کد خبر: 1024160
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
چین‌ستیزی در همه ابعاد اقتصادی و امنیتی و با رویکردی تهاجمی از ویژگی‌های ثابت دولت ترامپ بوده است و با بحران کرونا و تبدیل شدن چین به بزرگ‌ترین اقتصادد جهان در همین چند ماه گذشته، باید انتظار داشت که وسعت و شدت بیشتری بگیرد. یکی از این راه‌ها قطعاً دور کردن سایر اقتصاد‌های بزرگ جهان از چین است و واشنگتن در صدد است از گرایش‌های راستگرایانه دولت فعلی برزیل برای سیاست چین‌ستیزانه خود بهره گیرد. همزمان در نزدیکی‌های چین امریکا و متحدانش در دریای چین جنوبی برای پکن شاخ و شانه می‌کشند. البته چینی‌ها هم بیکار ننشسته‌اند. ویدئویی از یک بمب‌افکن حامل موشک بالستیک جدید چین منتشر شده که مقام‌های داخلی ارتش این کشور می‌گویند، نوع جدیدی از موشک کروز فراصوت است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امریکا و برزیل روز دو شنبه پروتکل مربوط به سه توافق اقتصادی و امنیتی را امضا و اعلام کردند، زمینه برای مذاکرات آتی درباره توسعه روابط تجاری میان این دو متحد و شناسایی بخش‌های دارای اولویت را برای کاهش هر چه بیشتر موانع تجاری هموار می‌کنند.

در همین حال، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه امریکا در جریان یک نشست مجازی حول محور افزایش همکاری‌های امریکا - برزیل با هدف بهبودی پس از پاندمی کرونا بر اهمیت توسعه روابط اقتصادی دوجانبه به خاطر آنچه «خطر عظیم» مشارکت قابل توجه چین در اقتصادهایشان دانست، تأکید کرد.

وزیر امور خارجه امریکا هشدار داد، امریکا و برزیل همزمان با تقویت شراکت تجاری‌شان باید وابستگی خود به واردات از چین را به خاطر امنیت خودشان کاهش دهند.

وی گفت: ما می‌توانیم راه‌هایی پیدا کنیم که تجارت میان کشورهای‌مان را افزایش دهیم. ما می‌توانیم وابستگی کشورهای‌مان را به کالا‌های ضروری که از چین وارد می‌شوند، کاهش دهیم.

برخی منابع خبری از تمایل ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راست افراطی برزیل برای تبعیت از رویکرد دولت ترامپ خبر می‌دهند و البته خواسته وی به خاطر آنکه چین بزرگ‌ترین شریک تجاری برزیل محسوب می‌شود، به سادگی عملی نیست. به طور مثال، بولسونارو هنوز تصمیم نگرفته که آیا همان طور که دولت واشنگتن درخواست کرده است، کمپانی‌های مخابراتی برزیل را از خرید تجهیزات فایو جی از کمپانی تکنولوژی هوآوی چین منع کند یا خیر.

مانور در دریای چین و جاسوسی از اندونزی

یگان هفتم نیروی دریای امریکا روز سه‌شنبه از برگزاری پنجمین رزمایش دریایی خود در دریای چین جنوبی با همراهی ژاپن و استرالیا خبر داد که به بهانه حمایت از ایجاد یک منطقه آزاد و باز آسیا-پاسیفیک در برگزار می‌شود.

در همین چهار مقام ارشد اندونزیایی اعلام کردند، اندونزی امسال پیشنهاد واشنگتن را برای آنکه اجازه دهد هواپیما‌های شناسایی بوئینگ پی-۸ پوسایدون امریکا در این کشور فرود آیند و سوخت‌گیری مجدد انجام دهند، رد کرد.

به گزارش رویترز، این در حالی است که نمایندگان رئیس‌جمهور و وزیر دفاع اندونزی، دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه امریکا و سفارت امریکا در جاکارتا هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

بمب‌افکن چینی مسلح به کروز فراصوت

در طول چند روز گذشته تصاویری از یک بمب‌افکن Xian H-۶N در حال فرود روی باند فرودگاه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که موشک جدیدی زیر بدنه آن دیده شده است.

مقام‌های داخلی ارتش آزادیبخش خلق چین که خواستند نام‌شان فاش نشود، روز دو شنبه به روزنامه ساوث‌چاینامورنینگ‌پست گفتند این یک موشک کروز مافوق صوت بوده که تغییر یافته موشک چانگجیان است.

به گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، صرف‌نظر از موشک جدید خود این بمب‌افکن هم حائز اهمیت است، چرا که این بمب‌افکن برای نخستین بار سال گذشته میلادی عملیاتی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار