتلا به ویروس کرونا، خانوادگی است و موارد زیادی از ابتلای خانوادگی داریم که همزمان در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی اظهار کرد: میزان بیماران بدحال در هنگام مراجعه به بیمارستان بیشتر شده که یکی از دلایل آن، مراجعه دیرهنگام به بیمارستان است. قسمت اعظم بیماران با درمان مناسب خوب می‌شوند، اما باید به موقع مراجعه کنند تا درمان را به موقع دریافت کنند.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ظرفیت مناسبی از تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد و بیش از چهار برابر ظرفیت بیماران بستری شده کرونا در تهران، امکان بستری داریم و در صورت نیاز می‌توانیم ظرفیت را اضافه کنیم.

جان بابایی تأکید کرد: اگر بیمار در مراحل اولیه بستری شود، احتمال نجات او به مراتب بیشتر خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار